Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Det blir stadig færre som får æ, ø og å tilknyttet navnet sitt, men andre, helt fremmede bokstaver er tydeligvis helt okay. Hvorfor? Nå snakker jeg om navn som Zoë, Käthe, Günther, Renée, Çara, Chamiña og Arður. Jeg jobber i barnehage, og ser nye navn som disse hvert år; og ja, de aller fleste har helt norske foreldre. Tanker om dette? Jeg synes det er underlig... Anonymkode: 9fc42...956
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Har ingen vanskelige uttaler eller spesielle bokstaver i mine barns navn, men de er nok kanskje litt over i eksotisk gata. De har begge navn som er vanlige i ganske mange land, ikke typisk norske, men heller ikke veldig uvanlige her i Norge. Valgt det slik som en kombinasjon av at vi liker de navnene og at vi ønsket noe som gikk greit å uttale for alle da mye av vår familie er fra/bor i flere forskjellige andre land. Ang hvorfor mange velger "eksotiske" navn med spesielle skrivemåter så tror jeg årsaken til det er sammensatt. Før var vi mer tradisjonelle og det gikk i oppkalling, slik er det jo fremdeles for mange. Samtidig har vi nådd et punkt hvor verden er mindre pga teknologien, at vi reiser mer, innvandring, barn av foreldre fra ulike land/kulturer blant annet gjør at det velges mange andre navn nå. Jeg synes det er fint at ikke alle velger "staute, stødige navn" . Anonymkode: 06a09...68c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Jo mindre i toppen, jo mer misforstått eksotisk. Chanette har ikke akkurat doktorgradsforeldre. Anonymkode: 46902...de1
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Jeg kjenner meg ikke igjen i virkelighetsbeskrivelsen din. At det blir færre av navn med æ, ø og å i er korrekt. Det handler nok om at folk tenker navnene skal være internasjonalt gangbare. Det er synd, synes jeg, siden det er mange fine navn man da går glipp av - og også et nasjonalt særtrekk jeg har sansen for. Men forståelig. Men at helt etnisk norske familier skal være godt i gang med å benytte bokstaver som ü, ä, ñ og ð betviler jeg rett og slett at er en trend. Zoë er trolig et enkeltnavn som har slått an. At folk slenger rundt seg med é og ikke minst feilbruker è i fleng stemmer jo. Det er vel gjerne i troen på at navnet ser mer fancy ut? Utbredt arbeiderklasse, i likhet med å velge fremmedartede navn. I øvre middelklasse dominerer fremdeles traustnorske navn (selv om det helt sikkert vil komme datapunkteksempler på det motsatte som protest her). Anonymkode: ecb4f...ab0
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner meg ikke igjen i virkelighetsbeskrivelsen din. At det blir færre av navn med æ, ø og å i er korrekt. Det handler nok om at folk tenker navnene skal være internasjonalt gangbare. Det er synd, synes jeg, siden det er mange fine navn man da går glipp av - og også et nasjonalt særtrekk jeg har sansen for. Men forståelig. Men at helt etnisk norske familier skal være godt i gang med å benytte bokstaver som ü, ä, ñ og ð betviler jeg rett og slett at er en trend. Zoë er trolig et enkeltnavn som har slått an. At folk slenger rundt seg med é og ikke minst feilbruker è i fleng stemmer jo. Det er vel gjerne i troen på at navnet ser mer fancy ut? Utbredt arbeiderklasse, i likhet med å velge fremmedartede navn. I øvre middelklasse dominerer fremdeles traustnorske navn (selv om det helt sikkert vil komme datapunkteksempler på det motsatte som protest her). Anonymkode: ecb4f...ab0 Jeg flirer litt... Har nemlig fått barn nr to, og husker jeg var innom jobben og de spurte om navnet. Begge har navn av typen Ola og Andreas (etter hendolsvis tippoldefar og oldefar). Og du har rett, æ-ø-å bortfalt av nettopp grunnen du nevner. Husker sjefen da utbrøt «ja, «Ola og Andreas» , ...de kommer jo tross alt fra velmøblerte hjem 🤔😉». -Nå ser jeg jo hva han mente, når jeg ser på statistikker ☺️ He He (Jepp, vi passer både i alder, arbeidklasse og reisevanthet som statistikk «boksen» mener vi tilhører på en prikk) Anonymkode: 94ba0...94c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 I klassen til datteren min er det både Øyvind, Håvard, Åse, Øivor og Åsmund Anonymkode: 7b1a1...3db
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 Jeg tror bare det har polarisert seg mer. Man bruker navnet til å markere seg som foreldre. Om man går for noe internasjonalt, noe traust, noe originalt osv. Mye av det er en illusjon og fordommer. Anonymkode: 2f15f...dea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå