Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Jeg har to barn på sju og ti år og har helt siden de var små lagt merke til dette. Folk minner oss hele tiden på å verne om eldste og om de krangler mener de at det nok er yngstes feil og at det er synd i eldste. ofte bommer de fullstendig PG yngste får mye ufortjent «kjeft» av familien. Jeg opplever at de måler yngste opp mot eldste og at det er noe «galt» med ham om han ikke er tre år foran seg selv. Er dette vanlig? Anonymkode: 6f9ac...0c2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Mens du skjemmer bort minste og krever at eldste må forstå og ta hensyn og finne seg i. Enda godt noen bryr seg om eldste. Anonymkode: d0752...c01
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 Mine foreldre favoriserte min eldste. Jeg sa i fra at det ikke var greit. Min mor er nå veldig obs på dette, og minner stadig min far på dette. Så det har blitt bedre. Sårt å se at minste ikke blir like prioritert. Anonymkode: 13a4c...c50
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Ser litt samme tendensen her også.. stakkars eldste som fikk søsken når han var så liten (knappe to). Og stakkars eldste som blir ertet opp av minste (selvom det er minst like mye begge veier). Anonymkode: 15564...ab3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 Det er sånn her og, dessverre. Ser det i min egen søskenflokk (dvs med mine barn) og med mitt søskens barn. Yngste er liksom bare masete og stressende, eldste er så flink og stor... *Facepalm*. Så jeg prøver å balansere det Anonymkode: e3747...9a9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 Ikke sånn her.Eldste klarer mest så er naturlig at fam spør han om bærehjelp evt.Hun mellomste ser på seg selv innimellom som like gammel som yngste og måler seg med henne selv om hun er 4år eldre enn lillesøster.Hun får klar beskjed om at hun er eldre og at det forventes mer av henne.Lillesøster tror hun er like gammel som storesøster og ser at hun ikke er like stor å klarer å hente å vet hvor ting er. Anonymkode: a31bc...e50
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mens du skjemmer bort minste og krever at eldste må forstå og ta hensyn og finne seg i. Enda godt noen bryr seg om eldste. Anonymkode: d0752...c01 Skjemmer ingen av dem bort. Jeg bare ser at familien ser på eldste som en engel mens begge barna får kommunisert fra familien at yngste er slem og plagsom. Anonymkode: 6f9ac...0c2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Her er det omvendt. Minste er liksom så søt og eldste er bare litt irriterende. Og at det alltids skal tas hensyn til minste for han er jo så liten mens storesøster er jo stor. De er snart 5 og snart 3. Jeg kommer til å si ifra neste gang folk kommer for jeg synes det er så urettferdig ovenfor eldste. De er minst like søte, snille, rampete som hverandre, ingen forskjell. Men ser minste forventer nå og få ting på han sin måte og det er ikke greit. Anonymkode: b1a98...708
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Sånn har vi det hjemme også 🙄 Vært sånn da yngste ble født, 1,5år mellom de. Mamma og søsknene mine er verst på dette. Får stadig høre at «det er jo noe spesielt med det første barnebarnet»..... Har tatt det opp flere ganger at dette ikke er greit. Som å bare ha eldste på besøk/overnatting osv. Var en periode jeg nektet henne å ha besøk uten meg og begge barna. Nå har vi blitt enige om en ordning det det enten er begge to på overnatting eller en av de annenhver, og ikke minste neste gang, også neste gang der igjen... Ikke greit at minste skal gå å kjenne på dette! Anonymkode: fb83a...86a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 Ingen førstefødte jeg kjenner får mest oppmerksomhet. I familien vår og svigers er det alltid så gjevt med den som er minst. Er så dritt lei. Selvom man er 5 år og klarer mye selv, så er man liten. En annen ting jeg ser, er at så fort barna får sin egen stemme og sier ifra litt, så backer de unna. Jeg syns man har lov til å si ifra jeg, hvis man ser forskjellsbehandling. Anonymkode: 9c7c9...afe
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 Sett dem på plass da. Du kan jo ikke tillate at folk snakker om barna dine sånn. Anonymkode: a54a3...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå