Gå til innhold

Jobbintervju - referanser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkt jobb i kommunen og skal på 2.gangs intervju. Fra første intervju sa de at de vil ha min nåværende sjef..jeg ønsker jo helst ikke det da det kan bli vanskelig fremover på jobb hvis jeg ikke får den. 

Hvor vanlig er det å ha nåværende sjef? Finnes det noen vei utenom

Anonymkode: 7856b...aeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer du ikke utenom. Tar seg ikke ut å kverulere på det. Det tenker jeg reduserer sjansen din for å få stillingen.

Skrevet
5 minutter siden, HeiteH skrev:

Det kommer du ikke utenom. Tar seg ikke ut å kverulere på det. Det tenker jeg reduserer sjansen din for å få stillingen.

Ja, er nesten sånn at jeg ofrer den stillingen da. Jeg har aldri blitt spurt om direkte sjef i nåværende jobb men kunne ha en annen som hadde fagansvar for det jeg drev med. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, er nesten sånn at jeg ofrer den stillingen da. Jeg har aldri blitt spurt om direkte sjef i nåværende jobb men kunne ha en annen som hadde fagansvar for det jeg drev med. 

Hvorfor er det så ille å si du har søkt en annen stilling?

Skrevet

Vi krever alltid nåværende sjef dersom vedkommende har søkt lederstilling. Vi er ikke like strenge på saksbehandler-nivå.

Vi hadde en dame som ikke ville oppgi nåværende sjef som referanse, hun skulle innstilles som nr 1 til stillingen og mistet jobben pga det. 

Anonymkode: 669d1...2ea

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søkt jobb i kommunen og skal på 2.gangs intervju. Fra første intervju sa de at de vil ha min nåværende sjef..jeg ønsker jo helst ikke det da det kan bli vanskelig fremover på jobb hvis jeg ikke får den. 

Hvor vanlig er det å ha nåværende sjef? Finnes det noen vei utenom

Vanskelig fordi? Det er da helt normalt at folk bytter jobb innimellom. 

Skrevet

Det høres jo helt sært ut. Jeg har jobbet med rekruttering på fulltid i ca 5 år, og med mange lederstillinger også. Og det har aldri falt meg inn å be om referanse fra nåværende leder. Det gjør man jo bare ikke, det er jo ensbetydende med å drepe kandidatens muligheter hos nåværende arbeidsgiver hvis mann ikke får den nye jobben. Hadde jeg holdt på slik så hadde vi jo ikke fått søkere.

Bør kanskje legge til at jeg jobber i det private. Og hadde noen bedt meg om referanse fra nåværende leder, så hadde jeg trukket meg fra prosessen på flekken.

Anonymkode: 7c318...aa6

Skrevet

Altså hva skal man oppgi da? Jeg er litt i samme situasjon og jeg har jobbet i samme bedrift i 12 år før det har jeg bare Hart små jobber. Men min nåværende sjef er jo sjefen min. 

Anonymkode: 27d43...9b0

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo helt sært ut. Jeg har jobbet med rekruttering på fulltid i ca 5 år, og med mange lederstillinger også. Og det har aldri falt meg inn å be om referanse fra nåværende leder. Det gjør man jo bare ikke, det er jo ensbetydende med å drepe kandidatens muligheter hos nåværende arbeidsgiver hvis mann ikke får den nye jobben. Hadde jeg holdt på slik så hadde vi jo ikke fått søkere.

Bør kanskje legge til at jeg jobber i det private. Og hadde noen bedt meg om referanse fra nåværende leder, så hadde jeg trukket meg fra prosessen på flekken.

Jeg var innstilt som nr. 2 til en stilling for to år siden. Har da fått mange spennende muligheter hos egen arbeidsgiver etter det. De fleste ledere er da profesjonelle nok til å forstå at sånn fungerer arbeidslivet.

Anonymkode: d8dad...dcb

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør man selvsagt ikke. Den tankegangen tilhører steinalderen da målet var å få gullklokka etter 25 år. 

Moderne arbeidsgivere vil gjerne vite hvem som har ambisjoner, det er ingenting farlig med det. 

Det som er rart er å ikke ha en dialog med lederen sin om ambisjoner, hvordan man trives, om man har for lite/for mye utfordringer osv. Sånne ting som påvirker arbeidsforholdet. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør man selvsagt ikke. Den tankegangen tilhører steinalderen da målet var å få gullklokka etter 25 år. 

Moderne arbeidsgivere vil gjerne vite hvem som har ambisjoner, det er ingenting farlig med det. 

Det som er rart er å ikke ha en dialog med lederen sin om ambisjoner, hvordan man trives, om man har for lite/for mye utfordringer osv. Sånne ting som påvirker arbeidsforholdet. 

Jeg har tatt opp dette flere ganger med leder. Han er fullstendig klar over ambisjonene mine og jeg har ekstremt mye ansvar uten å bli verdsatt for det men heller holdt nede. Vi er to som har samme stilling og jeg har langt langt mindre lønn enn han. 

Min arbeidsplass er ikke så opptatt av de som er ansatt men heller rekruttere nye. 

Har heller ikke lyst til å sette potensielle muligheter på spill ved å bruke min leder som referanse. Har kkke lyst til å gamble med to jobber. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...