Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Jeg har måttet flytte fra barnefar, men skal sies at barnet ikke er født enda. Hva av praktiske ting burde jeg tenke på? Hva kan en pappa kreve i form av samvær ol når barnet er så lite? Lest litt på Lovdata men ønsker gjerne gode tips om noen har vært gjennom dette eller kjenner til det på en annen måte. Jeg er ikke ute etter å holde barnet borte fra pappaen sin, men føler meg langt i fra trygg på han. Er for en grunn til at jeg flyttet ut. Velger å være anonym da det skaper frykt bare ved å skrive om det. Anonymkode: 08ba1...fb8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Til å begynne med kan far bare kreve å bli kjent med barnet. Hyppige og korte samvær er anbefalt, og da gjerne sammen med mor eller en person barnet kjenner og mor stoler på. De tilfellene jeg vet om har far kommet hjem til mor 2-3 ganger i uken i bestemte samvær, f.eks 1-2 timer mens barnet er våkent. F.eks da tirsdag, torsdag og søndag fra kl 17-18/19 eller noe sånt. Så øker man på etterhvert som barnet blir eldre og kan være litt borde fra mor og puppen. Far kan f.eks trille tur med vogna, ta med barnet til farmor, ha det hjemme et par timer osv. Det er ikke vanlig å begynne med overnatting før barnet er eldre. Anonymkode: 8b244...8a1
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Til å begynne med kan far bare kreve å bli kjent med barnet. Hyppige og korte samvær er anbefalt, og da gjerne sammen med mor eller en person barnet kjenner og mor stoler på. De tilfellene jeg vet om har far kommet hjem til mor 2-3 ganger i uken i bestemte samvær, f.eks 1-2 timer mens barnet er våkent. F.eks da tirsdag, torsdag og søndag fra kl 17-18/19 eller noe sånt. Så øker man på etterhvert som barnet blir eldre og kan være litt borde fra mor og puppen. Far kan f.eks trille tur med vogna, ta med barnet til farmor, ha det hjemme et par timer osv. Det er ikke vanlig å begynne med overnatting før barnet er eldre. Anonymkode: 8b244...8a1 Men bestill en time på familievernkontoret, du må ha meklingsattest og samværsavtale derfra for å få det du har krav på som enslig mor (ekstra barnetrygd, bidrag osv). De vil også hjelpe dere med hva som er vanlig om dere har problemer med å bli enig. Anonymkode: 8b244...8a1
3 i april Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Om dere har et vanskelig forhold så bør du fra dag en sette grenser. Ikke la far misbruke retten til å se babyen type at han forlanger å komme til deg når det passer han i påskudd av at han vil se babyen. Flott at han vil bli kjent med babyen, men få til en fast avtale om besøk, type faste dager og klokkeslett. Om du ikke vil ha far hjem til deg så la besøket foregå hos noen du stoler på som foreldre, søsken, en god venninne Ol. Om du tror far vil bli vanskelig og krevende så skaff deg advokat og prat med fvk sånn at du på forhånd vet hvilke rettigheter du og babyen har og hva far faktisk kan kreve og ikke kreve.
3 i april Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men bestill en time på familievernkontoret, du må ha meklingsattest og samværsavtale derfra for å få det du har krav på som enslig mor (ekstra barnetrygd, bidrag osv). De vil også hjelpe dere med hva som er vanlig om dere har problemer med å bli enig. Anonymkode: 8b244...8a1 De trenger ikke meklingsattest når de ikke bor på samme adresse. Mor har allerede flyttet og barnet er ikke født enda. Hadde mor flyttet etter at barnet var født, da måtte de hatt meklingsattest.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Det skaper frykt å skrive om dette sier du. Og du snakker om trygghet iforhold til barnet. Nå er det jo forskjellig hva som skaper frykt og hva vi ikke er trygg på. Noen ville formulert seg slik om de var redd for at far spilte noe mer på mobilen enn de synes er greit, mens andre blir banket gul og blå og dermed føler på en utrygghet. Det er vanskelig å vite hvor du ligger i det landet. Men om du ligger i nærheten av det siste, noe som er nærliggende å tro når du velger å gå ifra barnefar før barnet er født ville jeg som barn fra en litt brokete familie rådet deg til å flytte langt vekk om du har muligheten til det nå før barnet blir født. Ikke la barnefar etablere en relasjon, og håp at han holder seg unna. Dokumenter alt du kan. Anonymkode: adbda...122
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Vi har samme adresse pga jeg har eldre barn og skolekrets, så å flytte langt bort går heller ikke. (Eldre barn er fra tidligere forhold) samtidig alt på det bostedet, så å flytte adresse er jeg redd det vil bli tull rundt mer. Men skal tilbake inn i huset pga han skal flytte ut, bare at ting tar tid.. Holder det å lage en co adresse eller må det være folkeregistrert? Advokaten mente jeg ikke skulle starte fakkelen rundt barnet, men møtes på en kafé for eksempel. Korte besøk.. Holde klare avtaler og følge de. Familievernkontoret har ikke den beste omtalen, så tenker om vi slipper dit er det egentlig bra. Det er ikke snakk om slag og blåmerker, men sterke trusler og om man kan bli blå innvendig så er jeg nok det. Går på psykisk vold. Men også at oppmerksomheten ikke er helt der den burde være, ja. Samværene/besøkene må jeg være tilstede da han ikke har tillit til andre i område. Foreldrene bor et stykke unna, så besøk dit er uaktuelt på lenger tid. Hvem er fvk? Vil ikke skrive for mye så ting blir gjenkjent og slår tilbake. Anonymkode: 08ba1...fb8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 En av dere må melde flytting til folkeregisteret før barnet blir født, ellers regnes du ikke som enslig mor ved fødsel... Anonymkode: 8b244...8a1
Toneelise Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har måttet flytte fra barnefar, men skal sies at barnet ikke er født enda. Hva av praktiske ting burde jeg tenke på? Hva kan en pappa kreve i form av samvær ol når barnet er så lite? Lest litt på Lovdata men ønsker gjerne gode tips om noen har vært gjennom dette eller kjenner til det på en annen måte. Jeg er ikke ute etter å holde barnet borte fra pappaen sin, men føler meg langt i fra trygg på han. Er for en grunn til at jeg flyttet ut. Velger å være anonym da det skaper frykt bare ved å skrive om det. Anonymkode: 08ba1...fb8 Du må ha egen adresse hvis du ikke bor sammen med barnefar. Kan ikke bruke hans adresse selv om det er best utfra de andre barna dine. Det er ikke han som skal bestemme hvem som skal være med barnet på samvær det er du. Korte samvær feks 3 ganger i uka til å begynne med er vel vanlig ? Hvis du ikke er trygg på hans evner som far har du rett til å kreve samvær med tilsyn av en tredje part.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2018 #11 Skrevet 15. september 2018 Blir samme adresse når far nekter å flytte og huset kun kan bli værende på meg. Vanskelig for meg å gjøre noe da, begrenset hva man får gjort. Dette er tydeligvis veldig vanskelig å få ordnet på normalt vis forstår jeg. Blir mer og mer utålmodig på at ting skal skje snart, kjedelig å betale for et sted man ikke får vært.......... Anonymkode: 08ba1...fb8
3 i april Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 Hvem eier huset? Eller står huset på dere begge?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Blir samme adresse når far nekter å flytte og huset kun kan bli værende på meg. Vanskelig for meg å gjøre noe da, begrenset hva man får gjort. Dette er tydeligvis veldig vanskelig å få ordnet på normalt vis forstår jeg. Blir mer og mer utålmodig på at ting skal skje snart, kjedelig å betale for et sted man ikke får vært.......... Anonymkode: 08ba1...fb8 Hvis huset står på deg og han nekter å flytte adressen sin over til der han skal bo, så kan du etter gitte måneder, tvangsflytte adressen hans, uten hans signatur. Du vil ikke få noe støtte som enslig forsørger så lenge dere har samme adresse. Jeg vet hva jeg snakker om. Hadde selv en eks som bodde i mitt hus, når det ble slutt og han flyttet , så nektet han å skifte adressen sin, bare for å ødelegge for meg, han trodde det at hvis jeg ikke fikk innvilget stønad som man får når man er alene med barn, så ville jeg ta han tilbake. Jeg måtte ta opp forbrukslån for å klare meg og etter 3 mndr ble Andreassen hans tvangsflyttet av meg , først da kunne jeg søke stønader og måtte selvfølgelig vente enda et halvt år fordi nav hadde så lang behandlingstid. Anonymkode: ba103...029
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 Hei. Du burde enten få han til å endre adresse eller endre adresse i folkeregisteret selv før barnets fødsel for å få stønader som enslig forsørger. Om dere er folkeregistrert på samme adresse ved fødsel så får dere begge foreldreansvar for barnet automatisk. Om han er typen til å manipulere og bruke barnet mot deg så hadde jeg sørget for å ha foreldreansvar alene om det er mulig. Anonymkode: 346ff...24e
3 i april Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 Om han nekter så kan du forandre din adresse til feks foreldrene dine, søsken.. Sånn at dere ikke står oppført på samme adr når babyen blir født.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 2 timer siden, 3 i april skrev: Om han nekter så kan du forandre din adresse til feks foreldrene dine, søsken.. Sånn at dere ikke står oppført på samme adr når babyen blir født. Hvis hun trenger stønader så går ikke den løsningen for man kan ikke være flere voksne i husstanden for å få stønad. Anonymkode: 434ac...b05
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #17 Skrevet 16. september 2018 Hva far kan kreve, og hva barnet bør ha rett til å ha syns jeg er to ulike ting. Her var det også slutt med barnefar når barnet kom til verden. Vi løste det med hyppige samvær (hver dag) f.eks etter han var ferdig på jobb i en liten time eller to alt etter som. Etterhvert som jeg ikke ammet tok far barnet med på lekeplass, ut på kafe, eller noe annet som de kunne gjøre sammen. Når barnet var 3 år hadde far barnet fra lørdag-søndag, når vi så at dette gikk bra økte vi fra fredag-søndag (vi var for raske med sistnevnte, så måtte prøve oss litt fram her for å se hva som funket best for barnet) i dag er barnet 8 år og er hos far annenhver helg fast. Anonymkode: c1bf5...7c7
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #18 Skrevet 17. september 2018 Her hadde far samvær så og si hver dag de første mnd. Kort og hyppig samvær. Han kom innom en time etter/før jobb. Rundt 6 mnd og baby begynte med fast føde, hadde han samvær alene noen timer. Fremdeles flere dager i uka. Startet med en overnatting pr uke (helg) fra ca 8 mnd alder. Anonymkode: eccd6...5f7
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #19 Skrevet 19. september 2018 Da blir jeg den tapende samme hva.. For kan ikke endre adressen i forhold til alt som står rundt. Snakket med advokat og fått denne beskjeden, så får jeg bare håpe at resten ordner seg raskest mulig og barnet ikke blir brukt av barnefar. Det beste er om han ser barnets behov fremfor sine egne behov, som ikke har kommet frem til nå dessverre........... Anonymkode: 08ba1...fb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå