Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Det er noe jeg trenger forklart om latente sykdommer? Er det slik at når man får 23kromosomer fra far of 23 kromosomer fra mor så «velger» kroppen ut hva som skal være dominante gener? Så min datter er f.eks bærer av 1 gen som gir cøliaki etter sin far, er det hans gen som er dominant? Altså ikke i hele kroppen men i akkurat dette kromosomet for eksempel. Eller ville hun ha hatt det latent uansett når far har sykdommen? Kan noen forklare meg dette med teskje? Anonymkode: 4a4e8...bd5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Det er ikke så enkelt. Enkelte sykdommer er dominante, andre ikke. F.eks brune øyne gener er dominante. Men den med brune øyne, kan ha et blått gen og et brunt gen, og får da brune øyne, men barna kan få blå øyne hvis det blå genet fra f.eks far møter mors blå øyne. Siden blå øyne er recessiv. vanskelig å forklare uten å tegne syns jeg. Noen sykdommer/ tilstander er dominante, andre recessive. Så alt kommer ann på hva slags sykdom det er. De max uheldige er de som arver sjeldne sykdommer som egentlig er recessive gener, men tilfeldighetene gjør at både mor og far har de. Jeg er ingen super genekspert, men har lært endel om det. Er litt lenge siden, så er litt rusten. Anonymkode: 09c75...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå