Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #1 Skrevet 17. september 2018 Noen som har tips Til gode retter til kresent barn som ikke liker så mye spennende mat ? Anonymkode: 7c807...f0a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #2 Skrevet 17. september 2018 Hvorfor vegetar? Anonymkode: c6558...cdb
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 Hvorfor ? Hva har det med saken å gjøre ? Trenger tips Anonymkode: 7c807...f0a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #4 Skrevet 17. september 2018 blomkålform fylte søtpoteter vegetarlasagne blomkålris blandet med litt grønnsaker . vi bruker løk/vårløk, søtpaprika, sukkererter og rå gulrot. Severes med peanøttsaus spagetti/squashspagetti med tomatsaushttp://missa.blogg.no/1424866024_sunn_rask_og_enkel_mi.html Anonymkode: 52d4b...330
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #5 Skrevet 17. september 2018 Tusen takk Anonymkode: 7c807...f0a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #6 Skrevet 17. september 2018 La dem få spise spennende mat, kanskje? Anonymkode: 6e850...f05
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ? Hva har det med saken å gjøre ? Trenger tips Anonymkode: 7c807...f0a Grunnen til det har noe å si i forhold til om dette er et kosthold barnet skal følge hvert dag eller om det aldri skal spise kjøtt/ fisk eller om det er en vegetardag i uka. Er det hver dag, er det mye viktigere å dekke behovet for proteiner osv enn om det bare er av og til. Skal barnet alltid spise vegetarmat, bør man ha satt seg nok om i det til å kunne skrive ordet rett og selv vite hvor man kan finne tips til retter. Anonymkode: 5f650...756
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #8 Skrevet 17. september 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til det har noe å si i forhold til om dette er et kosthold barnet skal følge hvert dag eller om det aldri skal spise kjøtt/ fisk eller om det er en vegetardag i uka. Er det hver dag, er det mye viktigere å dekke behovet for proteiner osv enn om det bare er av og til. Skal barnet alltid spise vegetarmat, bør man ha satt seg nok om i det til å kunne skrive ordet rett og selv vite hvor man kan finne tips til retter. Anonymkode: 5f650...756 Men i jøsse navn da, hva med å svare på det hi spør om. Anonymkode: 52d4b...330
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #9 Skrevet 17. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til det har noe å si i forhold til om dette er et kosthold barnet skal følge hvert dag eller om det aldri skal spise kjøtt/ fisk eller om det er en vegetardag i uka. Er det hver dag, er det mye viktigere å dekke behovet for proteiner osv enn om det bare er av og til. Skal barnet alltid spise vegetarmat, bør man ha satt seg nok om i det til å kunne skrive ordet rett og selv vite hvor man kan finne tips til retter. Anonymkode: 5f650...756 Snakk om å overreagere! Barn overlever altså, selv om de ikke daglig spiser kjøtt Anonymkode: f30ee...d95
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #10 Skrevet 17. september 2018 Ikke så ofte vi spiser vegetarretter, men ungene liker både tomatsuppe med hardkokte egg, grønnsakssuppe og pannekaker Anonymkode: bdb32...93f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk Anonymkode: 7c807...f0a Bare hyggelig Kanskje du finner noen tips i den andre vegetartråden her og https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144353909-inspirert-av-tråden-om-vegetarmiddager-har-du-noen-gode-tips-til-vegetarmiddager/?page=2&tab=comments#comment-148836777 Anonymkode: 52d4b...330
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 Grønnsaksburgere med fries til, kan kanskje være litt spennende Anonymkode: 52d4b...330
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #13 Skrevet 17. september 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til det har noe å si i forhold til om dette er et kosthold barnet skal følge hvert dag eller om det aldri skal spise kjøtt/ fisk eller om det er en vegetardag i uka. Er det hver dag, er det mye viktigere å dekke behovet for proteiner osv enn om det bare er av og til. Skal barnet alltid spise vegetarmat, bør man ha satt seg nok om i det til å kunne skrive ordet rett og selv vite hvor man kan finne tips til retter. Anonymkode: 5f650...756 ChillpillChilipulver Anonymkode: b0ba9...778
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til det har noe å si i forhold til om dette er et kosthold barnet skal følge hvert dag eller om det aldri skal spise kjøtt/ fisk eller om det er en vegetardag i uka. Er det hver dag, er det mye viktigere å dekke behovet for proteiner osv enn om det bare er av og til. Skal barnet alltid spise vegetarmat, bør man ha satt seg nok om i det til å kunne skrive ordet rett og selv vite hvor man kan finne tips til retter. Anonymkode: 5f650...756 Behovet for proteiner blir fint dekket som vegetarianer. Proteinmangel er så godt som ikke-eksisterende i vesten. Proteinforgiftning en langt større risiko. Anonymkode: 811fc...690
