Gå til innhold

Hvilken familiehund?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn i alderen 4-8, og vil med tid og stunder utvide familien med en hund. Jeg er kanskje den om ønsker meg det aller mest!

Vi er begge hundevante og har erfaring med settere, pointere, flat og labrador. Disse er jo flotte hunder, men jeg ser for meg en noe mindre hund nå. 

Den vil måtte venne seg til å være hjemme alene en del timer om dagen. Jeg kan jobbe noe hjemmefra, men selve anskaffelsen måtte skje ifb med ferieavvikling. Så vi tenker påske/neste sommer, men vil planlegge langsiktig og kontakte oppdrettere i god tid.

Vi er mye på tur og i fjellet, men i hverdagen kan vi ikke gi den så mye mer enn «vanlig» mosjon og tur - veldig mosjonskrevende hunderaser utgår altså. Vi er ute etter en rase som ikke er spes. gneldrete og som ikke er kjent for omfattende helseproblemer pga ukritisk avl.

Litt pelsstell er evt. greit. Jeg kommer til å bruke mye tid på denne hunden, inkl. sosialisering, valpekurs og hverdagslydighet.

Hvilke mellomstor eller liten hunderase ville dere anbefale for vår familie? 

 

Anonymkode: 0827a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Powderpuff'ene kan man vel være ganske uheldig med også? Kjenner et par stykker som er skikkelig aggresive og sære av dem... Men det er kanskje bare uhell?

Jeg ville anbefale havanaiseren, hold den "kort" i teddybjørnklipp og du har en fantastisk familiehund.

Anonymkode: 86160...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bichon frisé?

Beagle, om litt lyd er akseptabelt?

Dansk-svensk gårdshund?

Anonymkode: e4ed5...cb6

Beagle krever veldig mye mosjon og hjernetrim, ellers blir de ikke mentalt sunne. 

Japansk spisshund kan bli med på lange turer, men MÅ ikke.

Vi har en toypuddel/bichon frisé. Smart. Lettrent. Kosete. Men såpass sosial at mer enn 7-8 timer alene daglig ikke er å anbefale. Bjeffer ikke vanligvis, men av og til på hunder som går forbi ute. Kan bli med på vanlige fjellturer, men ikke over 700 meter ca. Da blir det fort litt for langt. 

Anonymkode: 666ed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beagle krever veldig mye mosjon og hjernetrim, ellers blir de ikke mentalt sunne. 

Japansk spisshund kan bli med på lange turer, men MÅ ikke.

Vi har en toypuddel/bichon frisé. Smart. Lettrent. Kosete. Men såpass sosial at mer enn 7-8 timer alene daglig ikke er å anbefale. Bjeffer ikke vanligvis, men av og til på hunder som går forbi ute. Kan bli med på vanlige fjellturer, men ikke over 700 meter ca. Da blir det fort litt for langt. 

Anonymkode: 666ed...f66

700 meter? Det er jo ingen ting. 

Anonymkode: 6ce33...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

700 meter? Det er jo ingen ting. 

Anonymkode: 6ce33...97e

Finnes ikke høyere fjell her jeg bor, i alle fall 😉

Anonymkode: 4d149...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

700 meter? Det er jo ingen ting. 

Anonymkode: 6ce33...97e

Høydemeter, altså :) Glemte å si det. Det vil si at Ulriken, høyeste fjellet i Bergen går fint, men ikke Sunnmørsalpene med over 1000 moh. Da risikerer jeg at han ikke gidder hele veien.

Anonymkode: 666ed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høydemeter, altså :) Glemte å si det. Det vil si at Ulriken, høyeste fjellet i Bergen går fint, men ikke Sunnmørsalpene med over 1000 moh. Da risikerer jeg at han ikke gidder hele veien.

Anonymkode: 666ed...f66

Ok 😊 Jeg trodde den ikke kunne gå mer enn 700 meter.

Anonymkode: 6ce33...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange forslag! Mange raser her som jeg ikke har vurdert. 

Litt lyd som i bjeffing alene hjemme er ikke egentlig akseptabelt da vi bor ganske tettbygd og naboene sikkert ville irritere seg. Er bjeff når det ringer på døra er ok. 

Tror vi velger bort de aller minste miniatyrrasene. Litt redd for at den blir for liten til å vri seg unna overivrige barnehender også  (selv om vi selvfølgelig ikke lar småbarn og hunder leke alene sammen).

Kikket på havanois, de er fine. Liker best den kortklippede varianten! 

Utstilling er ikke aktuelt, men ulike typer hjernetrim er derimot mer interessant for meg å holde på med.

Skal sjekke ut beagle og japansk spisshund også. 

Tenker også på cocker spaniel, engelsk springer spaniel, boston terrier og higgland terrier. 

Anonymkode: 0827a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Springer spaniel? 

Dalmatiner?

Puddel?

Anonymkode: 88f71...9d9

Ja, Springer spaniel og puddel kan være aktuelle! Har du erfaring med rasene?

Anonymkode: 0827a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, Springer spaniel og puddel kan være aktuelle! Har du erfaring med rasene?

Anonymkode: 0827a...2a9

Har erfaring fra Cocker Spaniel og dalmatiner. Flotte familiehunder begge to. Puddel har jeg og hørt masse fint om. Vi kommer til å gå for en av de tre rasene når vi skal ha ny hund om et par år. Gleder meg!

😊

Anonymkode: 88f71...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner er ikke bra med barn las jeg nettop. Krever en del. 

Hvis dere ikke kan gå mye tur eller tåler bjeffing, ikke velg beagle.

Havanais er super. Puddel og puddelmixer likeså, velg en mellomstor, hvis dere vil unngå miniatyr. 

Ville gått for sistnevnte eller japansk spisshund. De lukter ikke hund heller, bare friskt og godt. 

Spaniels stinker.

Anonymkode: 666ed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke boston terrier litt problemer med pusten? Da virker highland terrier sunnere.

Anonymkode: 666ed...f66

Det har du sikkert rett i. 

Highland terrier eller wheaten terrier virker som fine raser. 

Anonymkode: 0827a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dalmatiner er ikke bra med barn las jeg nettop. Krever en del. 

Hvis dere ikke kan gå mye tur eller tåler bjeffing, ikke velg beagle.

Havanais er super. Puddel og puddelmixer likeså, velg en mellomstor, hvis dere vil unngå miniatyr. 

Ville gått for sistnevnte eller japansk spisshund. De lukter ikke hund heller, bare friskt og godt. 

Spaniels stinker.

Anonymkode: 666ed...f66

Joda, masse tur. Hver dag - men ikke av typen «løpe fritt i to mil». Så mosjon skal den absolutt få, tom. joggeturer, men irsk setter utgår liksom. 

HI

Anonymkode: 0827a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo hel an på om du vil ha en stor eller liten hund, og at hunderasen passer sammen med din livsstil.

Men jeg skal anbefale en hunderase som er veldig barnevennlig så vil jeg anbefale Rottweiler, Rottweilere har et ufortjent dårlig rykte på seg. Men er et noe eldre ektepar i nabolaget til min far som har 2 Rottweiler, og en mer kosete, tålmodig og barnevennlig hunderase har jeg ikke sett tidligere. Rottweilere biter ikke mer enn hva en Labrador eller hva en Schafer gjør, men Rottweilere har et sterkere kjeveparti enn andre hunder og når de først biter så kan det bli kraftige bitt. Men de er veldig smarte hunder som er lojale mot eierne samt kosete og barnevennlige hunder.

Anonymkode: d0cfd...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo hel an på om du vil ha en stor eller liten hund, og at hunderasen passer sammen med din livsstil.

Men jeg skal anbefale en hunderase som er veldig barnevennlig så vil jeg anbefale Rottweiler, Rottweilere har et ufortjent dårlig rykte på seg. Men er et noe eldre ektepar i nabolaget til min far som har 2 Rottweiler, og en mer kosete, tålmodig og barnevennlig hunderase har jeg ikke sett tidligere. Rottweilere biter ikke mer enn hva en Labrador eller hva en Schafer gjør, men Rottweilere har et sterkere kjeveparti enn andre hunder og når de først biter så kan det bli kraftige bitt. Men de er veldig smarte hunder som er lojale mot eierne samt kosete og barnevennlige hunder.

Anonymkode: d0cfd...e67

Ville ikke valgt det. De er veldig lojale og snille mot familiens egne barn, men kan angripe venner på besøk. Og når de først biter, så kan det bli fatalt. 

Anonymkode: 666ed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en shetland sheepdog nå. Har hatt flat og labrador før. Retrieverne er naturlig nok vidt forskjellig fra sheltien. Men for oss er sistnevnte den desidert beste størrelsen med tanke på situasjon nå. Tre barn. En 10åring og to under 2 år. 

Sheltien vår er snill og grei. Hun kan gå lange fjellturer, men roer seg godt inne. Meget behagelig rase å ha i hus, vi har jobbet med henne da. Eneste utfordrkngene med rasen er vel pelsstell og det at det kan være litt lyd i de. Min er ikke av typen gneldrete, men sier ifra når hun ikke klarer å holde igjen. Det er mest i møte med enkelthunder og hjemme. Altså litt territorial. Vi bor i rekkehus og har måttet jobbe med dette og det går an å plukke en god del bort altså. 

De siste ti årene har vi også hatt lyst på norfolk eller cairn terrier. Jeg vet ikke helt hva vi synes er så magisk med de, men det blir vel til en eller annen gang. De kan jeg ikke uttale meg om erfaringsmessig da...😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville ikke valgt det. De er veldig lojale og snille mot familiens egne barn, men kan angripe venner på besøk. Og når de først biter, så kan det bli fatalt. 

Anonymkode: 666ed...f66

Det kommer helt an på hvordan eieren oppdrar og sosialiserer rottweileren som valp. Disse 2 nevnte rottweilerne var begge imøtekommende mot fremmede mennesker og andre hunder. Og det er mer en myte at rottweilere biter og angriper folk mer enn hva andre hunderaser gjør, men som sagt så har rottweiler det sterkeste kjevepartiet av samtlige hunderaser og derfor så er det nærmest umulig for en rottweiler og bite "mykt" dersom de skulle bite.

Anonymkode: d0cfd...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kaffekjerring skrev:

Vi har en shetland sheepdog nå. Har hatt flat og labrador før. Retrieverne er naturlig nok vidt forskjellig fra sheltien. Men for oss er sistnevnte den desidert beste størrelsen med tanke på situasjon nå. Tre barn. En 10åring og to under 2 år. 

Sheltien vår er snill og grei. Hun kan gå lange fjellturer, men roer seg godt inne. Meget behagelig rase å ha i hus, vi har jobbet med henne da. Eneste utfordrkngene med rasen er vel pelsstell og det at det kan være litt lyd i de. Min er ikke av typen gneldrete, men sier ifra når hun ikke klarer å holde igjen. Det er mest i møte med enkelthunder og hjemme. Altså litt territorial. Vi bor i rekkehus og har måttet jobbe med dette og det går an å plukke en god del bort altså. 

De siste ti årene har vi også hatt lyst på norfolk eller cairn terrier. Jeg vet ikke helt hva vi synes er så magisk med de, men det blir vel til en eller annen gang. De kan jeg ikke uttale meg om erfaringsmessig da...😊

Sheltien er det mye sykdom på, og mange utfordringer når det kommer til avl, så der må man være veldig obs når man velger oppdretter.

Min mamma har to stykker. 

Jeg synes de er sære, veldig glad i husets folk, men ikke spesielt interessert i mennesker ellerst. Men fine hunder, for all del...

Anonymkode: 86160...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...