Gå til innhold

Problemer med guttegjengen, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min føler seg utenfor, det har vært en tøff guttegjeng siden første klasse. Når han spør om å leke sier de at det ikke passer, selv om de bare er alene hjemme eller går å leker med noen andre eller har besøk av andre . Han blir sjeldent ringt etter, utestengt fra spillgrupper på PlayStation osv. Det er 2-3 stk som styrer veldig og bare vil leke med hverandre og styrer hvem som får bli med og ikke. Det er minst en gutt til som er utenfor som jeg vet om. Jeg prøvde med en melding til foreldrene i guttegjengen i fjor, men enkelte nytter det ikke å snakke med. Jeg har prøvd å observere i lek, se om sønnen min oppfører seg dårlig not de andre eller er vanskelig i leken. Han var litt egen før men nå kan jeg virkelig ikke se noen grunn til at han skal slite med det sosiale. Hva gjør vi? På skolen har han noen å leke med, men det er på fritiden det blir vanskelig! Og jeg har så fryktelig vondt av han.....de er 10 år.

Anonymkode: f9ce1...a6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt skole eller snakk med læreren og ta tak i guttemiljøet. Er garantert flere som kjenner på dette, kanskje kan du ta en prat med andre foreldre som ikke har gutter som er i den harde kjernen og høre om dere kan finne felles grunn.

Skrevet

Først og fremst lån det være lurt å oppsøke han andre som er utenfor, ikke de dom står på toppen av pyramiden.

Anonymkode: 6c9fc...8f3

Skrevet

Hvorfor må han leke med disse som ikke vil leke med han?

ta kontakt med den andre gutten som er utenfor og fokuser på å finne andre (og bedre) kompiser. 

Anonymkode: e59a8...948

Skrevet

Ta det opp med lærer og rektor! Dette er mobbing. De må sette inn tiltak på skolen, som hjelper også på fritida. Og det må vel være noen av foreldrene som har litt forståelse??

Anonymkode: 426d1...14f

Skrevet

Jeg forstår bekymringen din :) men samtidig er jeg litt todelt her.... 

det er veldig ugreit å føle seg utenfor, det er ikke hyggelig. Allikevel tenker jeg at barn ikke kan velge hvem de vil være med alltid. Dette er tydeligvis gutter som ikke har interesse av din gutt. Kanskje du skal prøve å «lede» han til andre barn som han kan trives med? Eks kan jeg nevne en sak mellom jentene i klassen her som var veldig lik - foreldrene til ei jente gikk til både skole og foreldre flere ganger fordi jenta ville være sammen med 3 jenter som ikke hadde så mye interesse av henne. De 3 jentene var nok på et litt annet nivå enn henne også, så jeg kan på en måte forstå at de ikke hadde den største interessen. Denne jenta hadde mange andre potensielle lekevenninner, men hun valgte å være alene om hun ikke fikk leke med disse 3. Foreldrene til de 3 jentene ble også litt oppgitt, for de kunne ikke skjønne helt hvorfor jenta skulle få bestemme at de 3 måtte være med henne. De var absolutt ikke utrivelige, frekke eller slemme med henne, men de hadde ikke særlig interesse for å leke med henne.. 

selv har jeg faktisk også en gutt på 10 år :) han har slitt litt med det du nevner, men med litt mer mobbing involvert også, av en gruppe på 4 gutter i klassen. Mobbingen tok vi selvsagt opp, men vi snakket også med han om at disse guttene rett og slett ikke var interessert og dermed ville han ikke oppnå noe hyggelig situasjon ved å stadig prøve å komme inn i gruppa. Vi hjalp han med å finne andre i klassen og i parallell klassene han forsovidt likte og kunne trives sammen med. Inviterte hjem og hjalp med å bygge gode relasjoner. Han hadde det veldig gøy med de «nye» barna, og han så at det var bedre relasjoner og mer «jevn» lek. Nå velger han de «nye» og de ringer han ofte. Han føler seg inkludert og trives :) 

Anonymkode: 390a1...baf

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må han leke med disse som ikke vil leke med han?

ta kontakt med den andre gutten som er utenfor og fokuser på å finne andre (og bedre) kompiser. 

Anonymkode: e59a8...948

Dette

Anonymkode: f5ece...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...