Gå til innhold

Minnetråd 11 september 2001


Anbefalte innlegg

Skrevet

I og med at det i dag er 17 år siden terrorangrepet 11 september 2001 eller 9/11 som angrepet har blitt kalt i ettertid, så tenkte jeg at vi kunne lage en minnetråd om 9/11 på DIB. Noe som jeg finner ubehagelig er at 11 september i 2001 også var på en tirsdag. 2,977 mennesker ble tilsammen drept og over 6000 mennesker ble skadet. 265 mennesker (inklusive de 19 terroristene) døde tilsammen på de fire kaprede passasjerflyene, 2,606 mennesker ble drept i World Trade Center i New York, dette var 2,193 sivile som var på jobb inne i bygningene. 409 førstehjelp og redningspersonell ble drept, dette var 343 brannkonstabler fra brannvesenet i New York, 23 politibetjenter fra politiet i New York, 37 politi og sikkerhetsvakter fra havnevesenet i New York og New Jersey, 4 ambulansepersonell fra førstehjelptjenesten i New York og 2 agenter fra FBI ble alle drept i terrorangrepet mot New York. 125 mennesker ble drept i angrepet på Pentagon og 39 mennesker ble drept ombord på United 93 flyet. Hva husker fra denne forferdelige dagen? og hvordan reagerte da nyheten om terrorangrepet først kom? Her er en videosnutt av TV 2s første ekstra sending om terrorangrepet 9/11. 

 

Anonymkode: cb840...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minnetråd? Alle kjenner historien inn og ut, dette er ikke ny informasjon du kommer med.

Jada, det var forferdelig. Men vi kan ikke gå helt av skaftet hvert år. 

Anonymkode: f533f...f42

Skrevet

Syns du skal ta med alle de uskyldige i Afghanistan og Irak i denne sammenhengen. Hvertfall den ulovlige innvanderingen av Irak 

Anonymkode: bea56...9e1

Skrevet

Jeg har ikke noe spesielt forhold til dagen, for meg er det en vanlig dag. Forstår det er annerledes for de som opplevde det på nært hold. Var bare 11 år da det hendte.

Anonymkode: b84a1...25c

Skrevet

Kom over denne videoen på en FB side, og denne videoen fikk jeg en "wow" følelse over.. føles omtrent som at du ser en dårlig actionfilm. 

 

Anonymkode: cb840...73d

Skrevet

Jeg tror nok denne dagen figurerer som den første nyhetshendelsen man virkelig husker for veldig mange som var unge voksne da. Akkurat som Kennedy-drapet for moren min og Palme-drapet for meg. Så har du ved alle slike hendelser de som var for unge til å forstå omfanget av det, og det er de voksnes reaksjoner som huskes best - slik har mitt ene barn det med 22. juli, barnet husker best at vi ikke fikk gjort det vi hadde planlagt og hvor skuffende det var. Mens et av de andre har det slik med 11. september, det var de voksnes timelange forsøk på å få tak i slekt og venner i USA som huskes, men vedkommende har derimot egne, sterke, omfattende og rystende minner fra 22. juli.

Skrevet

Hi? Var det du som la ut alle de videoene av Formel 1-kollisjoner?

Anonymkode: 6d949...0bc

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi? Var det du som la ut alle de videoene av Formel 1-kollisjoner?

Anonymkode: 6d949...0bc

Det trpr jeg nok det er. Hi er i gang igjen etter noen dagers pause

Anonymkode: aa810...630

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I og med at det i dag er 17 år siden terrorangrepet 11 september 2001 eller 9/11 som angrepet har blitt kalt i ettertid, så tenkte jeg at vi kunne lage en minnetråd om 9/11 på DIB. Noe som jeg finner ubehagelig er at 11 september i 2001 også var på en tirsdag. 2,977 mennesker ble tilsammen drept og over 6000 mennesker ble skadet. 265 mennesker (inklusive de 19 terroristene) døde tilsammen på de fire kaprede passasjerflyene, 2,606 mennesker ble drept i World Trade Center i New York, dette var 2,193 sivile som var på jobb inne i bygningene. 409 førstehjelp og redningspersonell ble drept, dette var 343 brannkonstabler fra brannvesenet i New York, 23 politibetjenter fra politiet i New York, 37 politi og sikkerhetsvakter fra havnevesenet i New York og New Jersey, 4 ambulansepersonell fra førstehjelptjenesten i New York og 2 agenter fra FBI ble alle drept i terrorangrepet mot New York. 125 mennesker ble drept i angrepet på Pentagon og 39 mennesker ble drept ombord på United 93 flyet. Hva husker fra denne forferdelige dagen? og hvordan reagerte da nyheten om terrorangrepet først kom? Her er en videosnutt av TV 2s første ekstra sending om terrorangrepet 9/11. 

 

Anonymkode: cb840...73d

Hvorfor er det ubehagelig at det var en tirsdag?!

Anonymkode: 52acd...bfb

Skrevet

Jeg tror du er den samme som liker bilulykker. Du bør søke profesjonell hjelp.

Anonymkode: 33e17...3c2

Skrevet

Jeg jobbet på Jernbanetorget. Jeg husker det var en fin og solfylt dag. Ei på jobb ble oppringt av noen som fortalt dette. Vantro gikk vi ut på gata og så på Aftenpostens nyhetstavle. Husker at mange sto bare å stirret på tavla. Det føltes surrealistisk, for samme dag fylte venninna mi 30 år. Det var en dag i lett sjokk og glede. Menn enn så tragisk som dette var, er 22. juli naturlig nok en dag som har påvirket mer. 

Anonymkode: 7c6e1...ea1

Skrevet

En grusom hendelse som jeg aldri glemmer. Her husker jeg svært godt hva jeg gjorde da jeg fikk melding om terrorangrepet på radio.

Det var helt uvirkelig det som skjedde i all sin grusomhet. Jeg så en god del på CNN den dagen på tv.

Men selvfølgelig gjorde 22 juli et veldig sterkt inntrykk som neppe forsvinner med det første.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi? Var det du som la ut alle de videoene av Formel 1-kollisjoner?

Anonymkode: 6d949...0bc

 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det trpr jeg nok det er. Hi er i gang igjen etter noen dagers pause

Anonymkode: aa810...630

Jeg er hi, og nei det var ikke jeg som laget den tråden om formel 1 ulykker.

Anonymkode: cb840...73d

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det ubehagelig at det var en tirsdag?!

Anonymkode: 52acd...bfb

Ubehagelig er kanskje feil ord, men jeg synes likevel at det er litt eerie at 11 september i 2001 også var på en tirsdag.

Jeg husker at jeg som 13 åring var på vei hjem fra skolen denne dagen også kom det en skolevenninne som sa at et fly hadde styrtet i New York, hun sa ikke noe om at det hadde krasjet inn i World Trade Center, bare at det var et fly som hadde styrtet i New York, Og jeg husker at jeg tenkte ikke noe videre over det. Jeg kom hjem fra skolen og jeg var alene hjemme, tok meg noe mat før storebroren min og en kamerat fortalte at 2 fly hadde krasjet inn i World Trade Center og at hele World Trade Center hadde kollapset, vi satte straks på NRK og det var ekstrasendinger om terroren i New York, og det var bare helt surrealistisk. Etterhvert så kom også mamma og pappa hjem og vi ble sittendes foran TV skjermen hele ettermiddagen/kvelden.

Anonymkode: cb840...73d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ubehagelig er kanskje feil ord, men jeg synes likevel at det er litt eerie at 11 september i 2001 også var på en tirsdag.

Jeg husker at jeg som 13 åring var på vei hjem fra skolen denne dagen også kom det en skolevenninne som sa at et fly hadde styrtet i New York, hun sa ikke noe om at det hadde krasjet inn i World Trade Center, bare at det var et fly som hadde styrtet i New York, Og jeg husker at jeg tenkte ikke noe videre over det. Jeg kom hjem fra skolen og jeg var alene hjemme, tok meg noe mat før storebroren min og en kamerat fortalte at 2 fly hadde krasjet inn i World Trade Center og at hele World Trade Center hadde kollapset, vi satte straks på NRK og det var ekstrasendinger om terroren i New York, og det var bare helt surrealistisk. Etterhvert så kom også mamma og pappa hjem og vi ble sittendes foran TV skjermen hele ettermiddagen/kvelden.

Anonymkode: cb840...73d

Og når var den andre tirsdagen sa du? Du er sprø spm kjeks, søk hjelp

Anonymkode: aa810...630

Skrevet

La oss gå videre i stedet for å dvele ved alt det gamle.....

Anonymkode: 978ba...8db

Skrevet

Her svenske SVTs første nyhetsending om terroren 11 september i 2001. Og jeg legger ut denne videoen kun fordi at dere må lytte til hva den svenske utenriksministeren hadde og si om terroren, han hadde mer eller mindre 100% rett. se på denne videoen fra 2:01 til 2:32 og lytt til hva den da svenske utenriksministeren sier om hendelsen! kunne ikke ha vært mer spot on. 

 

Anonymkode: cb840...73d

Skrevet (endret)
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ubehagelig er kanskje feil ord, men jeg synes likevel at det er litt eerie at 11 september i 2001 også var på en tirsdag.

Jeg husker at jeg som 13 åring var på vei hjem fra skolen denne dagen også kom det en skolevenninne som sa at et fly hadde styrtet i New York, hun sa ikke noe om at det hadde krasjet inn i World Trade Center, bare at det var et fly som hadde styrtet i New York, Og jeg husker at jeg tenkte ikke noe videre over det. Jeg kom hjem fra skolen og jeg var alene hjemme, tok meg noe mat før storebroren min og en kamerat fortalte at 2 fly hadde krasjet inn i World Trade Center og at hele World Trade Center hadde kollapset, vi satte straks på NRK og det var ekstrasendinger om terroren i New York, og det var bare helt surrealistisk. Etterhvert så kom også mamma og pappa hjem og vi ble sittendes foran TV skjermen hele ettermiddagen/kvelden.

Anonymkode: cb840...73d

Hehehe du synes det er rart at 11.september jevnlig faller på en tirsdag? Oj. Sliter du med at julaften, 17.mai etc også flytter seg og sånn hvert 6-7 år er på onsdag?

Endret av sug lut
Skrevet

Okei, dette er i ferd med å bli som den Formel 1-tråden. Du er syk, hi, skaff hjelp. 

Anonymkode: 6d949...0bc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her svenske SVTs første nyhetsending om terroren 11 september i 2001. Og jeg legger ut denne videoen kun fordi at dere må lytte til hva den svenske utenriksministeren hadde og si om terroren, han hadde mer eller mindre 100% rett. se på denne videoen fra 2:01 til 2:32 og lytt til hva den da svenske utenriksministeren sier om hendelsen! kunne ikke ha vært mer spot on. 

 

Anonymkode: cb840...73d

Det var ikke utenriksministeren, men SVTs utenrikskommentator. Og det er da ikke då forbløffende at han hadde rett i det han sa her. Sitter du virkelig og leter opp nyhetssendinger fra alle mulige nyhetskanaler?

Anonymkode: dbe04...80b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke utenriksministeren, men SVTs utenrikskommentator. Og det er da ikke då forbløffende at han hadde rett i det han sa her. Sitter du virkelig og leter opp nyhetssendinger fra alle mulige nyhetskanaler?

Anonymkode: dbe04...80b

Ja, riktig. Det er ikke så rart at han spådde at fremtiden på mange måter ville bli annerledes etter 9/11, men at han var såpass presis og hadde 99% rett i sin spådom om konsekvensene av angrepet var litt pussig.

Anonymkode: cb840...73d

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, riktig. Det er ikke så rart at han spådde at fremtiden på mange måter ville bli annerledes etter 9/11, men at han var såpass presis og hadde 99% rett i sin spådom om konsekvensene av angrepet var litt pussig.

Anonymkode: cb840...73d

Drep 2500 midt i New York- du trenger ikke være overnaturlig begavet for å spå om utfallet.

Anonymkode: 57d55...3dc

Skrevet

kjempe leit :,( dette gjorde mye større inntrykk på meg enn det som skjedde i 22 juli 2011

Anonymkode: bcf42...e93

Skrevet
På 12.9.2018 den 17.16, Anonym bruker skrev:

Drep 2500 midt i New York- du trenger ikke være overnaturlig begavet for å spå om utfallet.

Anonymkode: 57d55...3dc

Nei, man trenger ikke å være overnaturlig begavet for å spå at dette terrorangrepet ville få store konsekvenser. Men han fyren på SVT spådde mer eller mindre nøyaktig hva utfallet av 9/11 ville komme til og bli, og han kunne nesten ikke vært mer riktig i sin spådom.

Anonymkode: cb840...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...