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 Jeg aner ikke noenting om dette. Er ikke det selv, gutten min har selv valgt det og jeg syns det er veldig vanskelig ! Leser og undersøker over alt, for jeg er redd han får i seg for lite av alt Anonymkode: 7c807...f0a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #16 Skrevet 17. september 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg aner ikke noenting om dette. Er ikke det selv, gutten min har selv valgt det og jeg syns det er veldig vanskelig ! Leser og undersøker over alt, for jeg er redd han får i seg for lite av alt Anonymkode: 7c807...f0a Hvis han er gammel nok til å bestemme at han skal være vegetarianer er han gammel nok til å finne ut av hva han bør spise også. Hvis ikke bestemmer du menyen. Anonymkode: bcaf0...ae5
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #17 Skrevet 17. september 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakk om å overreagere! Barn overlever altså, selv om de ikke daglig spiser kjøtt Anonymkode: f30ee...d95 Ikke alle. Barn har dødd av feilernæring pga vegansk og vegetariansk kost. Anonymkode: ea8a3...fc9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #18 Skrevet 18. september 2018 Falaffel er godt! Pasta arrabiata, pasta med sopp og fløtesaus, ulike former for risotto, linsesuppe... masse deilig indisk vegetarmat. Anonymkode: ebc9b...860
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #19 Skrevet 18. september 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg aner ikke noenting om dette. Er ikke det selv, gutten min har selv valgt det og jeg syns det er veldig vanskelig ! Leser og undersøker over alt, for jeg er redd han får i seg for lite av alt Anonymkode: 7c807...f0a Hvor gammel er han? Anonymkode: c6558...cdb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #20 Skrevet 18. september 2018 Han er 10 år ! Han kan selvfølgelig ikke bestemme maten selv og sørge for at han får i seg riktig kost! Helsesøster og lege har begge sagt han må spise kjøtt. Men jeg kan da ikke tvinge han ! Eller ? Han elsker dyr og klarer rett og slett ikke spise kjøtt mer. Skjedde plutselig ! Anonymkode: 7c807...f0a
gale damen Skrevet 18. september 2018 #21 Skrevet 18. september 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er 10 år ! Han kan selvfølgelig ikke bestemme maten selv og sørge for at han får i seg riktig kost! Helsesøster og lege har begge sagt han må spise kjøtt. Men jeg kan da ikke tvinge han ! Eller ? Han elsker dyr og klarer rett og slett ikke spise kjøtt mer. Skjedde plutselig ! Anonymkode: 7c807...f0a Men man legger ikke om kostholdet til familien fordi 10-åringen har nykker! Server vanlig mat, så går det over etter en stund. Gi gutten bønner, linser etc hvis du kjenner så voldsomt på det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #22 Skrevet 18. september 2018 Jeg er selv vegetarianer og synes bare det er flott at gutten din har så sterk integritet at han står mot presset fra de voksne. Man kan bli feilernært ved å spise feil mat, uavhengig om man spiser kjøtt eller ikke. I dagens samfunn er det mye mer vanlig å få i seg for lite grønnsaker og frukt og kjøttforbruket er generelt sett for høyt - og er knyttet til en rekke sykdommer, deriblant tarmkreft. Proteiner: Linser, bønner, kikerter, egg, melkeprodukter og soya har like høyt proteininnhold som kjøtt. (Soya bør begrenses til barn, da det har østrogenlignende egenskaper) B vitaminer: B12 finner kun i animalske produkter.dvs spiser han egg og melkeprodukter så får han i seg B12. (Fisk innholder også B12 dersom han spiser det.) Andre B vitaminer finnes i belgfrukter, egg, grønne bladgrønnsaker, nøtter, avokado, gjær og frø. Anonymkode: 3e333...2bc
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #23 Skrevet 18. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er selv vegetarianer og synes bare det er flott at gutten din har så sterk integritet at han står mot presset fra de voksne. Man kan bli feilernært ved å spise feil mat, uavhengig om man spiser kjøtt eller ikke. I dagens samfunn er det mye mer vanlig å få i seg for lite grønnsaker og frukt og kjøttforbruket er generelt sett for høyt - og er knyttet til en rekke sykdommer, deriblant tarmkreft. Proteiner: Linser, bønner, kikerter, egg, melkeprodukter og soya har like høyt proteininnhold som kjøtt. (Soya bør begrenses til barn, da det har østrogenlignende egenskaper) B vitaminer: B12 finner kun i animalske produkter.dvs spiser han egg og melkeprodukter så får han i seg B12. (Fisk innholder også B12 dersom han spiser det.) Andre B vitaminer finnes i belgfrukter, egg, grønne bladgrønnsaker, nøtter, avokado, gjær og frø. Anonymkode: 3e333...2bc Rettelse: Melkeprodukter har ikke like høyt proteininnhold som de andre proteinkildene jeg listet opp. Anonymkode: 3e333...2bc
tante grusom master of law Skrevet 18. september 2018 #24 Skrevet 18. september 2018 Jeg synes det er helt feil å kalle dette nykker, slik noen gjør her. Han har faktisk tatt et standpunkt til ikke å spise kjøtt, ikke fordi han ikke liker det, men fordi han ikke ønsker å spise dyr. Dette synes jeg skal respekteres!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #25 Skrevet 18. september 2018 Ja vi har blitt enig om at han må respekteres. Han er en litt vel voksen gutt som har bestemt dette helt selv. Jeg kan ikke dytte kjøtt inn i munnen på han. Vi andre spiser jo kjøtt og han får tilbudet hver gang ! Trodde og det var nykker, men han gir seg ikke. Noen er vel bare sånn. Vi må jo legge til rette for han. Anonymkode: 7c807...f0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå