Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Opplever dere noen gang at folk ikke vil ha behandling av dere fordi dere kjenner hverandre fra tidligere? Jeg oppdaget nylig at en jeg gikk på VGS med, og som var tydelig på at hu ikke likte meg, nå jobber på avdelingen på sykehuset som jeg er innlagt på 1-2 ganger i året. Hvor vanlig er slike forespørsler? Jeg vil virkelig ikke at hun skal være den som skal hjelpe meg når jeg er på mitt mest sårbare. Anonymkode: e4ad7...826
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Du trenger ikke å begrunne det med at hun ikke likte deg. Bare si at du kjenner henne fra tidligere, og ønsker derfor at noen andre skal behandle deg siden du er i en sårbar situasjon da. Jeg kjenner to jordmødre der jeg fødte barnet mitt, og sa at jeg ønsket helst noen andre. Det var ikke noe problem, og de forstod også hvorfor jeg ønsket det. Anonymkode: 0fb25...b76
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Helt uproblematisk som regel. Jeg er anestesispl på akuttmedisin og hvis det haster må vi bare. Ellers prøver vi å unngå det. Anonymkode: 24968...857
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 Er det veldig nærme familie eller folk jeg ikke har noe godt forhold til informerer vi om det ved vaktskifte, er det mulig vil en kollega ta seg av dem. Men som regel blir jeg etterspurt av folk jeg kjenner, de føler ofte trygghet når det er noen de kjenner som kommer. Anonymkode: a42ab...49a
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 Kjenner jeg noen ber jeg om at andre tar denne pasienten. Stort sett gjør alle kollegaer det samme. Anonymkode: f74f1...4d5
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 Jeg kjenner veldig mange som jobber på sykehuset her, av en eller annen grunn er mange jeg kjenner sykepleiere av en eller annen sort. Jeg har opplevd en gang, da jeg ble hasteoperert sent på kvelden, at ei jeg kjenner var med på operasjonen (det er vel begrenset hvor mange operasjonssykepleiere det er på jobb om kvelden), men bortsett fra det har de selv sørget for at det er andre som har ansvaret for meg. Om jeg har vært lagt inn på intensivavdeling eller en annen avdeling så har de jeg kjenner gjerne stikket hodet inn for å ønske meg god bedring, men de har sagt de kjenner meg så det er best noen andre tar ansvaret for stellet av meg. Jeg har aldri opplevd at noen jeg kjenner kommer for å sette kateter på meg liksom, de sørger selv for at det ikke skjer. Anonymkode: b8466...685
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Nå jobber jeg med akuttmedisin, så mine pasienter må på en måte bare ta det de får av hjelp (paramedic). Men jeg har møtt "gamle" (be)kjente før i jobbsammenheng, noen har også vært "gjengangere", og det har aldri vært noe problem. Snarere tvert i mot så har de utrykket at de har følt en viss trygghet ved et "kjent" ansikt i sin sårbare situasjon. Nå er jeg veldig obs på situasjonen, og leser menneskene fort, så ved minste tegn til at de føler sjenanse over situasjonen så tilpasser jeg meg veldig etter det behovet for profesjonalitet noen har da (mens andre trenger "jovial stemning" for å gjøre det mindre skummelt, og får da det) Jeg har også selv under fødsel fått satt epidural på av en (anestesi)Lege jeg da jobbet mye med i luftambulansen...følte meg ikke veldig høy i hatten der jeg satt med sykehusskjorte (naken) i fostervann (hehe), men han var jo super proff og fikk meg til å føle meg mindre sårbar en jeg initialt gjorde. Men jeg har hørt at man på sykehus kan bruke en viss reservasjonsrett, så sant det er ressusjer til det så kan andre feks være din primærsykepleier den vakten. -Men vit at hun sansyneligvis er profesjonell , og at ting som skjedde på VGS ikke blir blandet inn i jobbrollen. Hvis så måtte være så må du jo klage det inn, og for all del så finnes det uprofesjonelle i helsevesenet men prøv å gi henne en sjanse? ...nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men for meg er i allefall VGS så langt unna at jeg knapt hadde kjent igjen noen ansikter -og kan love deg at situasjoner er glemt Anonymkode: 39438...98d
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #8 Skrevet 4. september 2018 Hos oss pleier vi også å unngå kjentfolk så godt det lar seg gjøre. Samtidig må man balansere om det er til det beste for pasienten. Om jeg har en spisskompetanse det er bruk for for denne pasienten er det best at jeg utfører akkurat den del av jobben. Prøver da å holde meg i bakgrunnen og utføre det som er "oppdraget" på en mest mulig profesjonell, respektfull og smidig måte. Anonymkode: f96ae...d08
Anonym bruker Skrevet 4. september 2018 #9 Skrevet 4. september 2018 Jeg unngår helst kjente og bekjente og hadde ikke reagert på en slik forespørsel. Anonymkode: 40726...7ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå