Gå til innhold

Ufør vil bli ordfører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår selvsagt at det stilles spørsmål. 

Ordførervervet er et heltidsverv. For å få uføretrygd må man være ufør til ethvert arbeid. Hun er lam i en arm, men kan tydeligvis gjøre mye arbeid.....

eksempelet med tannlege er søkt. Hvis en tannlege mister to fingre blir man ikke automatisk ufør. Man blir forsøkt attført og omskolert. 

Anonymkode: 8fb41...888

Skrevet

Hun burde mistet trygden og fått krav om å betale tilbake det hun har fått hittil. Kan hun bli ordfører(som er mye jobb, ofte mer en 100%) har hun løyet om arbeidsevne.

Anonymkode: 2eaf2...ff0

Skrevet

Jeg er ufør og mener at her må det stilles spørsmål om denne damen faktisk er 100% ufør. Hvordan kan hun ha så mange verv og ønske en 100% ordførerstolling dersom hun ikke kan ha andre jobber?

eksempelet med at en tannlege må bli ufør om han mister to fingrer er tullete, det finnes utrolig mange andre jobber man kan ha med to fingrer mindre eller en lam arm.

håper nav ser på saken.

Anonymkode: 1b8df...b9f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår selvsagt at det stilles spørsmål. 

Ordførervervet er et heltidsverv. For å få uføretrygd må man være ufør til ethvert arbeid. Hun er lam i en arm, men kan tydeligvis gjøre mye arbeid.....

eksempelet med tannlege er søkt. Hvis en tannlege mister to fingre blir man ikke automatisk ufør. Man blir forsøkt attført og omskolert. 

Anonymkode: 8fb41...888

Njaa. Det siste er ikke nødvendigvis korrekt. Jeg kjenner en pilot som ble syk, og da var det over og ut for han. Ingen hjelp av flyselskapet, og ingen aap. Kun beskjed fra nav at han fikk ordne seg jobb selv. Jeg tror han endte på dagpenger en stund, før han fikk seg jobb innenfor noe helt annet.

Anonymkode: 1ab0a...6c8

Skrevet

I tillegg til så er uføre noe en for livet ut. Så om det er innvilliget for la oss si 20 år siden teknologien er kommet lengre og hun er eventuelt blitt bedre , hvorfor skal ikke hun da kunne bidra i samfunnet? Så hva skal nav «se» på? Det kan jo være at hennes uføre den gangen var 100% berettiget! 

Anonymkode: 50d35...3f5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg til så er uføre noe en for livet ut. Så om det er innvilliget for la oss si 20 år siden teknologien er kommet lengre og hun er eventuelt blitt bedre , hvorfor skal ikke hun da kunne bidra i samfunnet? Så hva skal nav «se» på? Det kan jo være at hennes uføre den gangen var 100% berettiget! 

Anonymkode: 50d35...3f5

Selvsagt kan det være at det var korrekt den gangen, men det er jo åpenbart ikke korrekt nå.

Dersom man kan påta seg en fulltidsstilling, så er man ikke ufør!

Skrevet

Nav vil nok se på saken og uføren kan omgjøres. Hun har også plikt å melde fra selv om endringen. Alt dette er å finne i regelverket. 

Med det sagt, det er supert at uføre kan jobbe det de klarer. Men det må selvsagt undersøkes og vurderes når mottaker over svært lang tid har funksjon til 100% jobb ++. 

Anonymkode: d5b5a...18b

Skrevet

For bare 20 år siden, ble man jo mye lettere ufør, og man ble ufør for mindre ting. Og folk kan faktisk bli bedre, det kan ha kommet nye medisiner på markedet, eller nye behandlingsformer.

Jeg har vært syk hele livet, er nå i 40 årene, og jeg har kjempet med nebb og klør, for å kunne jobbe, har jobbet i flere år, så prøvd kurs og utdannelse, men tilslutt gikk det bare ikke lenger, og man fikk noen diagnoser til. Så nå ser det ut som jeg blir ufør. Men jeg håper da virkelig det skal skje noe med forskning, så kanskje jeg vil være mye bedre om 10 år. Selv om jeg blir ufør, vil jeg ikke akseptere at det er for alltid. Og skulle jeg bli bedre, da jeg er 55 år, så er det jo ikke lett for meg å få en deltidsjobb. Da ser jeg heller for meg at det blir frivillig arbeid og at jeg blir mer politisk engasjert. 

Anonymkode: a76ff...8f7

Skrevet

Å vere ordførar er vel dei fleste stadane ein fulltidsjobb, så skjønar godt at ein stiller spørsmålet.  Det burde og denne ordførarkandidaten skjøne, og svare på korleis ho meiner ho kan skjøtte oppgåva, og ikkje gjere det til ei sak om at uføre ikkje skal få lov å delta i politikken.

Når denne fyren no har vorte ekskludert frå to politiske parti, så kan ein vel gjerne tenkje seg at han  ikkje diskuterar problema på den høflege og fintfølande måten.

Skrevet

En er vel per definisjon ikke ufør mer om en er i stand til å jobbe i hundre prosent stilling. 

Anonymkode: eb7de...35a

Skrevet
4 timer siden, gale damen skrev:

Selvsagt kan det være at det var korrekt den gangen, men det er jo åpenbart ikke korrekt nå.

Dersom man kan påta seg en fulltidsstilling, så er man ikke ufør!

Det spørs jo hva som feiler deg da. En som har skade/ondt i ryggen, har ikke samme preferanser ihht. jobb sammenlignet med en som for eksempel sliter med noe psykisk. Du har full mulighet til å kombinere jobb og uføretrygd. Sjekk bare NAV sine sine sider.

Som ufør selv, synes jeg det er veldig ok at vi som gruppe blir representert blant politikerer og de styrende.  Så heia fra meg til hun som vil bli ordfører. Og til dere som mener hun må miste trygden, når du tjener over en viss sum blir trygden tilsvarende redusert, så slapp helt av.

Anonymkode: 2bedd...2af

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spørs jo hva som feiler deg da. En som har skade/ondt i ryggen, har ikke samme preferanser ihht. jobb sammenlignet med en som for eksempel sliter med noe psykisk. Du har full mulighet til å kombinere jobb og uføretrygd. Sjekk bare NAV sine sine sider.

Som ufør selv, synes jeg det er veldig ok at vi som gruppe blir representert blant politikerer og de styrende.  Så heia fra meg til hun som vil bli ordfører. Og til dere som mener hun må miste trygden, når du tjener over en viss sum blir trygden tilsvarende redusert, så slapp helt av.

Det er supert at alle grupper blir representert i styre og stell. Hun har garantert et annet perspektiv på flere saker, som vil være nyttig. Problemet oppstår i at hun hevder seg ufør (100%, tror jeg) men samtidig ser seg fullt i stand til å utføre et ordførerverv. De to tingene henger ikke sammen, og det er vel derfor folk reagerer som de gjør.

Skrevet

I Rogaland er det en husmor som har søkt stilling som fylkesmann :)

Anonymkode: e88fa...988

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Rogaland er det en husmor som har søkt stilling som fylkesmann :)

Anonymkode: e88fa...988

Og?

Anonymkode: 7aced...c00

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Og?

Har hun kompetanse?

Anonymkode: 9fb73...2cf

Skrevet

Dette er litt en storm i et vannglass. Veldig liten sjangse for at Sp får ordførervervet i Kristiansund.

Skrevet

Ser ikke problemet hvis hun selv mener at hun klarer det. Trygden forsvinner jo automatisk ved inntredelse for en ordførerjobb er jo lønnet, sikkert litt høyt også. Alle uføre kan jobbe litt og dersom man ikke tjener over 1G eller noe sånt så berøres ikke trygden. Blir man ordfører vil man tjene over grensen. Dersom denne dama vil ta denne sjansen, hvorfor ikke? 

Skrevet
5 minutes ago, Love my kidz said:

Ser ikke problemet hvis hun selv mener at hun klarer det. Trygden forsvinner jo automatisk ved inntredelse for en ordførerjobb er jo lønnet, sikkert litt høyt også. Alle uføre kan jobbe litt og dersom man ikke tjener over 1G eller noe sånt så berøres ikke trygden. Blir man ordfører vil man tjene over grensen. Dersom denne dama vil ta denne sjansen, hvorfor ikke? 

Hvis hun kan jobbe 100% har hun urettsmessig trygd.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart hvordan noen ikke skjønner dette poenget, inkludert vedkommende i artikkelen selv. Hun kan tydeligvis jobbe, men hvis hun ikke kan jobbe som ordfører så mener hun at hun er diskrimert og at uføre ikke får lov til å delta i politikken, samtidig som hun ikke ønsker å søke en annen jobb. Så hvis hun ikke får akkurat den ene prestisjefylte jobben så ser hun ikke problemet med å fortsette å ta imot penger fra fellesskapet på bakrunn av at hun visstnok ikke kan jobbe.

Hvis hun mener hun er kapabel til en ordførerstilling så får hun si ifra seg uføretrygden og klare seg selv på samme måte som alle andre som ikke er for syke til å jobbe, gjør.

Anonymkode: 04a85...3fc

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fullt lovlig å kombinere jobb og trygd. Les deg opp litt før du syter.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men kan man jobbe 100 % over tid, så har man jo heller ikke behov for trygd

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis hun mener hun kan jobbe 100% som ordfører, hvorfor er hun 100% trygdet da? Da kan hun fint klare en annen jobb også.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan man jobbe 100 % over tid, så har man jo heller ikke behov for trygd

Den utgår når inntekten din kommer over et visst beløp, so no worries.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Den utgår når inntekten din kommer over et visst beløp, so no worries.

Hvorfor jobber hun ikke nå når hun åpenbart er i stand til det (ifølge henne selv)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...