Gå til innhold

Hauglie vil skjerpe NAV-kravene for sosialhjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) ønsker å utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere.

I 2017 ble det innført aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år. Hauglie mener innføringen har gitt så gode resultater at hun nå ønsker å utvide ordningen.

– Jeg oppfordrer kommunene til å innføre arbeidsplikt også for voksne sosialhjelpsmottakere. Når kommunene nå har innført et system for aktivitetsplikt som fungerer for unge under 30 år, så vil de lett kunne gjøre det gjeldende for andre aldersgrupper.

– Drammen kommune for eksempel sparte 30 millioner kroner etter å ha innført aktivitetsplikt for unge, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/10062731/

For eller i mot?

Anonymkode: 5c7cf...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart for når det kommer til FRISKE mottakere både under og over 30. Men litt av utfordringen nå er at mange syke har mistet aap og er likevel ikke ferdig avklart via nav. Disse faller mellom to stoler nå. 

Anonymkode: e1c94...8ec

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart for når det kommer til FRISKE mottakere både under og over 30. Men litt av utfordringen nå er at mange syke har mistet aap og er likevel ikke ferdig avklart via nav. Disse faller mellom to stoler nå. 

Enig med deg. Det vil bare gjøre de syke enda sykere, hvis ikke nav klarer å skille ut de som kommer fra AAP

Anonymkode: a71ad...113

Skrevet

Helt klart for, for de aller, aller fleste på sosialhjelp. 

Det kan føre til at en del latsabber må begynne å yte litt. 

Anonymkode: ee1f8...dd2

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du egentlig noe statistikk som viser at MANGE SYKE har mistet AAP?

Anonymkode: 191ed...26b

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du egentlig noe statistikk som viser at MANGE SYKE har mistet AAP?

Nei. Men det er mange. Og de har heller ikke mulighet til å klage, for de får ikke engang vedtak om at aap er stanset. Det er også gått mail til etater hvor de nå er gjort oppmerksom på dette. Etter aap ble innskjerpet, mister mange denne. Uten å være ferdig avklart. Eller frisk. 

Skrevet

AAP kravene har blitt skjerpet inn, noe som har ført til at mange syke som ikke lengre har rett til AAP presses over på sosialstønad. 

Anonymkode: bb635...b43

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Men det er mange. Og de har heller ikke mulighet til å klage, for de får ikke engang vedtak om at aap er stanset. Det er også gått mail til etater hvor de nå er gjort oppmerksom på dette. Etter aap ble innskjerpet, mister mange denne. Uten å være ferdig avklart. Eller frisk. 

Nei, det er virkelig ikke sånn det foregår altså..... 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) ønsker å utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere.

I 2017 ble det innført aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år. Hauglie mener innføringen har gitt så gode resultater at hun nå ønsker å utvide ordningen.

– Jeg oppfordrer kommunene til å innføre arbeidsplikt også for voksne sosialhjelpsmottakere. Når kommunene nå har innført et system for aktivitetsplikt som fungerer for unge under 30 år, så vil de lett kunne gjøre det gjeldende for andre aldersgrupper.

– Drammen kommune for eksempel sparte 30 millioner kroner etter å ha innført aktivitetsplikt for unge, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/10062731/

For eller i mot?

Anonymkode: 5c7cf...5eb

Dette er en genistrek satt i verk for å pynte på statistikkene! Det som ikke kan telles, «finnes ikke», og hvis vi ikke ser dem, kan de jo ikke telles. Hvis vi bare får dem til å forsvinne ut av statistikken, er dermed både behovene og problemene borte. Case closed, tenker ministeren kanskje, som mener kutt i velferdsytelser til dem som trenger det mest kan gi rom for kutt i skatten til de aller rikeste.

Man strammer inn reglene og instruerer Nav om å bli svært strenge i vurderingen av vilkårene for sykepenger, aap og uføretrygd. De som ikke har familie eller venner å ty til må søke sosialhjelp. Det fører til en eksplosiv vekst i utbetaling av sosialhjelp. Og, ja, da må noe gjøres! Når man innfører aktivitetsplikt for syke mennesker (ja, for det er nettopp det mange av dem som rammes av Navs praksis er - syke), vil mange av disse syke nettopp ikke klare å følge opp denne plikten. Og vips - borte fra sosialhjelpsstatistikken også.

Dette er så stygt og vitner om en holdning til syke mennesker som faller utenfor ordinært arbeidsliv jeg trodde ikke var mulig å ha i et land med over åtte tusen milliarder på bok.

Anonymkode: 7f355...9b7

Skrevet

Hmm. La oss se:

- 1 av 20 sosialhjelpsmottakere er allerede i 100% jobb, men er så lavtlønnet at de lever på et minimum. 

- Å innføre et aktivitetstilbud til dem som ikke har dette fra før, er en god ide, f.eks kurs, tilrettelagt trening eller annet.

- Men de som er reelt syke må kunne bruke sykemelding.

- Og arbeidspraksis som ikke er hensiktsmessig for å få språkferdigheter eller bransjeerfaring, og med maksimalt et halvårs varighet, er ikke klokt. Et samfunn med moderne slaveri er ingen tjent med.

Anonymkode: 9ce83...007

Skrevet

Selv unge med down syndrom og mennesker som har tracheostomi (hull i halsen) og koblet på respirator 24/7 jobber. Det er snakk om vondt i viljen så alt for mange ganger. 

Hurra, veldig FOR

Anonymkode: cd915...e6b

Skrevet

Nav har faktisk kompetente ansatte som ikke kommer til å innføre aktivitetskrav til syke klienter, tror du virkelig ikke det finnes folk med sunn fornuft som jobber i systemet? Aktivitetsplikten for de over 30 år og som ER ARBEIDSFØR er svært viktig. Mange i Nav- systemet har kommet inn i en "vondt i viljen" sirkel og trenger å komme seg ut og bidra i samfunnet. Mange føler seg sykere av å ikke ha noe å gjøre. Å ikke føle at man bidrar i samfunnet påvirker også psyken og kan føre til passivitet og depresjon. 

JA TIL AKTIVITETSPLIKTEN! 

Anonymkode: bc213...bd6

Skrevet

Nav har faktisk kompetente ansatte som ikke kommer til å innføre aktivitetskrav til syke klienter, tror du virkelig ikke det finnes folk med sunn fornuft som jobber i systemet? Aktivitetsplikten for de over 30 år og som ER ARBEIDSFØR er svært viktig. Mange i Nav- systemet har kommet inn i en "vondt i viljen" sirkel og trenger å komme seg ut og bidra i samfunnet. Mange føler seg sykere av å ikke ha noe å gjøre. Å ikke føle at man bidrar i samfunnet påvirker også psyken og kan føre til passivitet og depresjon. 

JA TIL AKTIVITETSPLIKTEN! 

Svar til 9b7.

Skrevet

Alle bør innom en vernet bedrift og se hvor mye mennesker med alvorlige funksjonshemninger får gjort

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistet plutselig min aap nå i sommer. Etter snart 6 år. Heldigvis fikk jeg den gjenåpnet etter 1 uke. Men gruer meg til den dagen jeg mister den for godt. Og hvorfor er jeg ikke på ufør spør noen, ikke vet jeg. Jeg har vært syk siden jeg var 11 og er nå snart 30, men de fortsetter å si at det kan jo hende jeg blir frisk nok. Håper selvfølgelig på ufør snart ellers må jeg over på sosial og det vil gjøre sykdommen verre.

Anonymkode: 25570...3f3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg mistet plutselig min aap nå i sommer. Etter snart 6 år. Heldigvis fikk jeg den gjenåpnet etter 1 uke. Men gruer meg til den dagen jeg mister den for godt. Og hvorfor er jeg ikke på ufør spør noen, ikke vet jeg. Jeg har vært syk siden jeg var 11 og er nå snart 30, men de fortsetter å si at det kan jo hende jeg blir frisk nok. Håper selvfølgelig på ufør snart ellers må jeg over på sosial og det vil gjøre sykdommen verre.

Og du kan ikke utføre noen form for jobb? 

Skrevet

Og du kan ikke utføre noen form for jobb? 

Jeg har prøvd utallige ting oppgjennom, desverre så klarer jeg det ikke. Jeg skulle så ønske jeg bare kunne vært frisk og jobbet, men det går bare ikke. Har vært igjennom ihvertfall 10 forskjellige jobber over lengre tid, men det går bare ikke.

Skrevet

Jeg har prøvd utallige ting oppgjennom, desverre så klarer jeg det ikke. Jeg skulle så ønske jeg bare kunne vært frisk og jobbet, men det går bare ikke. Har vært igjennom ihvertfall 10 forskjellige jobber over lengre tid, men det går bare ikke.

Ufør er det absolutt siste jeg vil være, men jeg ser ingen andre valg nå. Om ting plutselig skulle bedre seg senere så kan jeg jo få meg jobb da. Men nå går det bare ikke.

Skrevet

Ufør er det absolutt siste jeg vil være, men jeg ser ingen andre valg nå. Om ting plutselig skulle bedre seg senere så kan jeg jo få meg jobb da. Men nå går det bare ikke.

Selv ikke pakker skruer i poser til IKEA- stoler? Helt sikker?

Skrevet

En ting til. Folk ser meg ikke som syk. De tenker ikke over den måneden de ikke ser meg, bare den ene gangen de faktisk ser meg og jeg ser frisk ut. Og det er tungt.

Skrevet

Selv ikke pakker skruer i poser til IKEA- stoler? Helt sikker?

100%. Jeg har prøvd det meste der ute.

Skrevet

100%. Jeg har prøvd det meste der ute.

Det er sånne ting som gjør meg nedfor ofte. Når man har vært syk mesteparten av lovet og har prøvd alt så er det alltid noen som tenker at noe må jeg jo klare. Og jeg skulle så ønske det. Jeg hadde gjerne pakka skruer jeg. Jeg kunne gjort hva som helst for å slippe denne tilværelsen.

Skrevet

Det er sånne ting som gjør meg nedfor ofte. Når man har vært syk mesteparten av lovet og har prøvd alt så er det alltid noen som tenker at noe må jeg jo klare. Og jeg skulle så ønske det. Jeg hadde gjerne pakka skruer jeg. Jeg kunne gjort hva som helst for å slippe denne tilværelsen.

Da må du være sengeliggende. Rart du klarer å holde en mobil

Skrevet

Da må du være sengeliggende. Rart du klarer å holde en mobil

Jeg er ikke sengeliggende, men tilbringer store deler av dagen på sofaen. Sikkert 20timer av dagen. Mobilen er eneste kontakt jeg har med omverdenen. Prøv selv, det er ikke så jævla kult.

Skrevet

Jeg er ikke sengeliggende, men tilbringer store deler av dagen på sofaen. Sikkert 20timer av dagen. Mobilen er eneste kontakt jeg har med omverdenen. Prøv selv, det er ikke så jævla kult.

Skulle gjerne sett hvordan er menneske som klarer å sitte på mobilen, men ikke sortere lette skruer, ser ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...