GĂ„ til innhold

💐 Hjelp til mat etter slankeoperasjon..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ingen oppfĂžlging i ettertid. SĂ„ jeg stĂ„r her alene 😌

hva spiser dere fra frokost til kvelds?

jeg mÄ kjÞpe inn mat i morgen, og sette pÄ alarm pÄ telefonen nÄr jeg mÄ spise.

 Men jeg er SÅ matlei, sĂ„ jeg skal innrĂžmme at jeg ikke har spist skikkelig pĂ„ ei god stund. NĂ„ er jeg faktisk redd for at det skal gĂ„ ut over organene mine,redd jeg ikke skal vĂ„kne om morgen 😌 Jeg holder pĂ„ Ă„ besvime mange ganger per dag. Sliter med lavtblotrykk.Jeg er blitt undervektig, underernĂŠrt, vitaminmangel... Og jeg fĂžler meg skikkelig dritt !!

jeg fÄr jo ikke i meg sÄ mye heller. Stapp mett etter ei halv skive med makrell i tomat. Ofte jeg glemmer Ä spise, siden jeg ikke fÞler sult. 

Er snart 4 Ă„r siden operasjon no.

(Har time hos fastlege om 2 uker, da skal jeg be hun sjekke vitaminene mine igjen)

Anonymkode: 7b95d...6f9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Yt shake og skyr. Inneholder mye proteiner. PrÞver Ä fÄ i meg minst en pr dag. 

Cottage cheese og skyr blandet, sÄ nÞtter over. 

Havregryn og melk

havregrĂžt

ByggrynsgrĂžt

byggrynslunsj

rislunsj

 

Anonymkode: b24ed...97c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Yt shake og skyr. Inneholder mye proteiner. PrÞver Ä fÄ i meg minst en pr dag. 

Cottage cheese og skyr blandet, sÄ nÞtter over. 

Havregryn og melk

havregrĂžt

ByggrynsgrĂžt

byggrynslunsj

rislunsj

 

Anonymkode: b24ed...97c

Spis bĂŠr og frukt i tillegg

litt grĂžnnsaker

multivitamin og behepan( b12)

 

veldig veldig viktig Ă„ spise variert og ta vitaminene.

nÄr du kjÞrer kroppen din sÄ langt ned som du gjÞr, blir du nedkjÞrt, utbrent og null energi. Ender opp som naver. 

 

Ta deg sammen og spis mat, antioxidanter og vitaminer. 

Jeg er ogsÄ matlei til tider, men presser da i meg noen nÊringsbomber samt tenker variert proteinrikt, vitaminer og antioksidanter. 

En mÄ spise variert, og for oss med minimager mÄ en tenke fornuftig. 

 

Er ikke vintigst Ä bli tynnest, men viktig Ä bli lettere og sunn. 

Anonymkode: b24ed...97c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Da kjĂžper jeg inn skyr og yt, bĂŠr og div nĂžtter i hĂ„p om det skal gi meg matlyst tilbake â˜ș Takk for tips 😀

Anonymkode: 7b95d...6f9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Om du ikke fikk god nok oppfÞlging etter operasjonen mÄ du ta ansvar selv, be fastlegen din henvise deg til ernÊringsfysiolog sÄ du fÄr satt sammen et nÊringstett kosthold.

Anonymkode: 07481...e5c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Sett pÄ klokka nÄr du skal spise. F.eks kl 7, kl 11, kl 14 og kl 18. Selv om du ikke er sulten, spis noe. Gjerne energitett mat som f.eks brÞdskive med majones, salami, egg eller ost. PÞs pÄ med grÞnnsaker, agurk, tomat etc for vitaminene. Drikk h-melk til. 

Anonymkode: 17428...288

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Takker for alle tips jeg fĂ„r 😀 ❀

Skriver alt ned pĂ„ en lapp her 😅

Anonymkode: 7b95d...6f9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tidligfrokost: Kaffe med melk klokka 7.

Frokost: Skyr eller Yt proteinpudding klokken 08. Jeg merker at det er godt for magen Ă„ starte dagen med pudding.

Ta vitaminer til frokosten.

Drikkeflaske med saft eller vann til formiddagen.

Jeg lager matpakke med 2-3 halve brÞdskiver eller ryvita med ost eller makrell til klokken 11, 14 og evt 17. 

Middag spiser vi ofte seint, i 19-20 tida, spiser kun kjÞtt, saus og grÞnnsaker. Lager stort sett laks, svin, kylling, wok osv. Hvis vi har pasta, spiser jeg kun saus med smeltet ost og salat. Klarer stort sett bare litt over 1dl tilsammen sÄ prioriterer det som ser best ut.

Har proteinbarer i skuffa pÄ jobb i tilfelle.

PĂ„ kvelden evt en yoghurt, en neve ostepop eller en sjokoladebit.

Drikker du nok siden du vil besvime? Jeg veier 60 kilo og trenger ihvertfall 1200 kalorier for Ä ikke gÄ ned mere. Legger inn pÄ Lifesum hvis jeg blir usikker. Sjekker at jeg har minst 60 gram protein.

Anonymkode: 33e3e...3b5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Etter 4 Är skal man klare mer enn det du gjÞr, sÄ tenker at noe er galt jeg. 

Jeg klarte 120g kyllingbrystfilet mellom 6 mnd og1 Är etter min opr. Ikke sÄ mye tilbehÞr da, men som operert bÞr man prioritere hovedretten uansett og heller ta kosttilskudd. Klarte ogsÄ ett grovt knekkebrÞd med masse makrell pÄ etter bare noen mÄneder. SÄ jeg tror noe er galt hos deg. FÄ det sjekket opp.

Anonymkode: a9c47...88e

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter 4 Är skal man klare mer enn det du gjÞr, sÄ tenker at noe er galt jeg. 

Jeg klarte 120g kyllingbrystfilet mellom 6 mnd og1 Är etter min opr. Ikke sÄ mye tilbehÞr da, men som operert bÞr man prioritere hovedretten uansett og heller ta kosttilskudd. Klarte ogsÄ ett grovt knekkebrÞd med masse makrell pÄ etter bare noen mÄneder. SÄ jeg tror noe er galt hos deg. FÄ det sjekket opp.

Anonymkode: a9c47...88e

Hvilken operasjon tok du? Jeg tok sleeve, og da fjerner jo dei sĂ„ og si hele magesekken đŸ€”

Anonymkode: 7b95d...6f9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

lag deg nĂŠringsrik smoothie, gjerne grĂžnn smoothie
sjokolademelk
Kanskje du trenger nĂŠringsdrikker fra apoteket

Anonymkode: ffa4c...9da

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken operasjon tok du? Jeg tok sleeve, og da fjerner jo dei sĂ„ og si hele magesekken đŸ€”

Anonymkode: 7b95d...6f9

Tok sleeve her ogsÄ, men det er naturlig at den blir en smule mer romslig etter noen Är. Den skal tÄle inntil 3 dl mengde. 

Anonymkode: a9c47...88e

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SpÞr legen din om han vet hvem erneringsfysiolog du kan oppsÞke. Flere kan dette med mat etter slankeoprasjon, sÄ bestill deg en time for Ä finne ut hva du skal og ikke skal. 

NÄr magesekken har krympet, skal det mindre mat til fÞr du blir mett. Dermed mÄ du spise litt mat, men du mÄ spise mat ofte for Ä fÄ i deg alt du bÞr fÄ i deg. Du mÄ ikke tenke pÄ at du kun spiser en halv brÞdskive, det hÞres ut som du sammenligner med hva du spiste fÞr. Du begynte helt fra start nÄr du tok oprasjonen, det er vanene og rutinene som nesten err viktigere endrer seg. Hva som passer for deg, mÄ du prÞve deg frem med og rÄd pÄ veien bÞr du skaffe deg. En veninne av meg som har tatt oprasjon spiser hver 2 time hele dÞgnet, hun klarer ikke spise mye hver gang sÄ for at kroppen skal fungere skikkelig spiser hun hver 2time. Hun spiser hver oddetallstime, det passer utifra nÄr hun stÄr opp om morran og gjÞr det enkelt Ä huske nÄr hun skal spise. 

Treningssenteret her har gruppetimer og alenetimer for folk som har hatt slankeoprasjon. Det jobber en ernÊringfysiolog der, sÄ mat tar hun opp, trening tar en instuktÞr seg av og en lege tar seg av hva den enkelte kan gjÞre. Det er ikke ett gratistilbud, men det er vistnok veldig rimelig iforhold til andre steder sier de. Muligens de er billige pÄ detet for Ä prÞve Ä beholde disse i treningssenteret etterpÄ. Men ett tilbud folk selv mÄ oppsÞke og melde seg pÄ. Jeg ser det er info om dette pÄ mitt legekontor. Men som sÄ mange andre ting her i livet mÄ vi sÞke opp og oppsÞke slikt selv. 

Anonymkode: bc8e6...082

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...