Gå til innhold

Er dette ok? Bilder av mitt barn på Facebook.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har nylig meldt seg på en aktivitet hvor trenerne og deres koner er ivrige fotografer. Gruppen er nyoppstartet og det er tydelig at trenerene har liten erfaring med alt, egentlig.

jeg fikk et skjema og et samtykkeerklæring der jeg måtte krysse av for om det var ok eller ikke at mitt barn ble tatt bilde av og at bildene ble postet på sosiale medier. Jeg krysset av for «nei». Senere denne kvelden ble bilde av mitt barn postet på Facebook. Neste trening tok jeg opp dette med treneren og fikk da beskjed om at det var mitt ansvar å sørge for at barnet ikke ble tatt bilde av under treninger og stevner og at jeg var velkommen til å være til stede hele tiden.  De kunne ikke ta dette ansvaret da det måtte få lov til å ta bilder/filme medlemmene under trening, oppvisning og stevner for å reklamere for klubben.

Treningen etter det igjen ble jeg presentert med et skriv der jeg måtte signere på at dette var mitt ansvar. 

mitt barn var på fem treninger og hver gang ble det postet bilde av ham på Facebook. Gruppen er lukket for medlemmer, men hvem som helst kan bli medlemmer. Jeg meldte ham ut av idretten da vi har gode grunner for at våre aktiviteter ikke skal vises på Facebook.

mitt spørsmål er om dette er lov? Har de lov til å si at det er mitt ansvar at de ikke tar bilder av mitt barn? Barna er med på andre idretter der dette blir respektert.

Anonymkode: 63b8a...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må jo signere sånne skjema over alt nå for tiden, også på skolen og der er det virkelig ikke sånn at vi foreldre må være med ungene for å forhindre at de blir tatt bilder av og lagt ut. 

Kan ikke tro at denne klubben har lov å ta bilder og i tillegg legge de ut når du har krysset nei og det høres helt feil ut at du skal måtte fotfølge ungene på fritidsaktiviteter for å forhindre at de blir tatt bilde av.

Anonymkode: 7ca34...41c

Skrevet

Nei, dette høres ikke ut som noe som burde vært vanlig praksis. 

Har man krysset for nei, så har man krysset for det. Det er vel deres ansvar å ikke legge ut bilder av barnet ditt, eller iallefall sladde barnet. Jeg har noe fartstid i barnehage og jeg vet hvor viktig det er, i noen tilfeller, å ikke under noen omstendigheter legge ut bilder av barn som kan kjennes igjen. Jeg er også ivrig fotograf, men passet alltid på å droppe bilder hvor barna kunne kjennes igjen på sosiale medier. 

Anonymkode: 38a13...2cd

Skrevet

Takk for svar. Det er ikke slik at vi for tiden lever under hemmelig adresse, men mine barn har blitt forsøkt kidnappet av far før. Han har også klart det en gang. Han er i fengsel nå, men han har venner og familie som spionerer på oss. Mine barn har liten frihet, så at jeg sitter der under trening spiller ikke så stor rolle fra eller til, men jeg syntes det virker uproft. Skolen vet om situasjonen og er veldig strenge på dette med bilder osv. 

Skrevet

Takk for svar. Det er ikke slik at vi for tiden lever under hemmelig adresse, men mine barn har blitt forsøkt kidnappet av far før. Han har også klart det en gang. Han er i fengsel nå, men han har venner og familie som spionerer på oss. Mine barn har liten frihet, så at jeg sitter der under trening spiller ikke så stor rolle fra eller til, men jeg syntes det virker uproft. Skolen vet om situasjonen og er veldig strenge på dette med bilder osv. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg tatt opp med ledere høyere opp, for det der er utrolig uproft. Alle andre klarer det jo, så hvorfor er det så vanskelig for de? Skjønner de virkelig ikke hva det skjemaet de leverer ut betyr.

Anonymkode: 19798...749

Skrevet

Enkelte mennesker er bare så enkle. Har selv akkurat fått ei ukjent ei på fb å slette flere innlegg ang et funnet dyr der hun har tatt seg friheten til å legge ved adressen og tlfnr mitt. 

Men, tror jeg hadde tatt dette videre med organisasjonen og i værste fall gått til anmeldelse hvis de ikke hadde gjort noe med det...

Anonymkode: f0ea7...77f

Skrevet

Hva?? Uansett grunn, leve på hemmelig adresse, andre konkrete årsaker, eller man bare ikke ønsker å ha bilder av barna sine på sosiale medier, de kan jo ikke gjøre dette! Samtykke er samtykke. Hadde tatt dette videre.

Anonymkode: bc0dd...134

Skrevet

Hvordan vil du løse det når barnet er på ulike arrangementer? Det er fullt lov å ta bilder av folkemengder

Anonymkode: a70a5...08e

Skrevet

Jeg orker ikke å ta saken videre. Disse menneskene var vanskelige å kommunisere med, dels grunner dårlig norsk, dels grunnet vilje til å lytte til meg. Jeg meldte barnet ut av klubben. Jeg vet ikke om det er noen organisasjon over disse instruktørene da det virket som om det var en gjeng med «gamle» utøvere som hadde slått seg sammen og startet dette uten å vite hva de gikk til. Konene deres løp rundt der og prøvde så godt de kunne å engasjere barna mens instruktørene trodde de var verdensmestre.

jeg er som sagt ikke så bekymret over bildene, synes bare det var merkelig å selv måtte være ansvarlig for at barnet ikke ble tatt bilde av (jeg forklarte ikke grunnen for at jeg ikke ønsket at barna skulle bli tatt bilde av).

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vil du løse det når barnet er på ulike arrangementer? Det er fullt lov å ta bilder av folkemengder

Anonymkode: a70a5...08e

Det er vanskelig ja. Jeg passer på så godt jeg kan. Trenerene rundt barna mine vet om situasjonen og har sagt at ikke alle ønsker at bilder av gruppen skal postes på sosiale medier (uten å si at det er mine barn det gjelder). De fleste foresatte respekterer det.

jeg er ikke redd for at barna skal være i bakgrunnen på bilder som er tatt av mennesker jeg ikke kjenner, problemet er når bildene blir lagt ut av mennesker jeg eller far kjenner slik at han kan vite hvor vi befinner oss. Som sagt er han i fengsel akkurat nå, så nå er jeg ikke redd for konsekvensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...