Gå til innhold

Russeturer til syden. Hva tenker dere om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter som vil dra på russetur sammen med vennene sine til Rhodos. Jeg og faren er ikke særlig for det, men hun er 18 og et halvt og myndig, så vi vet ikke hvor mye vi kan nekte det. Så lenge hun ennå bor hjemme, så har vi jo en viss innflytelse, men hvor mye kan man egentlig nekte? Kan vi true med diverse ting, som at hun ikke lenger får lov til å låne bilen o.l? 

Hun og venninne er greie jenter, og det har ikke vært noe tull tidligere. Men ved en sånn setting, så vet man jo aldri. 

Anonymkode: 56803...b3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 17,5 og får ikke reise så lenge han er under 18 (heldigvis har det ikke vært noe krangling på det), men når de har passert 18 år synes jeg ikke vi kan nekte lenger altså.

Så lenge de jobber og tjener egne penger må de få bruke de til hva de vil...

Men jeg hadde ikke finansiert en tur, det hadde jeg ikke.

Anonymkode: e56c2...b61

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er 17,5 og får ikke reise så lenge han er under 18 (heldigvis har det ikke vært noe krangling på det), men når de har passert 18 år synes jeg ikke vi kan nekte lenger altså.

Så lenge de jobber og tjener egne penger må de få bruke de til hva de vil...

Men jeg hadde ikke finansiert en tur, det hadde jeg ikke.

Anonymkode: e56c2...b61

Nei, vi finansierer ikke i det hele tatt. Vi har gitt beskjed om at hun enten må finne seg en jobb og tjene eller ta fra sparekontoen sin. Det sitter litt langt inne hos henne å sprette sparekontoen kan jeg se, så vi får se hva hun ender opp med. 

HI

Skrevet

Hun er 18 og hun er voksen. Nå må hun få ta beslutninger selv. Og tatt i betraktning at hun er en grei jente synes jeg det er urimelig å overstyre eller straffe henne for hennes vurderinger. 

Med det sagt, så synes jeg du skal ta opp dine bekymringer og betenkeligheter med henne. Og du kan være åpen på at du helst vil at hun ikke skal dra. Samt skissere noen av de situasjonene du er bekymret for og diskutere hva hun eventuelt kan gjøre i en slik situasjon  

Det går sikkert bra. Men en del av det å være voksen er også å få gjøre feil. 

Anonymkode: 14b22...720

Skrevet

Hun hadde fått min velsignelse til å dra på sydentur med venninnene. Men hun hadde ikke fått min velsignelse til å dra på organisert russetur til Syden. Siden hun er myndig hadde jeg ikke nektet henne eller inndratt goder, men hadde fortalt hva jeg mente og avsluttet med ring når som helst om hva som helst.

Kunne vurdert å betale deler av reisen hvis de dro på egen tur.....

Anonymkode: 9969f...a16

Skrevet
21 minutter siden, sug lut skrev:

Uaktuelt.

Men hadde du nektet? Hva om hun/han likevel står på sitt og ikke vil høre? Hvilke goder hadde du inndratt?

Skrevet

Nektet. Reiser du, flytter du ut. Ferdig. 

Anonymkode: ce8a9...cfd

Skrevet

Sønnen min reiste på guttetur til Magaluf da han var 18. 

Han brukte penger han selv hadde tjent og ordnet alt selv, så jeg hadde ikke så mye jeg skulle sagt selv om jeg syns det var kjempeskummelt. 

Vi hadde selvsagt alvorlige samtaler om å være forsiktig, holde sammen osv, men visste jo så inderlig vel hvordan ungdomsgjengene fungerer når de er sammen, så jeg har sjelden vært så lettet så når de kom uskadde hjem! 

Organiserte russeturer har jeg ikke hørt om før i år, så det har heldigvis ikke vært aktuelt her. 

Anonymkode: 5b523...226

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nektet. Reiser du, flytter du ut. Ferdig. 

Herlighet. Du skal jammen få det tøft når ungene vokser til!

Man kaster da ikke ut en tenåring fordi om han gjør noe man ikke bifaller! 

Skrevet

Opplegget er at de skal bestille hotell og tur sammen, de venninne som skal dra. Det er mange andre russ fra samme skole som også skal til samme plass. Men de bestiller hver for seg. 

HI

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hadde du nektet? Hva om hun/han likevel står på sitt og ikke vil høre? Hvilke goder hadde du inndratt?

Jeg har autoritet. Jeg inndrar ikke noe ellers komplett urelatert.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Jeg har autoritet. Jeg inndrar ikke noe ellers komplett urelatert.

Jojo, men er det bare så enkelt at du kan si at det er uaktuelt, også hører de på det? Da har du veldig lydige ungdommer 🙂

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet. Du skal jammen få det tøft når ungene vokser til!

Man kaster da ikke ut en tenåring fordi om han gjør noe man ikke bifaller! 

Har barn på 22, 19 og 11. Har ikke hatt det tøft, sålenge de bor under mitt tak, så er det mine regler som gjelder. 19- åringen flyttet ut nå i sommer pga studier. Ingen krise at han flyttet ut nå, hadde heller ikke vært noen krise om han hadde flyttet ut i fjor. 

11- åringen kan fint flytte ut når hsn blir 18, hvis han mener at mine regler er noe han ikke kan leve med. 

Skrevet

Ikke så lett å nekte dem hvis de er over 18, men hadde absolutt gjort mitt for at hun ikke skulle reise. Hadde ikke sponset en krone av turen i hvert fall.

Anonymkode: 4611b...04c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jojo, men er det bare så enkelt at du kan si at det er uaktuelt, også hører de på det? Da har du veldig lydige ungdommer 🙂

Nei, ikke slik - men de kan som oftest ta inn gode argumenter og kalde fakta. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønte visst ikke den delen hun sa med autoritet. 

Anonymkode: 71706...c9c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi finansierer ikke i det hele tatt. Vi har gitt beskjed om at hun enten må finne seg en jobb og tjene eller ta fra sparekontoen sin. Det sitter litt langt inne hos henne å sprette sparekontoen kan jeg se, så vi får se hva hun ender opp med. 

HI

Er det hun selv som har satt inn de pengene på sparekontoen, altså? Eller er det dere som har satt inn barnetrygd o.l.? 

For i sistnevnte tilfelle så vil jeg faktisk si at den ikke kan røres. Det er penger til forsørgelse, som dere har valgt å avstå fra underveis i hennes liv. Da blir det feil å bruke det på tull og tøys. I så fall ER jo turen en ren gave fra dere! 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønte visst ikke den delen hun sa med autoritet. 

Jovisst skjønte jeg det. Jeg synes bare det var imponerende at en 18-19 åring fortsatt velger å gjøre som mamma sier bare fordi hun er autoritær.....Min 18 åring kan være sterkt uenig med meg, selv om jeg argumenterer aldri må mye. Og hun gjør som hun vil, uavhengig om jeg oppsummerer alle farer med en slik tur. Det som utgjør en forskjell, er om jeg truer med å inndra en gode, eller om jeg prøver å gi henne dårlig samvittighet hvis hun ikke gjør som jeg sier. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det hun selv som har satt inn de pengene på sparekontoen, altså? Eller er det dere som har satt inn barnetrygd o.l.? 

For i sistnevnte tilfelle så vil jeg faktisk si at den ikke kan røres. Det er penger til forsørgelse, som dere har valgt å avstå fra underveis i hennes liv. Da blir det feil å bruke det på tull og tøys. I så fall ER jo turen en ren gave fra dere! 

Nei, det er ikke den sparekontoen. Hun har to stk. Den vi har spart opp, har hun ikke lyst til å røre. For den er øremerket studie og evnt egenkapital til bolig. 

Skrevet

Helt uaktuelt her også, akkurat like uaktuelt som å bruke 100 000 på russebuss, å være med på reality-tv og like uaktuelt som å feste i et halvt år og ødelegge resultater av 13 års arbeid på skolen.  Vi ville ikke inndratt noen goder, som du sier, men hun ville ikke reist heller. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jovisst skjønte jeg det. Jeg synes bare det var imponerende at en 18-19 åring fortsatt velger å gjøre som mamma sier bare fordi hun er autoritær.....Min 18 åring kan være sterkt uenig med meg, selv om jeg argumenterer aldri må mye. Og hun gjør som hun vil, uavhengig om jeg oppsummerer alle farer med en slik tur. Det som utgjør en forskjell, er om jeg truer med å inndra en gode, eller om jeg prøver å gi henne dårlig samvittighet hvis hun ikke gjør som jeg sier. 

Vi har aldri truet med å inndra goder, med unntak av at jeg av og til brølte at nå ryker telefonen om du ikke rydder rommet.. Heldigvis funker respekt og logikk og argumenter bedre enn trusler. 

Skrevet

Fullstendig uaktuelt så lenge de unge bor under mitt tak. Mitt hus, mine regler, mine penger, jeg bestemmer. 

Ungene går dessuten på private idrettsungdomsskoler og kommer sikkert til å fortsette med det på vgs. Der er det mye, mye strengere regler for russefeiring enn i offentlig skole. 

Anonymkode: 39552...643

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, når ble din mening irrelevant? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, når ble din mening irrelevant? 

Den er ikke det. Hun har jo spurt. Men hun har likevel veldig lyst til å dra. Og jeg kan sikkert kjøre på med alle mulige argumentasjoner for å gi henne dårlig samvittighet, slik at hun ikke gjør det. 

Grunnen til at jeg spurte i hovedinnlegget, var om man egentlig kan nekte? For jeg tenker at dersom de har veldig lyst og resten av gjengen skal. så tror jeg nok ikke at kun mine meninger er helt avgjørende her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...