Gå til innhold

Nødprevensjon og eggløsning


Myfly

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt ny her. Håper jeg en skriver i rett emneknagg! 

Jeg kunne trenge noen tanker fra noen villige sjeler. I går hadde jeg om mannen sex. Vi brukte kondom, men så gled den av. Jeg bruker ladycomp som prevensjon (fungerer kjempefint, forresten), og den viste rød dag, altså at det pågår eggløsning. I tillegg kunne jeg merke sånne svake menssmerter og noe som liknet sammentrekninger, i underlivet under samleie. Den murrende følelsen har vært der helt til i dag. Jeg vil gjerne ha barn, men vi hadde tenkt å vente et års tid til jeg ble ferdig med utdannelsen. Derfor fikk jeg tak i nødprevensjon og fikk tatt pilla akkurat innen tolv timer (ellaOne). 

Men... Nå lurer jeg på om det egentlig var vits. For jeg leser det at dersom befruktningen har skjedd vil ikke nødprevensjonen virke. Jeg mener bestemt at det var eggløsning som skjedde under samleie i går. Og i tillegg hørte jeg at en sædcelle kan nå egget på så lite som 15 min dersom forholdene ligger til rette. Så nå ligger jeg her og stresser, litt småkvalm etter å ha tatt pilla. 

Hva mener dere? Er det noen som har opplevd liknende eller har noen tanker om saken, betryggende eller ikke? 

Skjer det så skjer det. Vi tar imot alt som kommer dersom ikke dette skulle fungere. Så det går jo bra. Bare timinga som ikke var helt god 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om eggløsning allerede har skjedd så hjelper ikke pillen.

Nødprevensjon hindrer eggløsning, men funker bare før egget er sluppet. Et eksempel: Man har sex mandag, el skulle skje onsdag, ettersom sæd kan overleve intill en ukes tid i påvente av egget så vil nødprevensjon innen 12t da kunne kanskje hindre eggløsning og kanskje befruktning.

Alt du kan gjøre er å vente å se 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 12304...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om eggløsning allerede har skjedd så hjelper ikke pillen.

Nødprevensjon hindrer eggløsning, men funker bare før egget er sluppet. Et eksempel: Man har sex mandag, el skulle skje onsdag, ettersom sæd kan overleve intill en ukes tid i påvente av egget så vil nødprevensjon innen 12t da kunne kanskje hindre eggløsning og kanskje befruktning.

Alt du kan gjøre er å vente å se 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 12304...eb7

Tusen takk for svar ♥️ Ja, det var det jeg mistenkte. Det har bare en tendens til å ta over tankene mine når jeg ikke er sikker på spesielt sånne ting som det her 😳 da er det bare å vente.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...