Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Startet i mars ca. Var så ille at jeg ikke klarte å gå selv, varte et par uker. Var hos lege som henviste meg videre til øre, nese, hals på det lokale sykehuset. Da jeg mottok henvisningen var jeg jo blitt bra, så avbestilte timen og regnet med det var krystallsyken jeg hadde hatt. Et par uker etterpå kom svimmelheten igjen, denne gangen varte det bare noen dager, og jeg var overbevist om at det var fordi jeg gjennomførte Epleys-manøver hjemme, og fikk bekreftet min mistanke om krystallsyken. Men så gikk det noen uker, og det kom tilbake igjen! Var rask med å starte med Epley’s igjen da det jo hadde hjulpet tidligere, men denne ganen tok det langt over en uke før det ble bra igjen. Samme rundene har jeg hatt nå 9-10 ganger siden, med varierende varighet. Ser ikke ut som det er Epley’s som gjør trikset, siden jeg starter med det med en gang hver gang, men det tar noen ganger to dager før det går over, andre ganger to uker.. Slitsomt å gå sånn, og jeg klarer ikke se noen sammenheng i hva jeg gjør og svimmelheten, så vanskelig å vite om det er noe som trigger det eller om det bare kommer uansett. Eneste jeg kommer på som kan ha utløst det var et fall i mars hvor jeg slo hodet og knakk tre ribbein, var påtvunget sengeleie noen uker etterpå, ikke konstatert hjernerystelse.. Noen som har opplevd noe av det samme, eller som kanskje har noen gode tips? Har bestilt ny legetime, altså, men i vente på den er det alltid kjekt å høre med dere her inne Anonymkode: 76464...ae0
LME1001 Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Min mor har vært svimmel slik du beskriver i fire år, mer eller mindre konstant. Er sykemeldt pdd. Hun blir trigget av reise (fly/båt/tog), stress forverrer det hele og hennes dårlige søvnkvalitet hjelper heller ikke. Hun har ikke krystallsyken, men det ligner. Ingen vet helt hva som feiler henne, og ingenting hjelper henne. Har ingen gode råd til deg, dessverre, men følger tråden for å se om noen har noen gode tips.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Ta noen blodprøver å se om du har jernmangel? Sleit mye med svimmelhet selv etter bilulykke men de fant ingenting galt. Sjekket tilslutt blodtrykk og det var visst ganske lavt. Legen sa selv at han ikke fattet hvordan jeg klarte stå oppreist 😅 Anonymkode: b02ea...933
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 7 timer siden, LME1001 skrev: Min mor har vært svimmel slik du beskriver i fire år, mer eller mindre konstant. Er sykemeldt pdd. Hun blir trigget av reise (fly/båt/tog), stress forverrer det hele og hennes dårlige søvnkvalitet hjelper heller ikke. Hun har ikke krystallsyken, men det ligner. Ingen vet helt hva som feiler henne, og ingenting hjelper henne. Har ingen gode råd til deg, dessverre, men følger tråden for å se om noen har noen gode tips. Så leit å høre! Håper ikke det er det samme, selvom jeg nok skal klare å jobbe uansett. Fikk tips om reisesyketabletter da det startet, svimmelheten er jo der uansett, men jeg blir ikke like uvel, og da hemmer den meg ikke i like stor grad. Kanskje din mor kunne prøvd det samme, hvis hun ikke allerede bruker det? Kan jo ikke skade tenker jeg. Bruker postafen som man får reseptfritt på apoteket. 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta noen blodprøver å se om du har jernmangel? Sleit mye med svimmelhet selv etter bilulykke men de fant ingenting galt. Sjekket tilslutt blodtrykk og det var visst ganske lavt. Legen sa selv at han ikke fattet hvordan jeg klarte stå oppreist 😅 Anonymkode: b02ea...933 Takk for tips! Har sjekket alt av verdier for ikke så lenge siden, alt er godt på toppen av referanseverdier, så ingenting galt sånn sett Lavt blodtrykk har jeg, men aldri slitt med det i slik grad tidligere, annet enn at jeg må være forsiktig når jeg reiser meg. Håper du fikk mer normalt blodtrykk etterhvert og at du ikke sliter med svimmelhet lenger Anonymkode: 76464...ae0
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 Kan være atrieflimmer også feks... Lurt å dra på Lgv å ta et EKG når du får anfall, for å se (det går ofte over av seg selv.) Anonymkode: e18b4...6a6
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 19 timer siden, LME1001 skrev: Min mor har vært svimmel slik du beskriver i fire år, mer eller mindre konstant. Er sykemeldt pdd. Hun blir trigget av reise (fly/båt/tog), stress forverrer det hele og hennes dårlige søvnkvalitet hjelper heller ikke. Hun har ikke krystallsyken, men det ligner. Ingen vet helt hva som feiler henne, og ingenting hjelper henne. Har ingen gode råd til deg, dessverre, men følger tråden for å se om noen har noen gode tips. Jeg har det likedan, men de finner ikke ut hva det er. Det blir verre med stress, og jeg har måttet slutte i jobben jeg var i. Har nå jobbet ca 20 prosent i flere år, og nå skal jeg forsiktig opp mot 80 ca. Veldig frustrerende. Merker det bare jeg tar heis faktisk. Anonymkode: 5118f...f90
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 19 timer siden, LME1001 skrev: Min mor har vært svimmel slik du beskriver i fire år, mer eller mindre konstant. Er sykemeldt pdd. Hun blir trigget av reise (fly/båt/tog), stress forverrer det hele og hennes dårlige søvnkvalitet hjelper heller ikke. Hun har ikke krystallsyken, men det ligner. Ingen vet helt hva som feiler henne, og ingenting hjelper henne. Har ingen gode råd til deg, dessverre, men følger tråden for å se om noen har noen gode tips. Det høres litt ut som meg. Jeg har slitt med svimmelhet av og på i over 9 år nå. Har vært sjekket for "alt", bla krystallsyken, uten at de kan påvise noe. Har fått diagnosen "virus på balansenerven", men som i følge fastlegen min er en diagnose som gis når de ikke kan påvise noe annet og ikke kan behandle. Går veldig opp og ned, men blir verre av lite søvn, stress, sykdom og å være på båt er helt uaktuelt. På de verste dagene kjennes det som om jeg er på en båt i bølger, og er konstant "sjøsyk". Det er å være rundt andre folk for lenge og i store åpne rom med mye lyder og lignende gjør det verre, så Jeg jobber kun 80% pga dette, er heldigvis ansatt i staten slik at jeg får uførepensjon for de resterende 20% fra Statens Pensjonskasse. Jeg fikk noen øvelser av fysio på Haukeland for en del år siden, men syns disse hjelper lite. Snakk om å trigge og "trene" opp balansen. Anonymkode: 1745a...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå