Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Når og hvorfor? Anonymkode: d2f41...c87
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Ikke annet en gode råd, og evt lån med korte nedbetalingsfrister og tydelige kontrakter. Av prinsipp gir de ikke bort penger eller er kausjonister. Dette fordi de mener det ikke er noe lærdom i det. -Og sant skal sies så har jeg meget god økonomisk sans og spare evne i dag. Klarte 200 000kr på et år etter lærlingtiden, slik at jeg kunne kjøpe mitt første hus selv med det jeg sparte pluss bsu. Anonymkode: 9a427...7bc
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Som student brukte eg å få 500,- av pappa når eg kom på besøk. Det var til å dekke inn bensin og fergeutgifter. Ellers ingenting. Når eg handla har han gitt meg rikelig med penger og da fekk eg beholde resten. Da eg flytta for meg selv var mamma flink til å gi meg nyttige ting til huset. Ellers har eg verken trengt hjelp eller spurt om det. Anonymkode: c0003...e81
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Har jeg spurt? Nei. Har jeg fått? Ja (til bolig). Anonymkode: 1529b...405
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Pappa stilte som kausjonist uten at jeg ba om det. Da fikk jeg kommet meg inn på boligmarkedet. Får ikke økonomisk hjelp nå, men han kommer og ordner noe i huset hvis vi trenger det. Anonymkode: 91cb8...a96
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 Nei, aldri. Har ikke fått noe penger av mine foreldre siden ungdomsskolen, jeg har måttet klare meg selv. Men det er jo en del læring i å ha foreldre som totalt manger økonomisk styring da, når du har vokst opp med tvangssalg av hus, personlige konkursert, strøm som er skrudd av osv så blir du ihvertfall ganske økonomisk bevisst selv. Aldri, aldri, aldri om mine barn skal oppleve noe sånt... Anonymkode: 6ad01...e52
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 De har spandert to ferieturer. Jeg ser på det som voldsoffererstatning og helt på sin plass. Anonymkode: 92ad9...0c4
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 De støttet meg i forbindelse med studier i utlandet. Og så har de betalt en del av ferien for barna og meg i årene etter skilsmissen. Anonymkode: fb673...f13
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 Sist jeg fikk jevnlig tilskudd var under studiene. Og det er lenge siden nå. Men de har gitt arv fra besteforeldre videre til oss så vi hadde til innskudd og de tilbød å gi et romslig forskudd på arv sist vu flyttet, men vi klarte oss greit uten. Ellers er de rause. Kjøper ting til barna, inviterer oss med på ferie, gir flotte gaver og jeg vet at vi har en økonomisk sikkerhet i dem. Og jeg selv - jeg har middels økonomisk sans. Har ingen luksusbehov og er lite materialistisk, men liker heller ikke å sjekke alle priser når jeg handler og surrer bort noen kroner i ny og ne. Og jeg er spanderer og deler gjerne Anonymkode: 85a04...3f1
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 Har fått penger. Kanskje rundt 200 000 tilsammen opp igjennom årene. Da jeg var student betalte pappa abbonement på telefonen. Får klær og utstyr til barna av og til. Vi har reist på ferie flere ganger sammen og de har da betalt det meste. Anonymkode: 0145f...539
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #11 Skrevet 8. september 2018 Vel, ikke noe støtte til meg direkte. Men de kjøper en del til barna. Mye dill, men også ting de trenger, som nye vintersko o.l. Det er selvsagt gull verdt økonomisk for meg. Anonymkode: 2c87a...35c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #12 Skrevet 8. september 2018 Ja, jeg er lånt penger av mamma fordi økonomien min er rævkjørt fordi jeg går på AAP Anonymkode: 871d4...a3f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #13 Skrevet 8. september 2018 Nei. Et år etter jeg hadde vært konfirmant var jeg i banken for å ta ut noen 100 lapper, da var kontoen tom. En av dem hadde tatt ut de pengene son var der 3-4 000. Det var mye penger i 1991. Fikk ikke noe svar da jeg spurte hva som var skjedd med pengene. Anonymkode: 73e61...d66
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 Nei, aldri. De har aldri hatt god råd, jeg vokste opp i fattigdom. Har klart meg veldig greit likevel. Eier to hus, hytte og to nye biler, nesten uten lån. Det er heller de som «låner» penger av meg. Anonymkode: 8c6fd...0c8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Et år etter jeg hadde vært konfirmant var jeg i banken for å ta ut noen 100 lapper, da var kontoen tom. En av dem hadde tatt ut de pengene son var der 3-4 000. Det var mye penger i 1991. Fikk ikke noe svar da jeg spurte hva som var skjedd med pengene. Anonymkode: 73e61...d66 Uff.. Det var ille! Anonymkode: b47ce...3ae
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 Ja, men gjør det aldri igjen. De gir ikke noe hvis man spør, kun når de har behov for å føle seg snill. Det er derfor ikke noen vits i å spørre selv om det er krise, engang. Penger er maktmiddel for mine foreldre, hvis du er enig med dem/oppfører deg som de vil, så vanker det gaver. De nyter å se meg be dem om noe, og fryder seg om de forstår at det er noe som ikke går bra i livet mitt. Da kan de påpeke at det skjer fordi jeg er egenrådig og ikke gjør som de sier. Så jeg ber dem aldri om noe, heller ikke å være barnevakt eller låne en av bilene. Det blir brukt mot meg i neste runde. Anonymkode: 5b825...746
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 Jeg får veldig generøse gaver av foreldrene mine. 10-50000 til jul og bursdag. Vi låner også rentefritt penger til f.eks. bytte av kjøkken, ny bil el.l. Bestemmer selv om vi vil betale ned månedlig til dem, eller refinansiere og betale ut gjelda når vi er ferdige med oppussing. Med har også hjulpet oss med lån i økonomisk vanskelige tider. Nå har vi heldigvis stabil og romslig økonomi og trenger ingen «nødhjelp» fra foreldre. Anonymkode: 1bd24...404
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #18 Skrevet 8. september 2018 Ja. Mine foreldre hadde det trangt økonomisk da jeg vokste opp, men har det litt romsligere nå og kjøper ting til barna eller spanderer noe på oss når de føler for det. Vi har anstrengt økonomi og har måtte låne noe i blant i voksen alder. Anonymkode: 91d1a...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå