Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvem kan hjelpe meg og fortelle litt om min problem.

I fjor jeg fikk 180 000kr. feilutbetalt fra Nav, fra april jeg betaler tilbake penger til Nav på 5500kr hver mond. Men nå jeg fikk brev at nav anmeld meg til politi, hva skal sjer nå...? Jeg er litt redd fordi jeg har god jobb, familien, to små barn, litt er redd om fengsel...
Så kansje kan noen fortelle meg om dette situasjonen?
Takk

IMG_2174.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor fikk du feil utbetalt?  Det er et såpass stort beløp at når du har fått det på kun et år virker det som om du kan ha gjort det med overlegg. Da er det i tilfelle straffbart. Du må bare vente og se.

Anonymkode: 07dc3...72c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor fikk du feil utbetalt?  Det er et såpass stort beløp at når du har fått det på kun et år virker det som om du kan ha gjort det med overlegg. Da er det i tilfelle straffbart. Du må bare vente og se.

Jeg har jobbet fulltid og fikk dagpenger fra nav.

Skrevet

Da er det med fullt overlegg, du kan få ett par år fengsel og miste ungene dine.. 

Anonymkode: 68b2f...c63

Skrevet

Ja jobbet du fulltid og mottok dagpenger er d ulovlig ... dagpenger er til folk som ikke har noen jobb...men om det blir en straffesak er opptil politiet å avgjøre. Du må bare vente .

Anonymkode: f0916...789

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er det med fullt overlegg, du kan få ett par år fengsel og miste ungene dine.. 

Anonymkode: 68b2f...c63

Miste ungene? Ta å rull inn puppen din.

Hør her, ta en telefon til Nav og forhør deg med dem. Det er umulig for oss å svare uten å kjenne situasjonen. 

Anonymkode: 5cc82...33e

Skrevet
5 minutter siden, Jonka skrev:

Jeg har jobbet fulltid og fikk dagpenger fra nav.

Da har du jo lagt opp til det selv!! Det er for seint å angre, og det hjelper ikke å betale tilbake og bedre om unnskyldning.  Med et såpass stort beløp herregud hva tenker du??

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Miste ungene? Ta å rull inn puppen din.

Hør her, ta en telefon til Nav og forhør deg med dem. Det er umulig for oss å svare uten å kjenne situasjonen. 

Anonymkode: 5cc82...33e

Hvor tenker du ungene skal være i mellomtiden?  I fengsel? 

Skrevet

NAV har veldig fokus på svindel for å komme dette til livs. Om du har jobbet full og ikke meldt fra slik dagpengene ble stoppet vurdere NAV dette som trygdesvindel. Ettersom det er et så stort beløp det gjelder går jeg ut fra at det ikke kun dreier seg om en måned eller to og da har du jo ikke bare glemt å melde fra kort etter du begynte i jobb. Derfor sender de saken videre til politiet som vil etterforske om det er gjort med overlegg. Det er ikke nok bare å tilbakebetale for det du har gjort er ulovligt og stafffbart. Politiet er begynt å ta saker om trygdesvindel på alvor og flere saker blir derfor videresendt rettsystemet. Noen som blir dømt får fengsel, men andre kun får samfundsstraff.

Anonymkode: 2bd95...914

Skrevet

Jeg har virkelig medfølelse med deg, jeg skjønner du er redd. Samtidig er jeg veldig glad for at du er tatt og at det blir tatt på alvor, for utnyttelse av trygdesystemet er siste sort!

Skrevet

Hvorfor har du jobbet fulltid samtidig som du har mottatt dagpenger?

Anonymkode: f3f84...4d3

Skrevet

Selv om de formulerer det slik, så har ikke nav feilutbetalt. De har utbetalt med de opplysninger du har gitt de. Du har altså bevisst løyet og bevisst mottatt pengene med tanke på å ha mer i inntekt. Altså er dette bedrageri. Jeg jobber i tingretten og det er flere slike saker oppe hvert år. Politiet vi med stor sannsynlighet mene at det er straffbart forhold her og da blir det påtale. Strafferammen er fengsel ved overlegg. Dersom du kan bevise at du er uskyldig og ikke burde ha forstått at dette ikke var lov (det klarer du ikke i og med at du har sendt meldekort hver 14 dag og skrevet at du ikke har jobbet), så kan straffen bortfalle.

Anonymkode: 602c7...8f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...