Gå til innhold

Si meg, hvorfor er dere veganere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det pga slanking? Eller annet? Jeg kjenner ei som ble slank etter å ha endret til vegansk og lurer på om det er slanking som er motivet?

Anonymkode: 18e86...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de fleste er det av hensyn til dyrene. Jeg er oppvokst på landet med bønder som nærmeste nabo og har gjennom hele livet sett hvordan dyr i norsk landbruk har det. Som voksen bestemte jeg meg for at det ikke var noe jeg kunne bruke penger på med god samvittighet og valgte dermed å kutte ut dyreprodukter. Noen gjør det av miljøhensyn, dyreprodukter krever enorme ressurser. Så er det noen, som du sier, som gjør det for seg selv. Det er veldig sunt om du gjør det riktig (som med alt kosthold) og mange opplever å gå ned i vekt. Men det er fullt mulig å leve usunt som veganer, husk at potetgull er vegansk 😉

Anonymkode: b36b9...f7f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For de fleste er det av hensyn til dyrene. Jeg er oppvokst på landet med bønder som nærmeste nabo og har gjennom hele livet sett hvordan dyr i norsk landbruk har det. Som voksen bestemte jeg meg for at det ikke var noe jeg kunne bruke penger på med god samvittighet og valgte dermed å kutte ut dyreprodukter. Noen gjør det av miljøhensyn, dyreprodukter krever enorme ressurser. Så er det noen, som du sier, som gjør det for seg selv. Det er veldig sunt om du gjør det riktig (som med alt kosthold) og mange opplever å gå ned i vekt. Men det er fullt mulig å leve usunt som veganer, husk at potetgull er vegansk 😉

Og ikke minst sukker 🙈

Anonymkode: 7cf84...2f3

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Og ikke minst sukker 🙈

Anonymkode: 7cf84...2f3

Ja, det er ikke vanskelig å være feit veganer i alle fall 😅

Skrevet

Vegansk kosthold er jo overhodet ikke sunt! B-vitaminmangel f.eks er et velkjent problem for veganere, og jeg mener at en livsstil/diett der man er avhengig av tilskudd ikke er bra for kroppen. Vegetarianere  derimot, det kan jeg forstå. 

Anonymkode: b6939...161

Skrevet

Halvparten av potetgull er ikke vegansk

Anonymkode: 44815...129

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vegansk kosthold er jo overhodet ikke sunt! B-vitaminmangel f.eks er et velkjent problem for veganere, og jeg mener at en livsstil/diett der man er avhengig av tilskudd ikke er bra for kroppen. Vegetarianere  derimot, det kan jeg forstå. 

Du vet at kjøtt er tilsatt B vitamin, det er ikke der naturlig. Og vegetarianere må og ta tilskudd. De som spiser sunt som veganere, spiser faktisk utrolig sunt, mye sunnere enn de fleste av oss andre.

Anonymkode: 583bd...61a

Skrevet

Av helsemessige årsaker, kroppen fungerer mye bedre uten kjøtt og meieriprodukter. Linser er rike på b vitaminer, men siden det ikke fyller opp dagsbehovet tar jeg tilskudd i tillegg. Jeg tar også tilskudd av d vitaminer gjennom den mørke årstiden. 

Anonymkode: b21c4...22f

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at kjøtt er tilsatt B vitamin, det er ikke der naturlig. Og vegetarianere må og ta tilskudd. De som spiser sunt som veganere, spiser faktisk utrolig sunt, mye sunnere enn de fleste av oss andre.

Kjøttet har vitamin B helt naturlig. Om noen har tilført ekstra en eller annen gang vet jeg ikke, men det er ikke normalen. Hvor har du det fra?

Anonymkode: 89207...a7c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, B-vitamin fins naturlig i kjøtt.

Anonymkode: 09331...3cf

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Alle som bor i Norden blir anbefalt å ta tilskudd av vitamin d om vinteren, uavhengig av kosthold. Mange kvinner, uavhengig av kosthold, må ha tilskudd av jern. Mangel på B12 er faktisk like vanlig for de som spiser kjøtt som vegetarianere. Helsemyndighetene har godkjent vegetariansk og vegansk kosthold som et sunt kosthold for alle, inkludert gravide og små barn. Om du synes å ta tilskudd ikke er bra betyr ikke at det ikke er det, noen må faktisk.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle som bor i Norden blir anbefalt å ta tilskudd av vitamin d om vinteren, uavhengig av kosthold. Mange kvinner, uavhengig av kosthold, må ha tilskudd av jern. Mangel på B12 er faktisk like vanlig for de som spiser kjøtt som vegetarianere. Helsemyndighetene har godkjent vegetariansk og vegansk kosthold som et sunt kosthold for alle, inkludert gravide og små barn. Om du synes å ta tilskudd ikke er bra betyr ikke at det ikke er det, noen må faktisk.

Jeg synes du fra nå av alltid skal lenke til troverdige kilder når du skriver. Det du skriver er direkte helsefarlig dersom folk faktisk tror på deg. 

Helsedirektoratet

Vegetarisk kosthold 
Godt sammensatt vegetarkost og vegankost kan være fullverdig i svangerskapet med tillegg av noen tilskudd. Gravide som ikke har melkeprodukter og fisk i kostholdet, bør få råd om bruk av tilskudd av vitamin B12, jod, D-vitamin, omega-3-fettsyrer og kalsium. Mangel på disse næringsstoffene kan gi alvorlig forstyrrelse av barnets utvikling. Les mer om vegetarisk kosthold (helsenorge.no) og råd om kosttilskudd ved vegankosthold fra Helsepersonell for plantebasert kosthold (hepla.no),

Det er uvanlig med mangel på B12 hos friske mennesker som spiser egg melk og kjøtt. Det er kun noen få som er syke som har problemer med opptak av B12. 

Målet med behandlingen er å øke vitamin B12 nivået i kroppen og forhindre utvikling av anemi eller skader på nervesystemet.

Ved påvist vitamin B12 mangel på grunn av feilernæring, slik som kan oppstå hos vegetarianere og veganer, behøves daglig tilskudd av B12 i tablettform.

Helsedirektoratet

Gravide bør få tilbud om en strukturert samtale om levevaner på første konsultasjon og vurdere sammen med fastlege og/eller jordmor om det kan være behov for flere konsultasjoner og oppfølging utover basisprogrammet. Sterk anbefaling. I en samtale om levevaner er det viktig å respektere den gravides rett til selvbestemmelse. En åpen dialog er avgjørende for at gravide skal føle seg ivaretatt og forstått. Forslag til endringer bør komme fra kvinnen selv.

Høres mest ut som om at de må respektere religiøs overtro og folk som elsker dyr mer enn sine egne barn, enn at de gir vegetariransk og vegansk kosthold et kvalitetsstempel. De vet også at mennesker må endre seg selv og at de ikke kan gjøre det for dem. Konsultasjoner og oppfølging trengs. 

Anonymkode: 51131...828

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem anbefaler det?

Anonymkode: 36ea0...0e2

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvem anbefaler det?

Anonymkode: 36ea0...0e2

Hvem trenger vitamin D?

Norske myndigheter anbefaler alle å ta tran eller vitamin D i dråpeform daglig fra 4 ukers alder. Personer som ikke spiser fet fisk 2-3 ganger i uken eller tar andre kosttilskudd som inneholder vitamin D, bør ta tilskudd i form av vitamin D-dråper/tabletter eller tran daglig.

I tillegg er det en del personer som er ekstra utsatt for å utvikle vitamin D-mangel og som ofte bør ta et tilskudd, blant annet:

• Barn under 3 år
  • Gravide og ammende. Se også vår artikkel om kostråd for gravide og ammende for flere gode råd.
  • Eldre over 60 år. Det er flere årsaker, blant annet produserer huden til eldre mindre vitamin D sammenlignet med huden til yngre. I tillegg er det mange eldre som er mye inne, oppholder seg lite i sola, og/eller spiser lite.
  • Personer med risiko for svak beinbygning (osteoporose), for eksempel kvinner etter overgangsalder.
  • Voksne og barn med mørk hudfarge- Årsaken til dette er at mørk hud trenger mye mer sollys for å produsere vitamin D i huden sammenlignet med lys hud. I tillegg er det ikke spesielt sterk sol i Norge store deler av året, og det er sett høy forekomst av vitamin D mangel blant kvinner fra ikke-vestlige land.

Fant det på apotek1. Ikke akkurat det jeg skrev, men jeg mener å ha lest at de anbefaler det spesielt på vinteren pga. mørket, men det kan ha vært feil. Tror jeg kan ha lest det i England. Som du ser er det likevel anbefalt å ta tilskudd om man ikke spiser mye fet fisk, og både barn og gravide bør ha tilskudd. Da er det veldig dumt at enkelte her sier man ikke kan ha sunt kosthold om man må ta tilskudd, når helt vanlige mennesker med normalt kosthold blir anbefalt tilskudd av myndighetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...