Gå til innhold

Niese som hele tiden kommenterer kroppen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er ni år og generelt frekk. Om hun ikke liker maten spør hun «hvem har laget dette?» for å kunne fortelle vedkommende direkte at det var vondt etc. Foreldrene bare trekker på skuldrene, eller avleder samtalen uten å si noe til barnet.

En ting som går meg på nervene er at hun hele tiden skal kommentere kroppen min. Kommer det kaker på bordet sier hun for eksempel «jeg vet nok at det er tante som kommer til å spise mest her, for hun har størst mage».

Responsen fra foreldrene er som om det var en treåring som sa det. Altså sånn kosete; alle kropper er ulike, og da er jo tante ekstra myk og god, ikke sant lille venn?

Det absurde er at begge foreldrene og jenta selv er overvektige. Jeg er også litt overvektig, men har nylig overtatt en del klær frå jentas mor fordi de var for små. Faren er ganske  diger og det er et par andre familiemedlemmer som er tilstede som er større enn meg.

Jeg er relativt tykkhudet på slikt snakk fra barn, men nå tenker jeg at dette barnet er alt for stort til å få holde på slik.

Foreldrene er av typen som KLIKKER om noen sier noe til barna deres, så hva gjør en da?

Anonymkode: 32e2b...a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driter i om foreldrene klikker og sier noe likevel. Liker de det ikke får de enten oppdra ungen selv eller holde seg hjemme. 

Anonymkode: 9a7aa...610

Skrevet

Jeg hadde sagt fra at man kommenterer ikke andre. Jeg er ikke redd for å si fra, verken til egne eller andres barn. Det er bare å sette jenta på plass. Hun vil etterhvert takke deg for det. 

Anonymkode: f9b09...c5e

Skrevet

Hadde ikke kostet meg en kalori å si ifra, det må bare foreldrene finne seg i, eller holde seg borte.

Du trenger jo ikke være ufin eller kjempesinna, bare si rett ut hva du mener. "Det er ikke fint å kommentere andres kropp, det må du ikke gjøre"

Anonymkode: 191de...823

Skrevet

Hehe, nærtakende foreldre som klikker når andre snakker til drittungen deres er jo en stor glede og super underholdning. Dessuten trenger din niese grunnleggende oppdragelse om hun skal kunne fungere med andre mennesker o sosiale settinger, så du gjør alle en tjeneste, inkl ungen selv.

Skrevet

- vet du hva, Eirun,  sånn er det faktisk ikke ok å si til folk.

At du sier det til meg er én ting, og ille nok, men meg kjenner du og jeg vet at du ikke vet bedre. Til andre mennesker kan du faktisk ikke snakke på den måten. Det er du stor nok nå til at jeg kan si til deg.

Denne gangen lar jeg det passere, men det er siste gang jeg vil akseptere å bli snakket om slik. 

Skrevet

Hun har det jo fra ett sted, og det er fra foreldrene. Hvorfor tror du de ikke sier ifra???

Anonymkode: 20b16...26b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun har det jo fra ett sted, og det er fra foreldrene. Hvorfor tror du de ikke sier ifra???

Anonymkode: 20b16...26b

De er veldig opptatt av å ikke «krenke» barna tror jeg. De snakker i alle fall bort og forklarer alt barna gjør som ikke er ok. Om et av deres barn for eksempel slår et annet barn, sier foreldrene: jeg forstår at det andre barnet var veldig plagsom først, men du må ikke slå. Også om de ikke har sett opptakten og ikke har forutsetninger for å vite noe om det.

Skrevet

Her sier jeg fra til broren min sine barn. Og han får lov å si ifra til mine.

Anonymkode: 49eac...e1f

Skrevet

Vær litt obs på at jenta kan være i ferd med å utvikle et usunt bilde av sin egen kropp... 

Anonymkode: 34316...057

Skrevet

Det går jo faktisk an å si noe som "Vet du hva, sånt er veldig ufint å si. Og du som er så stor nå, bør vite bedre enn å snakke sånn til andre mennesker. Hva om noen sa sånt til deg? Hvordan ville du følt de? "

Anonymkode: 45ac0...c87

Skrevet

Lillebroren til mannen er og var sånn. Han kunne være frekk fra vi ble kjent da han var 15 år og jeg 19. En gang sa jeg at «hører jeg en ting til med drittsnakk av deg reiser du hjem. Du er ikke velkommen før du oppfører deg». Det hjalp. Han er fortsatt en bortskjemt drittunge på 25 år, men frekk har han ikke vært siden (mot meg da).

Anonymkode: 7617e...649

Skrevet

Det beste er at foreldrene klikker. For da har du en fin anledning å si i fra i klartekst. Ville satt jenta skikkelig på plass. Herregud, hun er NI ÅR. 

Når foreldrene klikker er det bare å si, hadde dere lært henne folkeskikk så hadde vi sluppet denne diskusjonen. 

Anonymkode: 0e913...e69

Skrevet
På 9.9.2018 den 21.13, Anonym bruker skrev:

Jenta er ni år og generelt frekk. Om hun ikke liker maten spør hun «hvem har laget dette?» for å kunne fortelle vedkommende direkte at det var vondt etc. Foreldrene bare trekker på skuldrene, eller avleder samtalen uten å si noe til barnet.

En ting som går meg på nervene er at hun hele tiden skal kommentere kroppen min. Kommer det kaker på bordet sier hun for eksempel «jeg vet nok at det er tante som kommer til å spise mest her, for hun har størst mage».

Responsen fra foreldrene er som om det var en treåring som sa det. Altså sånn kosete; alle kropper er ulike, og da er jo tante ekstra myk og god, ikke sant lille venn?

Det absurde er at begge foreldrene og jenta selv er overvektige. Jeg er også litt overvektig, men har nylig overtatt en del klær frå jentas mor fordi de var for små. Faren er ganske  diger og det er et par andre familiemedlemmer som er tilstede som er større enn meg.

Jeg er relativt tykkhudet på slikt snakk fra barn, men nå tenker jeg at dette barnet er alt for stort til å få holde på slik.

Foreldrene er av typen som KLIKKER om noen sier noe til barna deres, så hva gjør en da?

Da skulle de bare ha fått klikket om det var meg som fikk en slik kommentar. Jeg hadde sagt rett ut til jenta at slik snakker man ikke til andre. Det er slemt og absolutt ikke noe hyggelig. Hadde foreldrene sagt noe ville jeg i klartekst fortalt dem at når de ikke evner å oppdra datteren deres selv får dere virkelig godta at andre snakker henne til rette. Hun er 9 år ikke 3.

Skrevet
På 9.9.2018 den 21.36, amandine skrev:

At du sier det til meg er én ting, og ille nok, men meg kjenner du og jeg vet at du ikke vet bedre. Til andre mennesker kan du faktisk ikke snakke på den måten. Det er du stor nok nå til at jeg kan si til deg.

Denne gangen lar jeg det passere, men det er siste gang jeg vil akseptere å bli snakket om slik. 

Og hvordan i alle dager skal hun gjennomføre trusselen mener du? ("det er siste gang jeg vil akseptere å bli snakket om slik").

Anonymkode: bae93...f2d

Skrevet
På 9.9.2018 den 21.36, amandine skrev:

Utrolig klein tale å hole til en niåring. Og enig med personen som spør hvordan du hadde tenkt til å markere noe slikt. Ville bare svart: "Det var ikke noe hyggelig sagt, og sånn liker jeg ikke å bli snakket om/til."

Anonymkode: fc6e5...62f

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan i alle dager skal hun gjennomføre trusselen mener du? ("det er siste gang jeg vil akseptere å bli snakket om slik").

Anonymkode: bae93...f2d

Det er vel ikke noe problem? Om Eirun prøver seg en gang til lar jeg utenomsnakket på innledningen fare og går direkte til neste avsnitt: Sånn vil jeg ikke bli snakket hverken til eller om. 

Er de hjemme hos meg ber jeg dem gå, er jeg hos dem går jeg. Eller noe sånt. Jeg vil gjøre det helt klart hva som er ok og ikke, om jeg ikke direkte kaster dem.ut.

Endret av amandine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...