Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Hvordan er dere i forhold til sånt? Jeg har en svigermor som vil putte alt mulig i munnen på min sønn. Barnet er 1.5 år, og syntes dermed det ikke er greit å gi kake, is, kakao og sjokolade! Hun har flere ganger fått beskjed men overhører alt jeg sier. Syntes dere jeg overreagerer? Når begynte deres barn å smake/spise sånt? Anonymkode: 23920...1eb
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Jeg ønsket i alle fall at mine små skulle vente så lenge som mulig med å introduseres for slikt. Litt i bursdag osv er lov, når alle andre spiser. Men å til stadighet gi dem is og sjokolade osv.. Gir dem jo bare en dårlig vane på det. I tillegg er det jo SÅ mye annet godt de små kan få i bær og frukt osv.. Kanskje mannen din kan ta seg en ordentlig prat med mamman sin..? Hun gjør det nok fordi det er slik hun viser kjærlighet ovenfor barnet. Mange gir omsorg gjennom mat og søtsaker, dessverre.. Anonymkode: 8b720...f21
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Mange eldre tror at det er den eneste måten barn kan kose seg på. Men, barn blir like lykkelige av en gulrot. Hold på ditt, det gjorde jeg! Han fikk verken godteri, brus eller kake de første årene. Det er latterlig å putte i småbarn som er i sin viktigste voksefase. Og det er jo ikke fordi de selv spør etter det, det er fordi de skal «få kose seg». Verste jeg ser, er mødre som er ute med en unge på 1-2 år, som drikker masse brus. Ungen hadde sikkert vært like fornøyd med vann. Min er 8 nå, og drikker fortsatt ikke brus. Han skjønner ikke vitsen med det. Godteri er han veldig selektiv på. Han foretrekker en liten skål chips. Og oldemoren som insisterte på at han skulle ha sjokoladekake da han var 9 mnd, begynner endelig å se hva jeg mener. Hold på ditt! Ungen sin sin helse og utvikling er viktigere enn andre folks håpløse oppfattelse om at vi ikke kan kose oss uten sukker. Anonymkode: 79f0e...3d5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange eldre tror at det er den eneste måten barn kan kose seg på. Men, barn blir like lykkelige av en gulrot. Hold på ditt, det gjorde jeg! Han fikk verken godteri, brus eller kake de første årene. Det er latterlig å putte i småbarn som er i sin viktigste voksefase. Og det er jo ikke fordi de selv spør etter det, det er fordi de skal «få kose seg». Verste jeg ser, er mødre som er ute med en unge på 1-2 år, som drikker masse brus. Ungen hadde sikkert vært like fornøyd med vann. Min er 8 nå, og drikker fortsatt ikke brus. Han skjønner ikke vitsen med det. Godteri er han veldig selektiv på. Han foretrekker en liten skål chips. Og oldemoren som insisterte på at han skulle ha sjokoladekake da han var 9 mnd, begynner endelig å se hva jeg mener. Hold på ditt! Ungen sin sin helse og utvikling er viktigere enn andre folks håpløse oppfattelse om at vi ikke kan kose oss uten sukker. Anonymkode: 79f0e...3d5 Gjorde akkurat det samme her, og har nå en 6åring som ikke liker brus og fint kan la en godteskål stå i fred på bordet -I motsetning til mange på hans alder... Etterhvert var nok vi litt liberale på når vi spiste godteri/kjeks, feks så kan vi fint ha en «kosekveld» en onsdag men til gjengjeld så glemmer vi ofte snop på lørdager 😅 Dette gjør at her er det faktisk aldri mas på godteri. Men kompisen hans driver «nedtelling» fra mandag til lørdag, og er helt fiksert på lørdagsgodt... Det er jeg glad vi slipper. -Håper broren blir lik, men jeg ser at han introduseres for mer tidlig. Men vanene om å drikke vann istedenfor brus, og at godteri er noe vi bare unner oss innimellom, det får han nok også Og ang svigermor, her må du få mannen din med på laget -Hans mor, han må ta fighten. Og du stå på ditt!💪🏼 Anonymkode: 0c6dd...e42
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Min gutt på blir snart 2 år, han får en kjeks i blandt og ofte en is når det er helg 🙂. Har fått saft hvis han har vært syk og ikke ville drukket noe 🙂. Anonymkode: 46448...e0a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Prøvde å vente lengst mulig med sånnt. Er enklest med eldste, når man ikke har eldre barn som spiser godteri, da vil jo automatisk minste også få smake tidligere. Husk at nå (i forhold til for 20-30-40 år siden når svigermor hadde små barn) så er det mye mer godter og slikt, tidligere så var det vel kun i spesielle anledninger, og da var det vel vanlig at de minste også fikk smake litt. Anonymkode: ab652...f94
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 Eldste var vel rundt fire før vi hadde fast lørdagsgodt og saft. Da hadde hun hørt i barnehagen at det var vanlig. Hun var helt sjokkert at ikke vi hadde det. 😂😂😂 Før det kunne hun få en kjeks og saft på tur, en is innimellom osv, litt nå og da. Hun er egentlig en liten godtegris og maser mye om snop. Yngste ble introdusert mye tidligere for søtsaker pga storesøster. Hun er veldig glad i is og potetgull men er egentlig ikke spesielt glad i søtt. Hun får 4 cl saft i et glass på lørdager (hun vil ha fordi søster får men drikker det sjelden) hun drikker helst vann. Hun er nå tre. Jeg synes ikke barn skal ha for mye søtt men samtidig er jeg avslappet til om besteforeldre stikker til de en sjokolade før søndagsmiddagen. Det er noe av kosen med besteforeldre. Hadde vi derimot spist middag med de flere dager i uken og de hadde drevet slik så hadde jeg sagt nei. Vanlig mat før snop og det er forskjell på hverdag og helg. Noen av mine beste barndomsminner er lørdager. Først god familiemiddag, så laget mamma en godteskål til søster og meg som vi fikk da barne-TV begynte. Vi fikk også den rødbrusen med bilde av en bie på, 0,25 cl, het den Ziiiip eller noe? Anonymkode: 2a3bc...bfd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 Alt med måte. Man må nesten påregne at besteforeldre gir sånt, og med mindre man møter dem og de gir slikt hver dag til et så lite barn syns jeg ikke det er noe særlig å reagere på. Velge kampene sine osv. Jeg er forøvrig enig i at det er mye annet godt som er et langt mer sunnere alternativ for barnet, og de har ikke enda denne forståelsen av forskjell på en frukt de liker kontra søtsaker. Mitt barn er nesten 8 år, og er ikke gal etter godteri eller brus, heldigvis! Men jeg har en mor som er veldig glad i å gi godteri og søtsaker til ham, selv om han foretrekker frukt og grønnsaker. Anonymkode: a3cc6...9e6
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gjorde akkurat det samme her, og har nå en 6åring som ikke liker brus og fint kan la en godteskål stå i fred på bordet -I motsetning til mange på hans alder... Etterhvert var nok vi litt liberale på når vi spiste godteri/kjeks, feks så kan vi fint ha en «kosekveld» en onsdag men til gjengjeld så glemmer vi ofte snop på lørdager 😅 Dette gjør at her er det faktisk aldri mas på godteri. Men kompisen hans driver «nedtelling» fra mandag til lørdag, og er helt fiksert på lørdagsgodt... Det er jeg glad vi slipper. -Håper broren blir lik, men jeg ser at han introduseres for mer tidlig. Men vanene om å drikke vann istedenfor brus, og at godteri er noe vi bare unner oss innimellom, det får han nok også Og ang svigermor, her må du få mannen din med på laget -Hans mor, han må ta fighten. Og du stå på ditt!💪🏼 Anonymkode: 0c6dd...e42 Er det feil å ha en kosedag man gleder seg til? Stelle i stand litt ekstra osv? Jeg har vokst opp med fin duk og god middag på lørdager. Lyden av tippegongongen på TV, lukten fra kjøkkenet og den gode avslappede stemningen på lørdager er det jeg husker og verdsetter mest. Fortsatt får jeg en god følelse i kroppen om jeg hører en slik gongong-lyd. Etter middag klemte vi oss sammen foran tv’en, spiste litt godt, kanskje mamma hadde bakt boller også, vi så på midt i smørøyet og tradisjonell lørdagsunderholdning. Til og med da jeg ble stor og begynte å feste med venner så prioriterte jeg alltid lørdagsmiddagen hjemme, gjerne da med to-tre venninner på slep. For meg er dette en viktig tradisjon å gi mine barn. En familiedag med litt kos. ❤️ Anonymkode: 2a3bc...bfd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det feil å ha en kosedag man gleder seg til? Stelle i stand litt ekstra osv? Jeg har vokst opp med fin duk og god middag på lørdager. Lyden av tippegongongen på TV, lukten fra kjøkkenet og den gode avslappede stemningen på lørdager er det jeg husker og verdsetter mest. Fortsatt får jeg en god følelse i kroppen om jeg hører en slik gongong-lyd. Etter middag klemte vi oss sammen foran tv’en, spiste litt godt, kanskje mamma hadde bakt boller også, vi så på midt i smørøyet og tradisjonell lørdagsunderholdning. Til og med da jeg ble stor og begynte å feste med venner så prioriterte jeg alltid lørdagsmiddagen hjemme, gjerne da med to-tre venninner på slep. For meg er dette en viktig tradisjon å gi mine barn. En familiedag med litt kos. ❤️ Anonymkode: 2a3bc...bfd Nei, i min verden er ikke det feil i det hele tatt 🙂 Hvor tok du det fra? Vi gjør også det, men vi kaller det «filmkveld». Stort sett hver lørdag. Da får barnet (etterhvert også yngste, men han er baby) velge en familiefilm vi skal se og så lager vi en «favorittmiddag». Noen ganger har vi godteri også, men noen ganger glemmer vi det eller har dessert i steden. Men her i huset jobber jeg skift, og hver 3.helg er jeg borte, da tar vi igjen det på en ukedag. Eller så kan det være at vi er bortreist eller lignende. Derfor er ikke vi regide på at det kun er godteri og «kos» på lørdager også, men kan ha det spontant ellers. Jeg har intrykk av at sønnen min klarer å la godteskålen stå fremme uten å ta eller spørre (har ikke lyst på) rett og slett fordi han ikke «tørster» etter det. Han vet at om han spør utenom lørdager så får han stort sett ja, og da er det ikke like spennende. Du må ikke lese alt i verste mening 😉 Tror du tok det jeg skrev som kritikk til deg? Da må du nesten ta det på din kappe altså. Anonymkode: 0c6dd...e42
Pobie Skrevet 5. september 2018 #11 Skrevet 5. september 2018 Kommer an på hvor ofte det er da. Jeg synes det er helt greit at bestemor skjemmer bort barna litt. Husker hvor stas det var da jeg selv var barn. Hvis hun passer 3 dager i uka blir det litt mye da, men hvis det er snakk om 1-2 ganger i måneden eller sjeldnere og barnet ellers spiser sunt synes jeg ikke det er noe big deal. Tror min fikk smake litt vaniljesaus og slikt fra han var litt over ett år gammel, og nå som han er over to år gammel spiser han dessert sammen med oss de dagene vi unner oss dessert eller vi besøker besteforeldrene. Da passer vi på at han spiser sunt ellers. Er ikke verdens undergang altså. Og nei, ingen av oss er overvektige.
Mrs. Kaizer Skrevet 5. september 2018 #12 Skrevet 5. september 2018 (endret) Her i huset er lørdag en festdag og både små og store gleder seg til lørdagsgodtet😋 Godteri og brus har vi bare på lørdager (tenåringene sniker seg nok i butikken og handler litt sånn midt i uken og), men is får de litt oftere, særlig i sommermånedene. Av og til har vi dessert midt i uken også. Hos farmor er det alltid noe godt og få, men det er helt greit, det er ikke hver uke vi er der på besøk. Tenker det er ok og kose seg midt i uken også, og det er ikke lurt å være alt for streng med sukkeret til de små. Da tar de igjen i bøtter og spann når de blir eldre og kan gå på butikken på egen hånd. Endret 5. september 2018 av Me and my monkey
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #13 Skrevet 5. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det feil å ha en kosedag man gleder seg til? Stelle i stand litt ekstra osv? Jeg har vokst opp med fin duk og god middag på lørdager. Lyden av tippegongongen på TV, lukten fra kjøkkenet og den gode avslappede stemningen på lørdager er det jeg husker og verdsetter mest. Fortsatt får jeg en god følelse i kroppen om jeg hører en slik gongong-lyd. Etter middag klemte vi oss sammen foran tv’en, spiste litt godt, kanskje mamma hadde bakt boller også, vi så på midt i smørøyet og tradisjonell lørdagsunderholdning. Til og med da jeg ble stor og begynte å feste med venner så prioriterte jeg alltid lørdagsmiddagen hjemme, gjerne da med to-tre venninner på slep. For meg er dette en viktig tradisjon å gi mine barn. En familiedag med litt kos. ❤️ Anonymkode: 2a3bc...bfd Ingen som sier at det er feil. Men du hadde neppe noe glede av det som baby? Det er alderen som er temaet 😉 Vi elsker også å kose oss som familie, og er helt med på at hyggen er herlig. Men ikke på en baby. Anonymkode: 79f0e...3d5
Gjest Antarctica Skrevet 5. september 2018 #14 Skrevet 5. september 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er dere i forhold til sånt? Jeg har en svigermor som vil putte alt mulig i munnen på min sønn. Barnet er 1.5 år, og syntes dermed det ikke er greit å gi kake, is, kakao og sjokolade! Hun har flere ganger fått beskjed men overhører alt jeg sier. Syntes dere jeg overreagerer? Når begynte deres barn å smake/spise sånt? Anonymkode: 23920...1eb Alle under 2 år bør unngå alt med raffinert sukker i. Av flere grunner - det ene er at de små nyrene deres ikke er klare for oppgaven. Den andre er at vanens makt er stor, og at man grunnlegger en preferanse for søtsmak på den måten. Den tredje grunnen er at sukker gir tomme kalorier og ingen næringsstoffer. Dette er kalorier barnet burde ha fått i seg på en annen måte, i en form som også gir verdifulle næringsstoffer. Å bli "mett" av en stor kopp med brus er verdiløst, å drikke en stor kopp melk er noe helt annet.
Gjest Antarctica Skrevet 5. september 2018 #15 Skrevet 5. september 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Gjorde akkurat det samme her, og har nå en 6åring som ikke liker brus og fint kan la en godteskål stå i fred på bordet -I motsetning til mange på hans alder... Etterhvert var nok vi litt liberale på når vi spiste godteri/kjeks, feks så kan vi fint ha en «kosekveld» en onsdag men til gjengjeld så glemmer vi ofte snop på lørdager 😅 Dette gjør at her er det faktisk aldri mas på godteri. Men kompisen hans driver «nedtelling» fra mandag til lørdag, og er helt fiksert på lørdagsgodt... Det er jeg glad vi slipper. Tror du er ved sakens kjerne her. Når voksne dyrker det som om det skulle være et ukentlig shot med heroin det var snakk om, så er det heller ikke rart at ungene ser på sukker som det eneste saliggjørende.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #16 Skrevet 5. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen som sier at det er feil. Men du hadde neppe noe glede av det som baby? Det er alderen som er temaet 😉 Vi elsker også å kose oss som familie, og er helt med på at hyggen er herlig. Men ikke på en baby. Anonymkode: 79f0e...3d5 Jeg svarte en som sa hun hadde en seksåring i hus, der det ikke var mas om godis og at de likegjerne hadde kosedag en onsdag fremfor lørdag. Jeg synes det er hyggelig at barna gleder seg til lørdag og familiekos, hun jeg svarte synes nedtelling til lørdag virket slitsomt og hun var glad hun ikke hadde dét. 😊 Anonymkode: 2a3bc...bfd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #17 Skrevet 5. september 2018 12 hours ago, Anonym bruker said: Hvordan er dere i forhold til sånt? Jeg har en svigermor som vil putte alt mulig i munnen på min sønn. Barnet er 1.5 år, og syntes dermed det ikke er greit å gi kake, is, kakao og sjokolade! Hun har flere ganger fått beskjed men overhører alt jeg sier. Syntes dere jeg overreagerer? Når begynte deres barn å smake/spise sånt? Anonymkode: 23920...1eb synes det er teit, min fikk smake ting fra han var 9mnd, synes du overdriver ja Anonymkode: 870ce...493
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #18 Skrevet 5. september 2018 Går ungen i barnehage så har den kanskje smakt både is, kakao og kake der Anonymkode: ddf49...6fb
Anonym bruker Skrevet 5. september 2018 #19 Skrevet 5. september 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: synes det er teit, min fikk smake ting fra han var 9mnd, synes du overdriver ja Anonymkode: 870ce...493 Ja, men du gjør generelt alt omvendt. Anonymkode: 79f0e...3d5
Gjest Antarctica Skrevet 5. september 2018 #20 Skrevet 5. september 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er hyggelig at barna gleder seg til lørdag og familiekos, hun jeg svarte synes nedtelling til lørdag virket slitsomt og hun var glad hun ikke hadde dét. 😊 Anonymkode: 2a3bc...bfd Jeg oppfattet ikke at det var "familiekos" det barnet telte ned til. Det var mer konkret at han telte ned til endelig-godteri-dagen, slik hun beskrev det...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2018 #21 Skrevet 6. september 2018 To barn på 2 og 5 der ingen drikker brus. Eldste fikk ikke da han var yngre og nå vil han ikke smake og det er greit😊 Vi kan ha lørdagsgodt uten å kalle det for det. Men da er det et kinderegg, bær og fullkornkjeks. Eldste kan hende får spise litt potetgull sammen med oss etter at minste har lagt seg. Kaker får de begge To, som regel til bursdager. Og det er ikke så ofte Anonymkode: 8229e...c04
Anonym bruker Skrevet 6. september 2018 #22 Skrevet 6. september 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: synes det er teit, min fikk smake ting fra han var 9mnd, synes du overdriver ja Anonymkode: 870ce...493 Jeg tenker at du nok ikke er en jeg hadde tatt imot råd fra, sånt på generelt grunnlag. En baby på 9 mnd har ikke behov for, og ikke godt av, sukker og tilsetningsstoffer. Anonymkode: 69fc0...8ca
Anonym bruker Skrevet 6. september 2018 #23 Skrevet 6. september 2018 8 timer siden, Pashla skrev: Jeg oppfattet ikke at det var "familiekos" det barnet telte ned til. Det var mer konkret at han telte ned til endelig-godteri-dagen, slik hun beskrev det... Du tolket det helt rett, Pashla. Det (eller de) barnet gir fletta i familien, hvis ikke han får det godteriet, for å si det sånn 😂 Da handler det ikke om «familiekos» lenger. Evt så må man da bestikke barna med godteri for å få «familiekosen», så koselig det høres ut Anonymkode: 0c6dd...e42
Anonym bruker Skrevet 6. september 2018 #24 Skrevet 6. september 2018 Tusen takk for svar dere. Både jeg og samboeren min har gitt beskjed til hun flere ganger. Men det er fordi at med engang han begynte med fast føde så var hun veldig på at han skulle få smake på alt mulig, både søtt og salt! sånn er det ennå. Tross for at me har gitt beskjed. Jeg syns personlig at det ikke er nødvendig å gi sånt til barn som er så små som ikke vet hva det er. Han har ennå ikke fått smake på saft da han er veldig glad i vann. Grunnen til at jeg spør er fordi det ikke bare er snakk om smaksprøver. Da vi er i besøk hos henne så gir hun både kjeks og kake/ en hel bolle til barnet vårt ikke vil ha mer. Vi tar det i fra han. Da han kan spise sånt til han spyr. Og da mener svigermor at jeg er "fæl" mot han. Da han hyler/griner til han har glemt det. Var oftere før nå ser vi henne kanskje annen hver helg... Dette er første barnebarnet hennes og hun sammenligner mye da hennes barn var små og fikk alt mulig. Samboeren min likte ikke noe annet pålegg enn sjokoladepålegg til han begynte omtrent i 5klasse! Så det sier jo litt..... Vi får rett og slett bare fortsette å gi beskjed til henne. 🤦♀️🤷♀️ Anonymkode: 23920...1eb
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #25 Skrevet 8. september 2018 On 9/6/2018 at 7:09 AM, Anonym bruker said: Jeg tenker at du nok ikke er en jeg hadde tatt imot råd fra, sånt på generelt grunnlag. En baby på 9 mnd har ikke behov for, og ikke godt av, sukker og tilsetningsstoffer. Anonymkode: 69fc0...8ca dør heller ikke av det, er så mange foreldre som har sukkerhysteri, det er tull Anonymkode: 870ce...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå