Gå til innhold

Hva koster det å lade en elbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et familiemedlem som kommer til oss to ganger i uka og lader elbilen sin her hver gang. Nå som strømprisene er høye lurer jeg på hva dette koster? Lades i ca 4 timer hver gang

Anonymkode: b0dcb...9d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvor mange kWh batteriet har,men hvis batteriet lades fra ganske tomt til ganske fullt vil jeg anslå ca 30 kr pr gang.

Anonymkode: bdc6b...fea

Skrevet

Hva slags type elbil? Hva slags type lader? eller lader de med stikkontakt? Mannen regnet på det og hos oss blir det ca 28 kr hver gang. 

Anonymkode: 710ad...5d5

Skrevet

For å kunne svare på det, så må du finne ut hvor mange kWh som blir brukt. Den enkleste måten å finne ut det på, er å snakke med bilens eier og få ham/henne til å sjekke det. Så ganger du med strømprisen og vips har du svaret ditt. 

Skrevet

NO WORRIES. 30 kroner er IKKJE riktig, det er alt for høgt!

Det kjem an på kva straumkurs og kor mykje straum som trekkes.

4 timar på 10 ampere sikring, då kan du normalt trekke ca 2000W, altså 2kw pr time. Ganger du det opp med 4 timar snakker vi med straumpris og nettleige ca 8 kroner. JA, åtte kroner for fire timar.

I verste fall ved 16 ampere sikring og trekk på ca 3,3KW snakker vi om 3,3*4t = 13 KWH, altså 13 kroner. Men det er neppe tilfelle om det er vanlig stikkontakt.

Sjølv betaler eg ca 2000 kroner årleg for straum for elbil ÅRLEG. Ca 10.000 årleg kjørelengde.

Anonymkode: 8d4af...057

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

NO WORRIES. 30 kroner er IKKJE riktig, det er alt for høgt!

Det kjem an på kva straumkurs og kor mykje straum som trekkes.

4 timar på 10 ampere sikring, då kan du normalt trekke ca 2000W, altså 2kw pr time. Ganger du det opp med 4 timar snakker vi med straumpris og nettleige ca 8 kroner. JA, åtte kroner for fire timar.

I verste fall ved 16 ampere sikring og trekk på ca 3,3KW snakker vi om 3,3*4t = 13 KWH, altså 13 kroner. Men det er neppe tilfelle om det er vanlig stikkontakt.

Sjølv betaler eg ca 2000 kroner årleg for straum for elbil ÅRLEG. Ca 10.000 årleg kjørelengde.

Strømmen koster mer enn 1 kr pr kWh.

Anonymkode: 57040...c30

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Strømmen koster mer enn 1 kr pr kWh.

Anonymkode: 57040...c30

Det kjem an på.

HI sitt innlegg nevner ikkje noko om kvar i landet han/ho bur, om det er spotpris eller fastpris, etc. Siste veka har spot-prisane gått ein god del ned, både Oslo og Bergen har rett over 50 øre i spotpris pr kwh. Nettleige varierer mykje, men er godt under 50 øre for dei fleste nettselskap, såvidt eg kan sjå. 

Følg pris her (velg Bergen eller Oslo nederst, ikkje sjå på Danmark, Sverige og Latvia sine priser )
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly1/?view=chart

Nettleige varierer mykje:

http://enerwe.no/kraft/her-er-nettleien-billigst-og-dyrest/

Skrevet

Uansett, 28 kroner og 30 kroner? Det er typisk frå tom tank til full tank. Det rekker du ikkje på vanlig husholdningsstikkontakt på fire timar, det tar fort 12 timar eller meir, alt etter kor mykje straum elbilen din rommer.

Tesla model S/X 100kwh tar opp mot 50 timar på vanlig 10A stikkontakt. Det koster då ca 100 kroner frå fullstendig tom tank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...