Gå til innhold

Sengevætere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

To av tre barn er sengevætere.. Hittil har det gått greit mtp på å unngå overnatting, men ho eldste er 9 år og tisser enda i senga. Dette begynner å bli et sosialt problem der vi prøver å finne unnskyldninger for at overnattingen ikke går akkurat denne gangen, men at vi godt kan ha overnatting hos oss. Jenta er mange ganger tørr, men har perioder hvor hun er våt hver natt. Når det er ferie er hun nesten tørr hele tiden, men så starter hverdagen igjen og det er veldig forskjellig hvordan ukene blir. I lengre perioder er hun våt hver morgen og i kortere tørr. Dersom vi tar henne opp en gang før vi legger oss er hun ofte tørr.

Hva sier dere andre som har sengevætere til foreldre som spørr etter overnatting?? Vi har hittil funnet på unnskyldninger, men kjenner det begynner å bli ubehagelig. Det går allerede "rykter" om at hun tisser i senga (aner ikke hvor det kommer ifra) og hun selv ønsker ikke å bli mobbet for det eller at folk skal vite det.

Anonymkode: c7320...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere forsøkt minirin? Det hjalp mye her!

Vi sender med tisselaken og informerer foreldrene. Til nå har han aldri hatt uhell når han sover borte og jeg tror det er fordi han da er ekstra flink til å ikke drikke for mye på kvelden og de legger seg ofte sent så natta blir kortere. 

Hvis dere samarbeider med foreldrene, er det ikke veldig vanskelig å skjule en bleie under pysj/ nattkjole heller. 

Anonymkode: 6fcbf...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er bare 7 år og overnatter borte. Jeg sier i fra til foreldrene slik at de kan løse det på en diskret måte. Min bruker pysjshorts. De er ganske dyre, men vi har 3 stk. Han bruker Minirin i tillegg, men det er vått hver natt, bortsett fra i ferier. I alle fall sender jeg med 2 shorts, så kan han bytte om han våkner våt på natta. Bare putte den andre i pose i sekken.

Jenta de kan jo bruke en sånn shorts + en t-skjorte f.eks.  sjekk pjama.no eller helsesosterbutikken

Anonymkode: 8ac55...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal ringe å spørre foreldrene.. her jeg bor er det så mange som er "fordomsfulle" og jungeltelegraften går ganske raskt :o Men ser at dette begynner å bli et problem, også for henne... Håper virkelig hun vokser dette av seg snart :( 

Anonymkode: c7320...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt hadde veldig god effekt av tissealarm, den koster litt, men etter noen ukers bruk har han vært tørr siden. Han var vel rundt 7 1/2 når vi brukte det, nå er han snart 9. Litt stress når det sto på, men veldig verdt det.

Anonymkode: f511c...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi på 13 år bruker bleie når hun sover borte. Når hun begynte å overnatte borte i 6-7 års alder brukte hun ikke bleie, sendte med tisslaken, og informerte foreldre som diskret la tisslakenet under lakenet. Nå når de er så stor, er det ikke så lett lenger å gjøre dette diskret mer, så vi har sammen kommet frem til at det kanskje er enklere å bruke bleie når hun sover borte. Dette er noe hun er komfortabel med, og hun dusjer om morgenen der hun er hvis hun har hatt uhell. Hun bruker også shorts når hun sover borte, så ingen ser at hun har bleie på.

Det er uansett greit å informere foreldrene, slik at de ikke synes det er rart at barnet dusjer der.

Bleier får dere på apoteket hvis dere har resept på inkontinensutstyr.

Anonymkode: 277c5...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har forsøkt minirin uten resultat. Han il selv ikke overnatte. Sier han ikke tør, så her er problemet lett å løse

Anonymkode: db9a9...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så skummelt å skulle stole på at foreldrene ikke sier det videre... Bah, synes det hele er så vanskelig :( Jeg vet jo at jeg selv ikke ville ha tenkt noe på det, og iaf ikke sagt det videre. Desverre er ikke alle foreldre slik, noe vi har erfart med andre ting.

Jeg er så redd for at det skal komme ut, at hun skal bli mobbet for det... Er ikke dere det?

Anonymkode: c7320...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en «sidenote» og muligens tips- jeg har en sønn som var sengevæter, og det ga seg helt da vi sluttet med melkeprodukter. Ser at hver gang vi «glemmer» oss og lar han få is/ yoghurt etc at det ender i våt seng på natta... 

Anonymkode: e9da1...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare en «sidenote» og muligens tips- jeg har en sønn som var sengevæter, og det ga seg helt da vi sluttet med melkeprodukter. Ser at hver gang vi «glemmer» oss og lar han få is/ yoghurt etc at det ender i våt seng på natta... 

Anonymkode: e9da1...387

Jeg synes det er helt supert det du sier!!😃👏🏻 Det gav meg et lite håp og et google-søk gav meg mer. Vi er en familie hvor mange ikke tåler melk. Jeg tåler ikke melk, sønnen min, moren min og farfar. Og flere har vært litt sene med dette med å bli tørr.

Datteren min har hatt "uforklarlig" allergiske reaksjoner og magevondt som vi ikke har greid å finne ut av. Så kanskje, kanskje!😃🤞🏻

Vi prøver å ha samme diett på henne som sønnen allerede i morgen 👍🏻

Anonymkode: c7320...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med hun som foreslår melk kan være årsaken. (Eller annen Mat allergi) vår jente får vondt i magen og blir forstoppet av melk. Dette resulterer i uhell på natten. 

Uhell på natten og forstoppelse henger sammen, så kanskje undersøke det også? 

Anonymkode: ad1b7...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har forsøkt melkefritt kosthold; betyr det matvarer som kan inneholde spor av melk også? Eller tenker dere ren melk, yoghurt, ost, fløtesaus o.l.?

Anonymkode: 8ac55...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er helt supert det du sier!!😃👏🏻 Det gav meg et lite håp og et google-søk gav meg mer. Vi er en familie hvor mange ikke tåler melk. Jeg tåler ikke melk, sønnen min, moren min og farfar. Og flere har vært litt sene med dette med å bli tørr.

Datteren min har hatt "uforklarlig" allergiske reaksjoner og magevondt som vi ikke har greid å finne ut av. Så kanskje, kanskje!😃🤞🏻

Vi prøver å ha samme diett på henne som sønnen allerede i morgen 👍🏻

Anonymkode: c7320...b50

 

Så hyggelig at noen fikk noe ut av posten min - så får vi bare håpe dere får like gode resultater 😃 oppdater gjerne etterhvert. Syns det er spennende å se om det hjelper flere 😉

 

 

Anonymkode: e9da1...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

En liten oppdatering:

Det er ikke gådd mange dagene, men... Snakket med datteren min, hun bekreftet at hun må presse en del når hun skal på do for å bæsje. Vi har nå kuttet all melk (minus i dag da hun glemte å ikke drikke skolemelken sin). Så regner med at hun kan tisse på seg i natt igjen.. Men allerede etter så kort tid etter vi kuttet all melk har hun hatt tørre netter!! :D :D 

Så jeg har håp og jeg tror jeg ser et mønster. I feriene spiser vi egentlig lite melkeprodukter, og vi drikker heller ikke melk hjemme pga alle som ikke tåler melk, mens på skolen drikker hun skolemelk hver dag. Håper at hun etterhvert vil kunne ha litt melkeprodukter, som litt ost. Men det viktigste nå er at hun blir tørr og at hun får selvtillit tilbake :D

Enda tidlig å si noe om hvordan dette blir framover, men siden hun startet skolen og fått skolemelk har hun tisset på seg HVER natt, og nå på bare få dager har hun vært tørr de 2 siste dagene.

 

Skal gi en oppdatering etterhvert :D

 

Hvor streng var du med med melkeprodukter? Jeg har til nå gitt ingenting.

Anonymkode: c7320...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så fantastisk!! Og ikke minst deilig for jenta di! Godt at det (kanskje) finnes en så enkel løsning! Det er egentlig helt utrolig at det faktisk er så lite som skal til - og generelt lite kunnskap om det. (?) 

Jeg har ikke kartlagt akkurat hva som kan spises, men yoghurt og melk er helt uaktuelt, og hvertfall på ettermiddagen. (Det har gått greit hvis han har fått det til frokost). Gulost har han større toleranse for, og jeg tror det går bedre med melkeprodukter som er kokt (i middag), så lenge det er små mengder. 

Anonymkode: e9da1...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...