Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Saken er den at jeg har kronisk migrene. Er utdannet barnehagelærer og har 100% fast jobb i Kommunen. Har vært sykemeldt en stund og skal etter planen prøve å jobbe en dag i barnehagen igjen. Jeg reagerer på støy. Så dere som har litt peiling: a) hvis jeg blir værre med migrenen etter jobb, har jeg rett til å bli omplassert innad i Kommunen? b)kan nav støtte med en omskolering selvom jeg har utdaninng på bachelour nivå? håper noen kan gi meg litt svar og sette i gang litt tanker :) Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Hvis det viser seg at du ikke kan jobbe i barnehagen, kan du, i samarbeid med sjefen, søke fortrinnsrett på andre stillinger i kommunen som du er kvalifisert for. Mener det går an å kreve fortrinnsrett av helsemessige årsaker. Det betyr ikke at du garantert vil få jobben du søker på, men du vil ha fortrinnsrett hvis du er like godt kvalifisert som de andre søkerne. Du vil nok ikke få omskolering av nav, med begrunnelse at du er for godt utdannet til det. Jeg er også utdannet førskolelærer (som det het i 2005), og kunne ikke jobbe i barnehage av helsemessige årsaker. Jeg fikk i alle fall det svaret av nav. Det de kan hjelpe deg med, er å finne ut hvilke andre jobber du er kvalifisert til, slik at du kan søke andre jobber. Anonymkode: 4748a...765
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 Takk for svar! Jeg var i møte med legen-nav/arbeidsgiver. De snakket om en omplasseringsliste grunnet helsemessige årsaker. Kanskje jeg kommer inn på den hvis det viser seg at jeg ikke kan stå i jobben jeg har nå? Jeg er villig til å prøve alt. Jeg tror jeg har god arbeidsevne hvis det er mindre støy. Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det viser seg at du ikke kan jobbe i barnehagen, kan du, i samarbeid med sjefen, søke fortrinnsrett på andre stillinger i kommunen som du er kvalifisert for. Mener det går an å kreve fortrinnsrett av helsemessige årsaker. Det betyr ikke at du garantert vil få jobben du søker på, men du vil ha fortrinnsrett hvis du er like godt kvalifisert som de andre søkerne. Du vil nok ikke få omskolering av nav, med begrunnelse at du er for godt utdannet til det. Jeg er også utdannet førskolelærer (som det het i 2005), og kunne ikke jobbe i barnehage av helsemessige årsaker. Jeg fikk i alle fall det svaret av nav. Det de kan hjelpe deg med, er å finne ut hvilke andre jobber du er kvalifisert til, slik at du kan søke andre jobber. Anonymkode: 4748a...765 Men kan jeg spørre - hva gjorde du videre? Fikk du deg ny jobb? På egenhånd? Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 Nav sendte meg på jobbsøkerkurs... 😑 Jeg jobbet i privat barnehage, og der er det ingen rettighet å omplasseres. Så jeg søkte jobber på egenhånd. Jobber nå som avdelingsleder for SFO, og for meg er det midt i blinken! Anonymkode: 4748a...765
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 Må legge til at som barnehagelærer er du også kvalifisert til styrerstillingen, så kanskje det ville vært noe for deg. 😊 Anonymkode: 4748a...765
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må legge til at som barnehagelærer er du også kvalifisert til styrerstillingen, så kanskje det ville vært noe for deg. 😊 Anonymkode: 4748a...765 Jeg må nesten se hvor veien fører meg Har kanskje litt flere muligheter gjennom Kommunen. Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Ifølge AML er arbeidsgiver forpliktet til vurdere omplassering innad i kommunen. Det innebærer at du må være ferdig utredet og behandlet og all tilrettelegging på egen arbeidsplass må være forsøkt. Hvis du reagerer på støy kan det å se på organisatoriske endringer være lurt: organisering av barnegruppene, hvirdan aktiviteter er lagt opp osv. I tillegg må dere se på fysisk støydempende tiltak. Du kan også forsøke formstøpte ørepropper som filtrerer støy. Bht bør involveres både fir å se på det fysiske og det organisatoriske. Anonymkode: 6dbd7...d20
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 Ser du har fått gode svar på første spørsmålet, men vil gjerne gi et svar på det andre også. Jeg er også utdannet førskolelærer, men jobbet privat da jeg fikk migrene. Svaret kan kanskje derfor ikke fullt ut sammenlignes. Uansett, etter alt av forebyggende var prøvd uten hell fikk jeg prøve ut kontor i rolige omgivelser. Arbeidsutprøvingen varte 4 mnd, uten å være borte én eneste dag grunnet smerter. Hadde smerter også på jobb, men i så rolige omgivelser kunne jeg kontrollere smertene med medisiner. Nå skal det kanskje nevnes jeg har en utypisk migreneform og hodepineform, men triggerne er mye det samme; støy, stress, dunk, snakke mye selv, vind, kaldt regn, sterk sol etc. Alt som på en måte berører nervene under huden. Tilbake til NAV og omskolering. Spurte i dialog med dem muligheten for omskolering. Fikk tilbake det var tilnærmet umulig med 4 år (har et ekstra årsstudium fra tidligere) høyere utdanning. Fortsatte med å søke jobber, stort sett etter hva jeg kan stå i ut fra helse, men også hvor jeg til en viss grad hadde nok kompetanse. I et presset arbeidsmarked med en spisset profesjon i bakhånd stiller du ganske langt bak i køen på mange kontorstillinger. Dette ble også blant argumentene jeg tok i bruk da jeg klagde på beslutningen (Det ble ikke fattet vedtak da jeg spurte om det første gang). Det var flere forhold rundt her altså, men alt i alt, jeg tok opp omskolering på nytt med "ferske" argumenter til ny saksbehandler. Resultatet ble dekket omskolering innenfor gitte rammer (valg av studie). Anonymkode: 3854c...c8f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser du har fått gode svar på første spørsmålet, men vil gjerne gi et svar på det andre også. Jeg er også utdannet førskolelærer, men jobbet privat da jeg fikk migrene. Svaret kan kanskje derfor ikke fullt ut sammenlignes. Uansett, etter alt av forebyggende var prøvd uten hell fikk jeg prøve ut kontor i rolige omgivelser. Arbeidsutprøvingen varte 4 mnd, uten å være borte én eneste dag grunnet smerter. Hadde smerter også på jobb, men i så rolige omgivelser kunne jeg kontrollere smertene med medisiner. Nå skal det kanskje nevnes jeg har en utypisk migreneform og hodepineform, men triggerne er mye det samme; støy, stress, dunk, snakke mye selv, vind, kaldt regn, sterk sol etc. Alt som på en måte berører nervene under huden. Tilbake til NAV og omskolering. Spurte i dialog med dem muligheten for omskolering. Fikk tilbake det var tilnærmet umulig med 4 år (har et ekstra årsstudium fra tidligere) høyere utdanning. Fortsatte med å søke jobber, stort sett etter hva jeg kan stå i ut fra helse, men også hvor jeg til en viss grad hadde nok kompetanse. I et presset arbeidsmarked med en spisset profesjon i bakhånd stiller du ganske langt bak i køen på mange kontorstillinger. Dette ble også blant argumentene jeg tok i bruk da jeg klagde på beslutningen (Det ble ikke fattet vedtak da jeg spurte om det første gang). Det var flere forhold rundt her altså, men alt i alt, jeg tok opp omskolering på nytt med "ferske" argumenter til ny saksbehandler. Resultatet ble dekket omskolering innenfor gitte rammer (valg av studie). Anonymkode: 3854c...c8f Wow! Tusen takk for svar, dere er fantastiske Så da kan det være mulig med en omskolering via nav om jeg ikke får en jobb i omplasseringsprossesen? Håper selvfølgelig at jeg klarer å stå i barnehagen, men jeg har desverre masse erfaring med at nettopp jobben utløser migrenen. Derfor jeg er litt bedre i hodet nå mens jeg går hjemme ønsker ikke å bli ufør/eller sitte på nav. Men ønsker å gjøre noe fornuftig. Ser ut som om kommunen har en plikt til å prøve alt før de gir meg opp? Jeg har med tillitsvalgte på alle møtene og hun mener jeg må bli vurdert omplassert etterhvert. Barnehagen har tilrettelagt det som er mulig! Men de som jobber i barnehagen vet at det ikke er lett. En barnegruppe og voksengruppe er dynamisk- det skjer noe hele tiden på jobb. Mye inntrykk. Og det reagerer jeg på. Desverre.. Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ser du har fått gode svar på første spørsmålet, men vil gjerne gi et svar på det andre også. Jeg er også utdannet førskolelærer, men jobbet privat da jeg fikk migrene. Svaret kan kanskje derfor ikke fullt ut sammenlignes. Uansett, etter alt av forebyggende var prøvd uten hell fikk jeg prøve ut kontor i rolige omgivelser. Arbeidsutprøvingen varte 4 mnd, uten å være borte én eneste dag grunnet smerter. Hadde smerter også på jobb, men i så rolige omgivelser kunne jeg kontrollere smertene med medisiner. Nå skal det kanskje nevnes jeg har en utypisk migreneform og hodepineform, men triggerne er mye det samme; støy, stress, dunk, snakke mye selv, vind, kaldt regn, sterk sol etc. Alt som på en måte berører nervene under huden. Tilbake til NAV og omskolering. Spurte i dialog med dem muligheten for omskolering. Fikk tilbake det var tilnærmet umulig med 4 år (har et ekstra årsstudium fra tidligere) høyere utdanning. Fortsatte med å søke jobber, stort sett etter hva jeg kan stå i ut fra helse, men også hvor jeg til en viss grad hadde nok kompetanse. I et presset arbeidsmarked med en spisset profesjon i bakhånd stiller du ganske langt bak i køen på mange kontorstillinger. Dette ble også blant argumentene jeg tok i bruk da jeg klagde på beslutningen (Det ble ikke fattet vedtak da jeg spurte om det første gang). Det var flere forhold rundt her altså, men alt i alt, jeg tok opp omskolering på nytt med "ferske" argumenter til ny saksbehandler. Resultatet ble dekket omskolering innenfor gitte rammer (valg av studie). Anonymkode: 3854c...c8f Kan jeg spør hvilken utdanning du tok? Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Håper selvfølgelig at jeg klarer å stå i barnehagen, men jeg har desverre masse erfaring med at nettopp jobben utløser migrenen. Derfor jeg er litt bedre i hodet nå mens jeg går hjemme ønsker ikke å bli ufør/eller sitte på nav. Men ønsker å gjøre noe fornuftig. Jeg jobbet og som pedagogisk leder i bhg, går nå 3 året på AAP og er på vei mot 100 % ufør pga kronisk migrene. Jeg presset for nok altfor lenge på jobb, helt til det smalt skikkelig. Så det jeg egentlig vil si, er at pass på så du ikke presser deg for hardt med å prøve i bhg, så du blir verre, i stedet for å prøve noe annet. Lykke til Anonymkode: fe80e...f66
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobbet og som pedagogisk leder i bhg, går nå 3 året på AAP og er på vei mot 100 % ufør pga kronisk migrene. Jeg presset for nok altfor lenge på jobb, helt til det smalt skikkelig. Så det jeg egentlig vil si, er at pass på så du ikke presser deg for hardt med å prøve i bhg, så du blir verre, i stedet for å prøve noe annet. Lykke til Anonymkode: fe80e...f66 Tusen takk! Jeg «må» prøve i en måned nå. Men jeg skal raskt inn til legen om jeg blir mye verre av å jobbe. Men tror ikke uføre er noe for meg. Jeg kan fungere i rolige omgivelser Anonymkode: 5fe4b...536
ulenissen Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 Er du medlem i en arbeidstaker organisasjon? Ta de med deg på møter! Så er du føre var!
ulenissen Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Må legge til at som barnehagelærer er du også kvalifisert til styrerstillingen, så kanskje det ville vært noe for deg. 😊 Anonymkode: 4748a...765 Det hadde ikke vært mulig i denne kommunen, da det alltid står i utlysningsteksten at de ønsker at søkerene har videreutdanning innenfor ledelse samt ledererfaring. Og det har søkerene i min kommune.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #16 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spør hvilken utdanning du tok? Anonymkode: 5fe4b...536 Jeg endte med økonomi og administrasjon. Fant en studieretning hvor jeg kunne forsvare roligere omgivelser enn i bhg, samt det er en safe retning sett ut fra jobbmuligheter. Alternativet mitt var også bare å gå og gå til uføretrygd hadde kommet på bordet. Dét er det siste jeg vil! Anonymkode: 3854c...c8f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #17 Skrevet 9. september 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk! Jeg «må» prøve i en måned nå. Men jeg skal raskt inn til legen om jeg blir mye verre av å jobbe. Men tror ikke uføre er noe for meg. Jeg kan fungere i rolige omgivelser Anonymkode: 5fe4b...536 Nå er vel ikke uføre noe noen ønsker da Anonymkode: fe80e...f66
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #18 Skrevet 9. september 2018 Jeg er fagorganisert og har med meg tillitsvalgte på hvert møte Hun mener jeg har rett til omplassering i Kommunen hvis jeg ikke kan stå i jobben jeg har nå grunnet sykdom Nei ingen ønsker å være uføre. Det var kanskje dumt skrevet av meg. Men jeg tenkte mer på at jeg har god kapasitet om du bare tar vekk støy og masse inntrykk! HI Anonymkode: 5fe4b...536
