Gå til innhold

Ønsker meg hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ønsker meg en hund ganske lenge. Har lest mye om hund og ansvar men har ingen venner med hund og har aldri hatt hund rundt meg. Er veldig redd for å gjøre feil og for at hunden ikke skal ha det noe bra hos oss. Hva tror dere? Dette er det vi kan tilby:

- stor hage i boligfelt. Kort vei til skog og natur. 

Vi er en aktiv familie som er mye på fjelltur og på andre aktiviteter. Går ofte tur og er mye ute, både hjemme og på hytta. Men vi har dager hvor det er mye stress med barna og aktiviteter osv. 

- Jeg er stort sett hjemme. Jobber hjemmefra men har enkelte møter hvor jeg er borte vanlige arbeidsdager. 

- To større barn med stor respekt, og hjerte, for dyr. De ønsker seg hund selv om det blir mitt ansvar.

- Plass i hus, bil og økonomi til hva enn den måtte trenge.

problemet er at jeg kan ingenting om hund. Jeg vil gjerne gå på kurs og trene hunden og lese meg opp på hva jeg burde gjøre. Men jeg er litt redd for å gjøre feil. 

Er dette «nok»? Vil ha en mellomstor hund uten særlig pelsstell. Dersom noen vil anbefale noen raser blir jeg glad.

Anonymkode: 7ba9e...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok. Men velg en selskapshund uten jakt eller vaktinstinkt. 

Anonymkode: c7a3f...7d5

Skrevet

Det er nok i haugevis.

Velg en selskapshund så dere slipper stri med jaktinstinkter osv og meld dere på kurs. Gå valpekurs og gjerne et kurs til med hverdagslydighet, da får dere sosialisering med andre hunder og masse gode tips med på veien.

Anonymkode: ee4e3...04a

Skrevet

Signerer disse over.

Bare vær forberedt på en del jobb(og såklart en hel haug med kos!). En valp skal luftes ofte, etter mat og soving, det siste du gjør før du legger deg, ofte en gang på natten i starten og det første du gjør om morran. Og masse rosing på rette tidspunkt, Dressur fra dag en, spesielt innkalling, ikke bite(de klør i gommen og bør læres raskt at de har egne leker til sånt, ikke sko eller menneske hender), trene på å gå i bånd og vennes til bil og bur. Hunder blir også tenåringer, de kan glemme alt de har lært og gå litt bananas. Det er som barn i trassalder/tenår, men en slik periode går også over ;)  Anbefales også kurs, og her i kommunen ar vi også en offentlig "hundegård" med gruppe på facebook. Der avtales ofte møter mellom hundeeiere for sosialisere med andre. Lykke til med valp når den tid kommer :) 

Anonymkode: a5fe1...430

Skrevet

Det kommer til å gå fint! Det at du stort sett jobber hjemme er en stor fordel for valpen, da kan den lære å være alene hjemme sakte og forsiktig. Det høres absolutt ut som du kan tilby nok! Men ikke gå for raser som er veldig høye i energi og bruksbehov, da kan det bli slitsomt for både hund og eier. (Feks border collie, toller, schæfer, malnois etc). Alle hunder trenger både fysisk og mental trening, men noen blir destruktive om de ikke får mye av begge deler.

Det er kjempefint at du er interessert i å lære og at du vil gjøre ting så riktig som mulig. Å gå på kurs er kjempebra, men pass på at du finner kurs som fokuserer på positiv forsterkning. Ligg unna kurs som reklamerer med ord som "lederskap", "konsekvens", "rammer", "rangstige" osv. Positiv trening har også regler, men her er poenget at det skal lønne seg for hunden å gjøre det du vil for å få noe bra, ikke for å unngå noe negativt.

Har veldig lyst til å anbefale noen bøker! Det er veldig lærerikt å sette seg inn i så mye som mulig av hundespråk og hvordan du kan trene inn ting på en hyggelig, positiv måte som er fint for hele familien! :)  Lurt å lese bøkene før valpen er i hus!

Bøker:

Hverdagslydighet fra valp til voksen: Fantastisk bok, her står alt du trenger for å gi hunden et fint liv og hvordan du skal oppdra den til å bli trygg på deg og omgivelsene. Du lærer alt du trenger for positiv, hyggelig hundehold.

De samme forfatterne har også "100% positiv problemløsning", der du kan få positive løsninger på problematisk atferd.

På talefot med hunden av Turid Rugaas. Kommet i ny utgave nå. Handler om hundens språk, hvordan de snakker uten lyd, men med kropsspråk. Veldig viktig for å kunne forutse ting, og for å lære barna at "nå slikker hunden seg på nesa og ser til siden, da må dere gå vekk". 

Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. Om hvordan du kan ta imot det nye familiemedlemmet på best mulig måte.

Ikke skyt hunden/don't shoot the dog: Morsom måte om hvordan positiv hundetrening også kan brukes på alle andre, og hvordan du får suksess med det.

Control Unleeshed/slipp kontrollen løs av Leslie McDrewit: Mer hundetreningsfokusert, men veldig bra om hvordan hunden skal kunne gå løs med alle slags forstyrrelser rundt seg. Rotete skrevet, men fantastisk filosofi og treningspsykoli.

Ellers anbefales også youtubesider som denne!

Anonymkode: c1f64...4fc

Skrevet

Tusen takk for svar og for så mange fine tips til bøker! Disse skal jeg sjekke ut. Det er en hundegård en kort kjøretur unna her jeg bor, det var et godt tips😄 

Anonymkode: 7ba9e...9d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...