Gå til innhold

Jukser XXL med prisene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte noen fjellsko forrige uke til kr 699. Jeg sjekket skoene både på nett og i butikk, og det sto ingen steder at det var tilbud. Det virket som en fastpris. Idag så jeg i en tilbudsavis at det er 33% avslag på fjellsko. Jeg tenkte selvsagt "ååå,så ergerlig!" Og tenkte sjekke opp skoene jeg kjøpte. Nå ligger de på nett til kr 1100! Det var merkelig synes jeg. Da var det enten tilbud forrige uke uten at det ble annonsert som tilbud, eller så skrur de prisene opp slik at det med tilbudet blir normalprisen uansett? 

Anonymkode: 44688...f43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det der er ganske vanlig i den bransjen dessverre. Har hørt om flere som har fortalt om liknende tilfeller - butikken reklamerer med 20% feks og så setter de opp prisen først slik at det ikke er billigere likevel.

det er utrolig dumt, lurer på om det er lovlig? 

Anonymkode: 0c47f...59a

Skrevet

Samme med zalando 🤬

Anonymkode: 0fd3b...7c4

Skrevet

Er sånn overalt.

De kan f.eks skrive at de har 30% på alle fullprisvarer, også setter de ned de varene de ikke vil ha med med 5%, så de mest populære varene er bare satt ned 5% og alt rælet de vil bli kvitt er satt ned 30%.

Ingen kan ta de, for de har ikke gjort noe galt.

Det er vel et krav at de har solgt varen til fullpris en gang, men det løser de ved å ha fullpris en dag eller to enten når den er helt ny eller mellom to kampanjer, så kan ingen ta de på noe.

Anonymkode: 76411...621

Skrevet

Det er ulovlig, send klage til butikken med kopi til Forbrukerrådet.

Anonymkode: cfb17...ed6

Skrevet

Det skjer i alle bransjer, møbler,  elektrisk,  klær, sport osv

Anonymkode: 2c9c9...673

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme med zalando 🤬

Anonymkode: 0fd3b...7c4

Stormberg nettbutikk og

Anonymkode: 8f0c9...d4f

Skrevet

Nå må dere roe dere ned litt, det er faktisk ganske mye kontroller på dette her, så det er ikke bare å justere prisen som en vil.

For at man skal kunne kalle en prisreduksjon et tilbud må varen være solgt til full pris i løpet av de siste fem ukene. Så det vil si at mange kjører tilbud uten å sette ordet tilbud på lappen, rett og slett fordi de ikke har lov. Men å sette en lavere pris er aldri ulovlig, de kan bare ikke opplyse om den opprinnelige prisen. Kitch'n for eksempel har enormt mye tilbud og rekker ikke selge varen til full pris innen neste tilbud. De har da løst dette ved å sette en * ved produktet og i liten tekst nederst: "Produktet har tidligere vært solgt til høyre pris". Dette er deres måte å omgå reglene og opplyse om at det er et tilbud.

Så i HI sitt tilfelle og sikkert mange andre dere andre drar frem har varen vært på tilbud over lengre tid og de kan da ikke avertere det som nettopp det, bare opplyse om prisen. At varen gikk opp til opprinnelige pris samtidig som det kom et tilbud på en hel varekategori kan være planlagt, men også tilfeldig. Uansett der det ikke ulovlig, ellers hadde det blitt tilbud på allerede nedsatt vare. Å derimot øke prisen på en ordinær vare for deretter å sette den ned igjen etter endt tilbud er ikke lov. 

Dette kunne vært så mye mer oversiktlig for oss forbrukere, og har vært det engang. Men så kom det noen som kjedet seg og begynte å telle uker for hvor lenge varer hadde vært nedsatt i enkelte kjeder. Resultatet var mye rabalder og mindre oversiktlige tilbud.

Anonymkode: 4c999...8eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...