førskolelæreren Skrevet 9. september 2018 #19 Skrevet 9. september 2018 Du har rett på omplassering hvis du ikke kan jobbe i barnehagen grunnet helsen. Jo større Kommune desto bedre muligheter for ny jobb. Det at du har fullført en bachelour sier mye mer enn selve profesjonen. Den sier noe om at du klarer å lære og stå i en utdanning. Du er kvalifisert til mange andre stillinger innen skole/sfo/kontor/nav/høyskolen-veileder/miljøterapaut/osv Lykke til 😉
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #20 Skrevet 9. september 2018 6 timer siden, ulenissen skrev: Det hadde ikke vært mulig i denne kommunen, da det alltid står i utlysningsteksten at de ønsker at søkerene har videreutdanning innenfor ledelse samt ledererfaring. Og det har søkerene i min kommune. Det er forskjell på "må-krav" og "ønsker-krav" i en utlysningstekst. "Må-krav" er det man MÅ ha for å være kvalifisert til jobben. "Ønsker" er noe arbeidsgiver ønsker, men man kan faktisk få jobben selv om, hvis man er kvalifisert etter loven. Så du kan fint søke på styrerstillinger. 😊 Anonymkode: 4748a...765
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #21 Skrevet 9. september 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på "må-krav" og "ønsker-krav" i en utlysningstekst. "Må-krav" er det man MÅ ha for å være kvalifisert til jobben. "Ønsker" er noe arbeidsgiver ønsker, men man kan faktisk få jobben selv om, hvis man er kvalifisert etter loven. Så du kan fint søke på styrerstillinger. 😊 Anonymkode: 4748a...765 Helt sant takk. hi Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #22 Skrevet 9. september 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på "må-krav" og "ønsker-krav" i en utlysningstekst. "Må-krav" er det man MÅ ha for å være kvalifisert til jobben. "Ønsker" er noe arbeidsgiver ønsker, men man kan faktisk få jobben selv om, hvis man er kvalifisert etter loven. Så du kan fint søke på styrerstillinger. 😊 Anonymkode: 4748a...765 Jeg er klar over det. Men i denne kommunen er det ikke nok å bare være barnehagelærer 😊 Det er alltid mange søkere som har mye videreutdanning innenfor ledelse og erfaring som ledere, så her vil noen som ikke har dette mest sannsynlig ikke komme til intervju. Dette vil selvsagt ikke gjelde i mindre kommuner hvor det ikke er like mange så godt kvalifiserte søkere. i og med at kommunen er så stor vil de heller ikke plassere en barnehagelærer som skal ha ny stilling grunnet sykdom i en styrerstilling, da de har flust av andre muligheter, feks en pedagogisk konsulentstillingen eller lignende. Anonymkode: 02615...b57
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #23 Skrevet 9. september 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er klar over det. Men i denne kommunen er det ikke nok å bare være barnehagelærer 😊 Det er alltid mange søkere som har mye videreutdanning innenfor ledelse og erfaring som ledere, så her vil noen som ikke har dette mest sannsynlig ikke komme til intervju. Dette vil selvsagt ikke gjelde i mindre kommuner hvor det ikke er like mange så godt kvalifiserte søkere. i og med at kommunen er så stor vil de heller ikke plassere en barnehagelærer som skal ha ny stilling grunnet sykdom i en styrerstilling, da de har flust av andre muligheter, feks en pedagogisk konsulentstillingen eller lignende. Anonymkode: 02615...b57 Jeg ønsker meg ingen lederstilling. en kontorjobb hadde vært topp. Drømmen er å bli veileder på en skole foreksempel Anonymkode: 5fe4b...536
Anonym bruker Skrevet 9. september 2018 #24 Skrevet 9. september 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ønsker meg ingen lederstilling. en kontorjobb hadde vært topp. Drømmen er å bli veileder på en skole foreksempel Anonymkode: 5fe4b...536 Hva med sosiallærer, er det en mulighet med barnehagelærerutdanning? Anonymkode: fe80e...f66
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #25 Skrevet 10. september 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med sosiallærer, er det en mulighet med barnehagelærerutdanning? Anonymkode: fe80e...f66 Jeg vet ikke? Jeg har tenkt å bli med på en omplassering (hvor som helst) og prøve ut hvis Kommunen kan tilby meg det. hvis ikke vil jeg spør Nav om å ta en Master. Eller om de kan finne en jobb til meg? De mener jeg er kvalifisert til så mangt. Anonymkode: 5fe4b...536
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå