Gå til innhold

5-åringen har det ikke bra 😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg virkelig noen gode råd fra dere damer. 5-åringen i huset har hatt en bestevenn helt siden han begynte i bhg. som ettåring. De to har vært uadskillelige helt siden de møttes. 

Men den ene er født i desember og den andre i januar. Så nå har bestekameraten begynt på skolen (en annen enn den gutten min skal begynne på), mens gutten min er igjen i bhg, og han har helt oppriktig kjærlighetssorg. 

Jeg trodde ikke han skulle ta det så tungt, for han er en ganske sosial gutt og har lett for å få venner og leker fint med de fleste, men den siste måneden har han hatt raserianfall og har nervene utenpå kroppen. Det skal ingenting til før han er på gråten eller blir opprørt. 

Er det noen som har lignende erfaringer? Er dette noe som bare må gå over? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han gjennom dette? Jeg får så vondt i mammahjertet 💔

Anonymkode: a759b...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakar lille 💙 Han trenger nok litt tid... Også er det nok lurt å hjelpe til med å knytte nye sterke vennskapsbånd, inviterere med hjem o.l.

Regner med at barnehagen også er obs på det 👍 

Lykke til 😊

Skrevet

Min gutt hadde det sånn da vi flyttet da han var 4. Han savnet bestevenninnen der vi bodde før veldig og gråt seg i søvn ofte. Jeg hadde heller ikke trodd han skulle ta det så tungt og angret mange ganger på hele flyttingen.

Det er vel ikke så mye man kan gjøre annet enn å legge til rette for nye vennskap. Her gikk det seg til etter noen måneder, da han hadde blitt ordentlig kjent med de nye vennene. :)

Anonymkode: fe190...506

Skrevet

Hm, hadde noe av den samme problemstillingen med min datter og hennes beste venninne som er født i desember året før. Min datter kom greit i lek det siste året på barnehagen, og har alltid hatt venner, men det blir ikke det samme som med bestevenninna. Nå går de på skolen begge to, og er fortsatt nære venner. Men jeg skulle egentlig ønsket at de kunne gått i samme klasse. Kjærligheten mellom de to og kvaliteten på samspillet dem i mellom er noe annet enn det min datter har med andre barn.

Anonymkode: 79198...d40

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Jeg føler meg så rådvill og da er det så fint å høre om andres erfaringer. Jeg også har på følelsen at det er langt mellom vennskap som dette. De andre barna mine har ikke hatt noen venner de har vært så nære med. Dette vennskapet var nok helt spesielt, og det er så leit at det liksom skal være over. For meg som mamma også er det jo vondt å se på når barna ikke har det bra. 

Men veldig fint å høre at folk erfarer at det går over og de får nye venner. Selv om man vet det er det noe med å bli minnet på det. Jeg får invitere andre venner med hjem og legge til rette for nye vennskap. Er én gutt han er ny «bestevenn» med nå, men han skal heller ikke begynne sammen med gutten min neste år. Er så redd for at han vil få hjertet sitt knust igjen da, når de skal hver sin vei da.... 

Jammen ikke lett dette her 😔😕

Skrevet

Bor dere veldig langt unna hverandre da? Vennskapet kan vel fortsette selv om de ikke ser hverandre hver dag. Avtal besøk i helgene osv.

Anonymkode: d0413...a84

Skrevet

Hvorfor må vennskapet være over selv om de ikke legnger går i samme barnehage? Det er selvsagt viktig å legge tilrette for at gutten din knytter nye vennskalp, så han kan trives i hverdagen, men det betyr ikke at dere trenger å kutte bestevennen ut av livet hans.

Jeg tror noe av det viktigste du kan gjøre for gutten din er å vise ham hvorda han holder kontakt med vennen. Hjelp ham å avtale besøk i helgene, hjelp guttene å bruke skype eller linende. Ikke frdi han ikke vil komme over det hvis dette vennskapet forsvinner, det vil han etterhvert, men fordi det er utrolig mye god læring i å pleie et vennskap man må jobbe litt for. Hjelper dere gutten med dette vil dere samtidig øke hans sosiale kompetanse!

Anonymkode: 6f39e...8fc

Skrevet

Jada, vi gjør det. Vi bor bare et kvarters kjøretur fra hverandre, så vi kommer definitivt til å beholde kontakten. 

Skrevet

mammahjerte grøss

Anonymkode: fcd26...cb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...