Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Jeg har ei veldig god venninne som jeg er veldig glad i. Vi har kjent hverandre i mange år, og har to jenter hver på samme alder. Den yngste jenta mi er 14, og er veldig tidlig utviklet. Hun har fått både ganske store bryster og damefigur. Hennes 14-åring er det motsatte, hun er liten og sped og har ingen tegn til former enda. Min venninne gjorde meg oppmerksom på at hun hadde reagert på min datters profilbilder på Facebook. Hun lurte på om jeg virkelig synes det var ok at hun hadde bilder som ikke bare viste ansiktet, men også brystpartiet. Jeg ble litt satt ut, for ingen av bildene var upassende. På alle bildene har hun t-skjorte eller en veldig dekkende topp på seg. Overhodet ingenting utfordrende. Det eneste man ser, er at hun har bryster. Men altså, helt vanlige bilder med anstendig tøy på. Jeg svarte ikke så mye, utover at jeg var klar over at hun var utviklet ja. Min venninne syns det var det min datter ville vise. At hun syntes det var stas å vise puppene. Forleden hadde vi konfirmasjon. Da kom hennes 14-åring i en bitteliten singlet og en kort-kort skoleuniform-liknende skjørt. Den andre datteren, på 18, hadde en åletrang kjole som akkurat dekket rompa! Den rakk ikke ned på lårene engang! Jeg sa ingenting, men jentene mine reagerte på det. De lurte på om de hadde fått lov til å gå sånn i et slikt selskap. Nei, svarte jeg, det hadde dere ikke. Hun på 14 mente hun ville kle seg likedan, i konfirmasjonen til den andre 14-åringen. Men det ville du aldri ha tillatt, bare fordi jeg har en annen kropp enn "Hanne". Og det har hun rett i. Og det rare er at min venninne ville ha litt sjokkert over hvordan min datter hadde gått kledd. Er det egentlig riktig av henne å disse meg og mitt barn på denne måten? Ungene våre er like gamle, men helt forskjellig i kropp og utvikling. Men jeg kjenner jeg blir både såret og irritert. Hadde dere sagt noe? Anonymkode: d6f5b...d28
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Jeg skjønte ikke helt det siste du skrev der, men nei, jeg ville ikke sagt noe. Venninnen din mener tydeligvis det er forskjell på hvordan man kan gå kledd utfra fasongen på kroppen, og hun synes tydeligvis at dine jenter med sin "yppighet" bør være forsiktig med "yppingen" sin. Hun hadde kanskje ikke trengt å si det høyt til deg, men hun har tydeligvis ingen slike sperrer. Jeg hadde latt det være med det. Selv om man er venninner trenger man ikke være enig i absolutt alt. Anonymkode: 964c9...270
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Her var det mye tekst og lite innhold føler jeg...hva er det du lurer på om du skal si noe om egentlig? At du ikke syns det var passende at ungene hennes kledte seg som de gjorde i denne konfirmasjonen, at hun sier datteren din viser for mye kropp på fb eller at datteren din også vil kle seg i små singletter og trange kjoler i hennes datter sin konfirmasjon? Nå er det en gang slik at barn utvikler seg forskjellig, og noen får mer former enn andre og har ulik kroppsfasong, på samme måte som voksne har ulik kroppsfasong. Da tenker jeg at man kan kle seg etter fasongen, og at en med mer "gutteaktige" former kommer unna med mer utfordrende bekledning enn en med yppige former, uten at det nødvendigvis ser like "vulgært" ut. En helt annen ting er at bekledningen de jentene kom med i en konfirmasjon ikke høres passende ut i det hele tatt uansett kroppsfasong. Anonymkode: 43f56...a4a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte ikke helt det siste du skrev der, men nei, jeg ville ikke sagt noe. Venninnen din mener tydeligvis det er forskjell på hvordan man kan gå kledd utfra fasongen på kroppen, og hun synes tydeligvis at dine jenter med sin "yppighet" bør være forsiktig med "yppingen" sin. Hun hadde kanskje ikke trengt å si det høyt til deg, men hun har tydeligvis ingen slike sperrer. Jeg hadde latt det være med det. Selv om man er venninner trenger man ikke være enig i absolutt alt. Anonymkode: 964c9...270 Jeg mente at min venninne hadde blitt sjokkert dersom min 14-åringen hadde gått kledd likedan i et slikt selskap. Det som var rart og veldig dobbelt-moralistisk, er jo at hennes 18-åring gikk i den korteste og mest åletrange kjolen jeg har sett, tror jeg. Da var det plutselig ikke snakk om å være forsiktig med yppingen…...Det er bare det jeg reagerer på. Anonymkode: d6f5b...d28
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 Ikke tenk så mye. Virkelig. La det gå, dette er en ikke-sak. Anonymkode: 029f3...b2d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her var det mye tekst og lite innhold føler jeg...hva er det du lurer på om du skal si noe om egentlig? At du ikke syns det var passende at ungene hennes kledte seg som de gjorde i denne konfirmasjonen, at hun sier datteren din viser for mye kropp på fb eller at datteren din også vil kle seg i små singletter og trange kjoler i hennes datter sin konfirmasjon? Nå er det en gang slik at barn utvikler seg forskjellig, og noen får mer former enn andre og har ulik kroppsfasong, på samme måte som voksne har ulik kroppsfasong. Da tenker jeg at man kan kle seg etter fasongen, og at en med mer "gutteaktige" former kommer unna med mer utfordrende bekledning enn en med yppige former, uten at det nødvendigvis ser like "vulgært" ut. En helt annen ting er at bekledningen de jentene kom med i en konfirmasjon ikke høres passende ut i det hele tatt uansett kroppsfasong. Anonymkode: 43f56...a4a Jeg vet det ble litt rotete, beklager. Men jeg lurer på om jeg skal si noe om hvordan hennes jenter gikk kledd i en konfirmasjon, hvis hun snakker om datteren min igjen. For jeg synes jo det virker veldig dobbelt-moralistisk av henne. Anonymkode: d6f5b...d28
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg mente at min venninne hadde blitt sjokkert dersom min 14-åringen hadde gått kledd likedan i et slikt selskap. Det som var rart og veldig dobbelt-moralistisk, er jo at hennes 18-åring gikk i den korteste og mest åletrange kjolen jeg har sett, tror jeg. Da var det plutselig ikke snakk om å være forsiktig med yppingen…...Det er bare det jeg reagerer på. Anonymkode: d6f5b...d28 Det er jo forskjell på hva en 14 åring med yppige former kan gå med og hva en 14 åring uten former kan gå med, men det høres ikke ut som dette var et plagg for en konfirmasjon uansett. Så jeg er enig med henne i at det er forskjell på hva man kan kle seg i, man må ta hensyn til kroppsfasong, og jeg er enig med deg i at hun nok har bommet litt på klesvalget i forhold til konfirmasjon. Uansett ikke noe jeg hadde giddet laget noen sak ut av eller sagt noe om. 18-åringen er jo voksen, hun bestemmer selv hva hun vil gå i. Igjen er jeg enig med deg i at man ikke kler seg som om man skulle på nattklubb når man skal i konfirmasjon, men jeg hadde ikke giddet ta den "kampen" heller. Det får bli opp til 18-åringen selv... Anonymkode: 964c9...270
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 Enig med deg. Denne mora må kanskje lære seg å ta en titt på egne barn før hun dømmer andres. Anonymkode: 9999d...874
Superdolly Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 Jeg er litt uenig med flertallet her, og jeg synes godt at du kan ta din egen datter litt i forsvar hvis din venninne skulle si noe mer om at hun "viser seg fram". Og da synes jeg godt du kan si noe om å kaste stein fra glasshus også. Jeg hadde nok ikke vært den som tok opp temaet, men hvis hun begynner synes jeg godt du kan svare for deg. Om ikke annet så for å sette fingeren på dobbeltmoralen og fordømmelsen.
LME1001 Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 14 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg er litt uenig med flertallet her, og jeg synes godt at du kan ta din egen datter litt i forsvar hvis din venninne skulle si noe mer om at hun "viser seg fram". Og da synes jeg godt du kan si noe om å kaste stein fra glasshus også. Jeg hadde nok ikke vært den som tok opp temaet, men hvis hun begynner synes jeg godt du kan svare for deg. Om ikke annet så for å sette fingeren på dobbeltmoralen og fordømmelsen. Dette!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #11 Skrevet 11. september 2018 15 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg er litt uenig med flertallet her, og jeg synes godt at du kan ta din egen datter litt i forsvar hvis din venninne skulle si noe mer om at hun "viser seg fram". Og da synes jeg godt du kan si noe om å kaste stein fra glasshus også. Jeg hadde nok ikke vært den som tok opp temaet, men hvis hun begynner synes jeg godt du kan svare for deg. Om ikke annet så for å sette fingeren på dobbeltmoralen og fordømmelsen. Ja, jeg tenker også litt sånn. Jeg kommer nok ikke til å si noe, før hun eventuelt bemerker noe angående min datter. For jeg synes det er litt ufint. HI Anonymkode: d6f5b...d28
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 Så hun dama mener at så fort man får former skal man kun ha ansiktsbilder? At selv om hun er "anstendig" påkledd så seder gun umiddelbart ut signaler ved å ha et bilde som viser mer enn ansiktet. Snakk om å påføre barn skam og å være moralpoliti. "Nå har du fått bryster så nå skal du gjemme deg!" Anonymkode: fa313...adc
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo forskjell på hva en 14 åring med yppige former kan gå med og hva en 14 åring uten former kan gå med, men det høres ikke ut som dette var et plagg for en konfirmasjon uansett. Så jeg er enig med henne i at det er forskjell på hva man kan kle seg i, man må ta hensyn til kroppsfasong, og jeg er enig med deg i at hun nok har bommet litt på klesvalget i forhold til konfirmasjon. Uansett ikke noe jeg hadde giddet laget noen sak ut av eller sagt noe om. 18-åringen er jo voksen, hun bestemmer selv hva hun vil gå i. Igjen er jeg enig med deg i at man ikke kler seg som om man skulle på nattklubb når man skal i konfirmasjon, men jeg hadde ikke giddet ta den "kampen" heller. Det får bli opp til 18-åringen selv... Anonymkode: 964c9...270 Nei, fjortenåringer med former skal ikke måtte kle seg i løse plagg for å tekkes andre, de bør også få lov til å følge normal mote. Da jeg var 14 var det in med bodystocking og jeans og alle brukte dette. Jeg brukte det samme som vennene mine, men fikk kritikk fra voksne fordi jeg hadde store bryster for alderen. Anonymkode: 61ccf...2f4
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #15 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, fjortenåringer med former skal ikke måtte kle seg i løse plagg for å tekkes andre, de bør også få lov til å følge normal mote. Da jeg var 14 var det in med bodystocking og jeans og alle brukte dette. Jeg brukte det samme som vennene mine, men fikk kritikk fra voksne fordi jeg hadde store bryster for alderen. Anonymkode: 61ccf...2f4 Nå måtte jeg google bodystocking, og hvis du gikk med noe sånt er det ikke rart du fikk kommentarer. Men jeg regner med at du mener en vanlig body Anonymkode: 54360...0ed
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #16 Skrevet 11. september 2018 Let it gooooooooo...... Anonymkode: 1a728...75a
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 Du er nærtagende. Hun disser dere ikke, hun ypper ikke. Mulig hun burde ta en titt på egne unger først, men dette hadde jeg ikke brydd meg om. Anonymkode: 548de...d18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå