Gå til innhold

Den nye Utøya filmen og valg av språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet bakgrunnen for at de har valgt å la norske skuespillere snakke engelsk i filmen? 

På trailer virker det som om all dialog, også nyhetssendinger i norske medier, politiske møter osv. går på engelsk.

Skjønner at den skal appellere med verden som scene.. menville det ikke vært bedre åja norsk tale med teksting? 

Det ble litt distraherende syns jeg.. 

Anonymkode: d8e5b...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andre land utenfor Skandinavia er generelt lite glade i filmer med språk de ikke forstår. Ganske mange nordmenn har også en aversjon mot blant annet franske filmer, selvom de er teksta. Som publikum vil man gjerne kunne leve seg inn i det, og for å virkelig gjøre det må man forstå, i det minste litt, språket som blir snakket.

Jeg er enig med deg i at det er unødvendig, og man kan jo lure på hvorfor de valgte norske skuespillere i det hele tatt. Men Kon Tiki gjorde det samme, spilte inn hele greia to ganger, en gang på norsk og en på engelsk.

Filmskapere som regissøren til denne filmen er jo først og fremst ute etter å tjene penger på jobben sin og å nå ut til flest mulig mennesker, dermed er nok valget falt på engelsk tale.

Anonymkode: f2d10...9cc

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Andre land utenfor Skandinavia er generelt lite glade i filmer med språk de ikke forstår. Ganske mange nordmenn har også en aversjon mot blant annet franske filmer, selvom de er teksta. Som publikum vil man gjerne kunne leve seg inn i det, og for å virkelig gjøre det må man forstå, i det minste litt, språket som blir snakket.

Jeg er enig med deg i at det er unødvendig, og man kan jo lure på hvorfor de valgte norske skuespillere i det hele tatt. Men Kon Tiki gjorde det samme, spilte inn hele greia to ganger, en gang på norsk og en på engelsk.

Filmskapere som regissøren til denne filmen er jo først og fremst ute etter å tjene penger på jobben sin og å nå ut til flest mulig mennesker, dermed er nok valget falt på engelsk tale.

Jeg hadde i så fall valgt å bruke engelsktalende skuespillere. Det som skurrer er ikke at talen er engelsk, men at det er skuespillere som tydelig ikke har engelsk som morsmål.. da blir det et oppheng for meg, tror jeg.. 

HI

Skrevet

Hvilken utøya film er dette? Så en i går og der gikk alt på norsk..

Anonymkode: 06788...59a

Skrevet

Synes også det var et merkelig valg, spesielt når de bruker norske skuespillere. Da burde de heller hatt engelsktalende skuespillere, nå blir det distraherende med Ok uttale.

Anonymkode: cb0f2...ce4

Gjest Antarctica
Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som skurrer er ikke at talen er engelsk, men at det er skuespillere som tydelig ikke har engelsk som morsmål.. da blir det et oppheng for meg, tror jeg.. 

Men sånt elsker de jo i engelsktalende land. Man skal liksom få en smak av fremmedspråk ved at de som snakker har aksent, men uten at de faktisk snakker et fremmedspråk. I krigsfilmene snakker ikke SS-offiserer tysk, men engelsk med markert aksent, sånn at man liksom skal leve seg inn i at de snakker annerledes. "All zhe Zhermans speeeks wiz a Zherman axent, und it zounds fery fery funny" (For oss er jo dette litt barnehagelogikk...)

Skrevet

Norsk er et døende språk. Hvorfor lage noe på et språk som ikke kommer til å finnes om 20 år?

Anonymkode: af9c8...a94

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norsk er et døende språk. Hvorfor lage noe på et språk som ikke kommer til å finnes om 20 år?

Anonymkode: af9c8...a94

Det der kommer jo an på hvordan du ser det.

For eksempel førte SKAM til at mennesker fra hele verden ønsket å lære seg norsk.. norsk slang har blitt en del av populærkulturen. Amerikanske seere protesterte mot at SKAM skulle relanseres på Amerikansk og ønsket heller god teksting og rettigheter til å distribuere originale SKAM i USA..

Så det har et potensiale sp samt man tror på eget språk.

I dette tilfellet med Utøyafilmen så var jo regissøren engelsktalende.. men da mener jeg som tidligere sagt at det burde vært engelsktalende skuespillere.. Skjønner dette med at aksent blir eksotisk.. men en hel film hvor alle har aksent tar for meg brodden av det hele

HI

Skrevet

Ja jeg såg trailer, det hørtes ikke bra ut. 

Anonymkode: c87ea...982

Skrevet

Du får se den andre filmen om Utøya, den er på norsk😊

Anonymkode: 9fa0b...43a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde i så fall valgt å bruke engelsktalende skuespillere. Det som skurrer er ikke at talen er engelsk, men at det er skuespillere som tydelig ikke har engelsk som morsmål.. da blir det et oppheng for meg, tror jeg.. 

HI

Helt enig! Men tror kanskje regissøren ville ha norske skuespillere fordi «vi» var tettere på dette enn noen andre? Leste ikke linken du la ut sist her, så skal lese den, var bare en tanke jeg gjorde meg opp her.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Men tror kanskje regissøren ville ha norske skuespillere fordi «vi» var tettere på dette enn noen andre? Leste ikke linken du la ut sist her, så skal lese den, var bare en tanke jeg gjorde meg opp her.

Enig!

det anmelder skriver er at det at skuespillerne spiller på et språk de ikke «eier» gjør at det blir mindre realistisk og mer tydelig stilisert. Det var akkurat det jeg følte da jeg så traileren.. Det mistet troverdigheten pga språket.

Men gir filmen en sjanse.. hvis jeg orker å se den ( grunnet tematikken) 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...