Anonym bruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 Jeg vokste opp med en psykisk syk mor som ikke hadde ork med å følge opp med noe som helst. Jeg satt derfor hele tiden hjemme og fikk ikke delta på noe. Fikk alltid høre at jeg aldri klarte noe uansett. Mor var veldig streng og jeg fikk ikke lov til noe av det mine jevnaldrende fikk. De som syklet rundt fra skolealder, mens jeg til nøds fikk ta med sykkelen når skolen arrangerte sykkeltur. Fikk ikke sykle eller gå alene før jeg begynte på videregående, og vi snakker skikkelig småbygd så ingen trafikk å være redd for. Mor var ganske lat, lite kjærlig og ganske ustabil. Fikk ofte fysisk straff og det var ganske tøft psykisk også for hun kunne si så mye stygt og jeg var alltid så redd for hva som kunne skje og når. Min mor er veldig uselvstendig og nok litt umoden. Jeg har lurt litt på om hun aktivt har jobbet for at jeg ikke skulle overgå henne, og det har hun lykkes med. Fikk så store psykiske problemer at jeg fallt ut av videregående, har ikke kommet meg inn i arbeidslivet annet enn noen veldig korte perioder. Gått til psykolog i flere år uten å bli bedre. Har store konsentrasjonsproblemer, er desorientert så jeg kan ikke dra på bytur eller noe uten en voksen person, har sosialangst og sliter veldig med de sosiale kodene. Sliter med å forstå meg på voksenlivet og hva som forventes av meg. Må alltid få informasjon inn med teskje og jeg forstår så lite. Er i 20-årene og føler meg så mye mer umoden enn både jevnaldrende og yngre. Jeg er så mislykket, udugelig og verdiløs at jeg bare vil spy av meg selv. Hvordan bli mer selvstendig og voksen? Har fått diagnosert ADD men det kan da vel ikke gjøre så mye skade? Hører om mange med ADD og ADHD som klarer seg mye bedre enn meg. Nå har jeg endt opp like alene som min mor. Ingen vil være med henne, og ingen vil være med meg, så vi har bare hverandre. Anonymkode: 92c7e...f62
LME1001 Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 Kjære deg. Du er mye mer oppvakt enn din mor. Du ser dine mangler (som ikke er selvpåførte, forresten) og du ønsker å bli bedre. Så flott! Du har gptt til psykolog i lang tid, og prøvd å finne svar. Så flott! Fortsett med det. Det gjør deg nok mer godt enn du tror. Du har lyst til å endre deg, og tar tak i problemene dine. Så flott! Ditt innlegg bar preg av mye negativitet. Men mye positivt kan komme ut av det hvis du har et åpent sinn. Jobb med selvfølelsen din, kanskje gjennom trening, selvhjelpsbøker ol. Du har masse godt iboende i deg, du trenger bare litt hjelp til å se det selv. Du har blitt neglisjert hele livet, du har ikke blitt vist omsorg og kjærlighet. Da er det vanskelig for deg å vise omsorg for både deg selv og ganske sikkert andre også. Jeg synes du virker som ei mye sterkere jente enn du selv tror. Jeg heier på deg! Klem til deg 😊
Anonym bruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 For å bli mer selvstendig og voksen må du ut i verden rett og slett. Hvis du har kjørt deg litt fast kunne du kanskje søkt kommunen om en støttekontakt? Øvelse gjør mester og du er jo åpenbart frarøvet mye øvelse - en støttekontakt kan gi god sosial trening. Lykke til! Anonymkode: e9d06...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå