Gå til innhold

Mottatt "ordrebekreftelse" - svindel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg tilsendt en "ordrebekreftelse" på e-post. Dett gjaldt noe kost/slankeprodukter som jeg aldri i livet ville bestilt. Vanligvis ville jeg bare flyttet e-posten til søppelboksen, men det som skremte meg var at mitt navn, adresse og telefonnummer var oppgitt i e-posten. Sjekket nettbanken med en gang, men der er det ikke trukket eller reservert noe heldigvis. Nettsiden det refereres til finnes, men når jeg googler får jeg ikke opp noe særlig. Antar at nettsiden er ganske nyopprettet. Trykket selvfølgelig ikke på noen linker oppgitt i selve e-posten.

Noen som har opplevd det samme? Er jeg blitt hacket på noe måte? Har byttet passord på e-post kontoen min. Noe annet jeg burde gjøre? Må jeg sperre kortene mine?

Anonymkode: 64142...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror (vet) at mange selger kundeinfo til andre. Dvs. Har du handlet et sted og lagt igjen info om deg selv der, kan andre ha kjøpt info om deg. Leter du i E posten, kan du finne kilden med liten skrift, muligens. Jeg vet også at mange får ferdig utfylte giroer, både på nett og i postkassen. Når den blir betalt, bevisst eller ubevisst, har de lagt inn bestilling og man får mer i posten. Sleipt, men betaler du ikke og sletter mailen, går det nok bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...