Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 På kort tid har hun begynt å få hår under armene, lukte svette og få bryster (som også er ømme). Hun fylte ni rett etter skolestart. Storesøster på 11 har ikke begynt puberteten enda, og begge synes dette er kjipt. 9-åringen er flau fordi hun er tidligst ut i klassa og 11-åringen fordi mange i klassa har begynt og hun er jo også eldre enn lillesøster. Selv var jeg kjempesen, og hadde ikke menstruasjon eller bryster før jeg var nesten 15. Hvordan taklet deres å være først ut på trinnet? Og har noen jenter der yngste var tidligere ute enneldste? Ikke bare at Nr1 var 12 og Nr2 var 11, men at hun kom i puberteten før eldste, som i Nr1 i 2018 og Nr2 i 2017... Hvordan tok de det? Vi har snakket en del om dette, og jeg lurer i grunn ikke på så mye. Bare mer nysgjerrig på andres erfaring rundt dette. Anonymkode: c8fb6...398
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Jeg var tidligst, husker jeg syns det var helt grusomt å begynne å få pupper. Nektet (for) lenge å gå med bh og syns hele greia var kleint. Fikk ikke mensen før jeg var 12 da. (En mnd før) og endte opp med å bli veldig høy. Det gikk seg til. Sånn er livet. Deo syns jeg egentlig bare var kult å bruke. Bare prøv å være der for henne på hennes premisser, det er jo ikke mye annet man får gjort. Anonymkode: e9604...7a6
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Jeg var tidligst, men tror ikke jeg tenkte mye over det. Leste «kropp er topp», husker jeg 😅👍 Brukte «treningsbh», ingen på trinnet brydde seg 🤷🏻♀️ Eneste var at hår var kleint, men fant meg en høvel jeg brukte. Skulle ønske noen viste meg det... Var 9 når det begynte, fikk mensen når jeg var 10år. Ble lavest i klassen, 1,57 Anonymkode: 5450e...4a6
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Sånn er livet. Noen er først og andre er sist. Jenta mi var først. Mellom 9 og 10. Gikk ut å kjøpte bher, deodorant og snakket om hygiene. Forberedte henne på at hun kunne få mensen. Den fikk hun rett før 10årsdagen. Ikke så kjekt, men igjen... sånn er livet. Det har gått helt fint. Snakket åpent om det med henne og gjør ikke så mye ut av det. Anonymkode: 1e736...3b8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Jeg var veldig tidlig med både menstruasjon, hår og pupper. Jeg hadde et anstrengt forhold til min mor og jeg gjorde mye for å skjule alt dette som jeg syns var flaut og skammelig. Skulle ønske hun hadde kjøpt inn bind, barberhøvel og topper/bh uten at jeg måtte spørre om det. Moren til en venninne kjøpte inn dette til henne FØR hun kom i puberteten og det tror jeg gjorde det veldig lett for henne. De hadde en veldig åpen dialog da, og snakket om både tamponger og hår. Så mitt råd: kjøp inn alt hun kan komme til å trenge, fortell henne hvor det ligger og at du fyller på når hun trenger mer! Anonymkode: 904aa...d87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå