Gå til innhold

Smartklokke på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på ungdomsskolen. De har forbud mot mobiltelefon i skoletiden, g så i friminuttet. Det er greit nok, men nå har de også innført forbud mot smartklokke. Alle treningslokker, fitbit ol må legges hjemme. Er ikke det å gå litt for langt? Datteren min har ikke noen annen klokke og noe av poenget med dem er å bruke dem hele tiden.

Andre som har vært borti problemstillingen?

Anonymkode: e7c9b...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg. Ungene har slik klokke og hadde forbudet kommet hadde jeg bare bety de ha den under genseren.

Skjønner de setter forbud mot å klikke på den i timen, men man ikke vente at en hæren klokke til skolebruk og en til ellers. Finnes da virkelig grenser for hva en skal bry seg med.

Anonymkode: c2791...f50

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg. Ungene har slik klokke og hadde forbudet kommet hadde jeg bare bety de ha den under genseren.

Skjønner de setter forbud mot å klikke på den i timen, men man ikke vente at en hæren klokke til skolebruk og en til ellers. Finnes da virkelig grenser for hva en skal bry seg med.

Anonymkode: c2791...f50

Jeg har også foreslått langermet genser, men datteren vår har fått anmerkning for å gå med fitbit, selv om den ikke kan sende og motta hverken samtaler eller meldinger. Jeg synes det er drøyt om hun skal få nedsatt karakter i orden og oppførsel for å gå med klokke.

Skrevet

Hva begrunner skolen dette med da? Og hvorfor må ungdommen ha Fitbit? Min 14-åring får ikke det, de trenger ikke konkurransen det ligger i å ha det 

Anonymkode: 8fae4...c84

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva begrunner skolen dette med da? Og hvorfor må ungdommen ha Fitbit? Min 14-åring får ikke det, de trenger ikke konkurransen det ligger i å ha det 

Du kan godt si de ikke trenger sånt. Det gjør ikke vi voksne heller, men veldig mange av oss ønsker oss det likevell. Det er morsomt, det gir et puff for å bevege seg mer, det gir status og det blir lettere å passe tiden osv.

Skolen begrunner det med at noen klokker kan fungere som telefon og slik skape forstyrrelse. Dessuten kan elevene bli sittende å fikle med klokkene.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan godt si de ikke trenger sånt. Det gjør ikke vi voksne heller, men veldig mange av oss ønsker oss det likevell. Det er morsomt, det gir et puff for å bevege seg mer, det gir status og det blir lettere å passe tiden osv.

Skolen begrunner det med at noen klokker kan fungere som telefon og slik skape forstyrrelse. Dessuten kan elevene bli sittende å fikle med klokkene.

Og der kom jo argumentet med hvorfor det IKKE bør brukes; "Det gir status". Kanskje skolen og tenker det? At det er med på å skape et press? Og at de derfor ikke ønsker det? Jada, jeg har fitbit. Fordi jeg er snart førti, feit og ferdig, og må ha kontroll på hvor mye jeg beveger meg for å få det ekstra lille dyttet. Datteren min på 14 år går 10.000 skritt før dagen er omme, og det er utenom dagene hun er på dansing. Hun trenger ikke en klokke som er med på å skape enda mer press om bevegelse... Det er ikke det ungdommen skal bekymre seg for.

Jeg syns at det er greit når skolen tar et standpunkt, og at de må forholde seg til det. Regner med de får lov å ha mobil i sekken, avslått, og da kan de sjekke tiden med den når de er ferdig på skolen. De trenger ikke klokke gjennom skoledagen, regner med det er mer enn en klokke i skolebygningen.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der kom jo argumentet med hvorfor det IKKE bør brukes; "Det gir status". Kanskje skolen og tenker det? At det er med på å skape et press? Og at de derfor ikke ønsker det? Jada, jeg har fitbit. Fordi jeg er snart førti, feit og ferdig, og må ha kontroll på hvor mye jeg beveger meg for å få det ekstra lille dyttet. Datteren min på 14 år går 10.000 skritt før dagen er omme, og det er utenom dagene hun er på dansing. Hun trenger ikke en klokke som er med på å skape enda mer press om bevegelse... Det er ikke det ungdommen skal bekymre seg for.

Jeg syns at det er greit når skolen tar et standpunkt, og at de må forholde seg til det. Regner med de får lov å ha mobil i sekken, avslått, og da kan de sjekke tiden med den når de er ferdig på skolen. De trenger ikke klokke gjennom skoledagen, regner med det er mer enn en klokke i skolebygningen.

Veldig mange av ungene går lite og kunne helt klart trenge å bevege seg mer. En klokke som kan gjøre dem beviste på hvor mye de beveger seg og kanskje konkurrere med familie eller venner kan være bra for mange.

Status er det i alt ungene har med seg på skolen, klær, joggesko, vesker, solbriller, dunjakker, boksemerke, smykker, sykler, mekaniske klokker, matpakker osv. Det er ikke noe spessielt med elektroniske klokker sånn sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...