Gå til innhold

Rideskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på hvordan det fungerer på rideskoler rundt om. Jeg og min datter steller en ponni fast en dag i uken. Da gjør vi alt som ponnien trenger av stell, gjør klar måltider, møkker, følger ponnien til ridekurs etc. Betalingen er beskjeden. En hestepasserdag er lik 0,4 ridetimer, dvs. fire hestepasserdager er lik en ridetime. Vi kan også stelle ponnien på fridager, de dagene ponnien ikke går på kurs, da kan vi ri på tur. Her er det førstemann til mølla og vår ponni er sjeldent ledig. Vi kan da stelle en annen ponni, hvis vi vil.

Er dette vanlig måte å gjøre det på? Jeg får reaksjoner fra familien, de synes dette er dårlig betalt og at hestepasserne blir utnyttet.

Anonymkode: d87b7...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matematikken her blir helt feil. Om en hestepasserdag er 0,4 ridetimer blir 2,5 hestepasserdager 1 ridetime.

Jeg vet ikke ha som er vanlig, men det reguleres nok av tilbud og etterspørsel. Om betalingen ikke er god nok kan dere si nei, takk. Det er ikke utnytting når dere har blitt enige om betingelsene.

Anonymkode: fce2b...230

Skrevet

Ja, selvfølgelig. En hestepasserdag er lik 0, 25 ridetimer. Vi er ofte lite folk, nesten hver uke er det en hest som mangler hestepasser, så sånn sett kunne nok betalingen vært bedre. Da hadde vi nok hatt nok hestepassere hver dag.

hi

Skrevet

Ingen hestepassere jobber etter tarifflønn :D - det er en måte for unger å ha hest uten å ha hest, å lære seg hest uten å eie den, og for enkelte å spare opp til en ridetime uten å måtte betale. For alle de jeg kjenner har det vært veien inn i hestemiljøet - de har hengt i stallen dagstøtt uansett, alle dager hele uka gjerne, og så steget i gradene gjennom å være hestepasser noen år, så kanskje få hest på fôr, og så evt egen hest. For et par fra dårlig bemidlete familier har det vært den eneste måten å kunne pleie hesteinteressen på, siden ridekurs koster skjorta.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig. En hestepasserdag er lik 0, 25 ridetimer. Vi er ofte lite folk, nesten hver uke er det en hest som mangler hestepasser, så sånn sett kunne nok betalingen vært bedre. Da hadde vi nok hatt nok hestepassere hver dag.

hi

Bortskjemte unger hos dere, tydeligvis. I de stallene jeg kjenner er det kø og venteliste for å få bli hestepasser.

Skrevet

På alle rideskoler jeg har vært innom har det å være hestepasser vært noe ungene gjør for å få være i stallen. 

Men tidene forandrer seg. Jeg har hest, han er snill og barnevennlig. Har prøvd å få hestepasser til han lenge nå, men ingen gidder. De skal liksom bare ha konkurransehester av topp kvalitet...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg lurer på hvordan det fungerer på rideskoler rundt om. Jeg og min datter steller en ponni fast en dag i uken. Da gjør vi alt som ponnien trenger av stell, gjør klar måltider, møkker, følger ponnien til ridekurs etc. Betalingen er beskjeden. En hestepasserdag er lik 0,4 ridetimer, dvs. fire hestepasserdager er lik en ridetime. Vi kan også stelle ponnien på fridager, de dagene ponnien ikke går på kurs, da kan vi ri på tur. Her er det førstemann til mølla og vår ponni er sjeldent ledig. Vi kan da stelle en annen ponni, hvis vi vil.

Er dette vanlig måte å gjøre det på? Jeg får reaksjoner fra familien, de synes dette er dårlig betalt og at hestepasserne blir utnyttet.

Det er heller ikke uvanlig at man må betale for å være hestepasser. Hos oss så kan du være "hesteeier" for en dag og betale 180 kr for det..

Anonymkode: 48a15...6b8

Skrevet (endret)

Jeg betaler 100 kroner for at jeg og datteren børster og pusser to ponnier, hun rir og jeg leier gamlefar. Og så vanner vi, vasker hestene om det trengs, pakker for og møkker. Men jeg får trim og hun får kjent på at å ha hest er mye jobb. Særlig når vi må møkke utegangen. 

På rideskolen er det kø på å være hestepasser/stallhjelp. Der koster en ridetime 240, men da er alt levert. Ferdig påsalet med hodelag og ingen ryddig, sale av nå og da bare. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...