Gå til innhold

Ny jobb, og ungen må til legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vel ikke krav på fri, da? Mannen er vekkreist 😟

Anonymkode: db39d...260

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke krav, så tar du fri uten lønn. Hva er alternativet, at de bhg- ansatte skal følge?

Anonymkode: 9fb52...87a

Skrevet

Nei, alternativet er jo å flytte timen. Barnet er 7 år.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, alternativet er jo å flytte timen. Barnet er 7 år.

Da gjør du det da

Anonymkode: e19a8...cd5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da gjør du det da

Spørsmålet mitt var altså om jeg har krav på fri med lønn.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet mitt var altså om jeg har krav på fri med lønn.

Hvor ny jobb da?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ny jobb da?

Ja

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja

Sorry, leste feil.. 3 uker

Skrevet

Ikke helt sikker, men er det ikke bare egenmeldingsdagene man må jobbe en viss tid for å ha krav på? Tror sykt barn dager kan taes uavhengig av hvor kort du har jobbet, men dette er vel bare snakk om 1 time? Eller er det lege langt borte, slik at det blir 1 dag?

Snakk med din arbeidsgiver, da får du et mest korrekt svar, evt bruk google. De vet mye rart.

Anonymkode: 26769...718

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, leste feil.. 3 uker

Da har du ikke krav på lønn, men du har krav på fri uten lønn hvis barnet er sykt. Hvis det er mulig bille jeg fått besteforeldre eller andre til å følge. Det gir ikke noe godt førsteinntrykk å bli borte etter så kort tid.

Anonymkode: c2e08...51c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da har du ikke krav på lønn, men du har krav på fri uten lønn hvis barnet er sykt. Hvis det er mulig bille jeg fått besteforeldre eller andre til å følge. Det gir ikke noe godt førsteinntrykk å bli borte etter så kort tid.

Ikke få besteforeldre til å følge hvis det er noe annet enn noe helt banalt! Legen er helt avhengig av en god sykehistorie i de fleste tilfeller, og det kan ikke nødvendigvis besteforeldrene gi. 

Anonymkode: 7adae...0d8

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke få besteforeldre til å følge hvis det er noe annet enn noe helt banalt! Legen er helt avhengig av en god sykehistorie i de fleste tilfeller, og det kan ikke nødvendigvis besteforeldrene gi. 

Anonymkode: 7adae...0d8

Det kommer jo helt an på hva det er. Noen ting er det viktig at foreldrene er med på, andre ganger er det helt unødvendig.

Skrevet

Det gjelder henvisning til BUP, så jeg må følge selv. 

Skrevet

Du har rett på fri uten lønn om du må bruke sykt barn-dag. Mange steder får man velferdsperm for å følge til lege, hør med arbeidsgiver.  

Anonymkode: 82daa...f6e

Skrevet

Hvis det er snakk om en time for at fastlegen skal skrive en henvisning til bup så er det jo ikke snakk om en legetime med et sykt barn. 

Personlig ville jeg flyttet timen. 

Selv hadde jeg ikke barnet med engang da fastlegen skulle skrive henvisningen. Jeg hadde på forhånd sendt over uttalelsen fra ppt, skole og helsestasjon til fastlegen slik at han var forberedt. Selve henvisningen er jo bare en formalitet - den MÅ komme fra helsetjenesten og ikke fra ppt....

Anonymkode: d1ab5...ba8

Skrevet

Ok, takk for svar! Da får jeg utsette timen.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, takk for svar! Da får jeg utsette timen.

Kan du ikke spørre arbeidsgiver først da, det kal være en veldig vrang arbeidsgiver hvis du ikke får fri uten lønn

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er snakk om en time for at fastlegen skal skrive en henvisning til bup så er det jo ikke snakk om en legetime med et sykt barn. 

Personlig ville jeg flyttet timen. 

Selv hadde jeg ikke barnet med engang da fastlegen skulle skrive henvisningen. Jeg hadde på forhånd sendt over uttalelsen fra ppt, skole og helsestasjon til fastlegen slik at han var forberedt. Selve henvisningen er jo bare en formalitet - den MÅ komme fra helsetjenesten og ikke fra ppt....

Den må ikke komme fra helsetjenesten. Vi var hos fastlegen, men han sa at BUP helst ville at PP tjenesten sendte den. 

Anonymkode: 1c3ca...a75

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke spørre arbeidsgiver først da, det kal være en veldig vrang arbeidsgiver hvis du ikke får fri uten lønn

Som arbeidsgiver ville jeg nok ikke sagt nei, så sant fraværet ikke fører til at det må settes inn vikar. Jeg hadde nok allikevel tenkt at det var rart at dette måtte skje akkurat når mannen er bortreist og HI er helt ny i jobben. Hvis planen er utredning på BUP, blir det dessuten en del fravær i tillegg til dette. Selv ville jeg mye heller vært med på noe så viktig som anamnese og andre ting på BUP enn timen hos fastlegen. Ville altså utsatt timen hos fastlegen til faren kan følge, for å spare goodwill hos arbeidsgiver til det virkelig er nødvendig. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den må ikke komme fra helsetjenesten. Vi var hos fastlegen, men han sa at BUP helst ville at PP tjenesten sendte den. 

Her tar iallefall ikke bup imot henvisning fra ppt. Bup er spesialisthelsetjenesten og henvisningen skal komme fra førstelinjetjenesten. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer ikke, i hvert fall ikke generelt. Det må jo også komme an på hva som er grunnen til ønske om utredning på BUP. I en del tilfeller er ikke PPT en aktuell instans i det hele tatt. Hvis barnet klarer seg relativt bra på skolen, har kanskje ikke PPT hatt noen kontakt, og da vil jo ikke de ha relevant informasjon. Ved en del vansker vil et vedlegg fra PPT være aktuelt, men det er kun førstelinje som kan henvise til BUP. Altså kommunepsykolog, fastlege eller barneverntjenesten. 

Endret av Iiiiik
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste arbeidsgivere ville gitt fri med lønn. Det er jo snakk om en time eller to borte fra jobb. Har selv vært ny med legetime og null stress å komme senere. 

Anonymkode: 4a1f1...54f

Skrevet

Vi får med lønn når det er barn som skal til lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...