Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #1 Skrevet 2. september 2018 Vi bor på en liten plass med ca 6000 innbyggere. Selv om vi har hatt en ganske god innvandring til bygda fra både vestlige og andre land har på en eller annen måte både barnehage og skolen vi sogner til vært nærmest fullstendig blendahvit. I barnehagen var det to stk med norsk far og filippinsk mor og en adoptert fra Sør-Amerika. Samme på skolen. Noen få fra østeuropeiske land, noen halvt fillipinske og en som er halvt afrikansk. Altså ingen med ikke-vestlig bakgrunn og knapt noen med annen hudfarge. Jeg føler at barna mine går glipp av noe som har blitt en vesentlig del av det norske samfunn. De blir jo ikke på noen måte vant til å forholde seg til folk fra andre kulturer og folk med andre religioner, hudfarger og klesplagg blir fremmedartet og unormalt. Andre som gjør seg lignende tanker? Det er ikke så lett å lære barna om inkludering og respekt for andres bakgrunn når alle er like 😁 Anonymkode: 294a1...031
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #2 Skrevet 2. september 2018 Helt hvit barnehage og helt hvit skole. Har ingen problemer med det. Barna ser unger med annen hudfarge på tv og på ferie. De lærer om andre kulturer og religioner, og de lærer toleranse. De har også venner på fritidsaktiviteter som er fra andre land. Anonymkode: d2f13...86d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #3 Skrevet 2. september 2018 Sånn var det der jeg vokste opp også og jeg har ingen problemer med å forholde meg til andre kulturer likevel. Barnehagen barna mine gikk i, var også sånn, men de har ingen problemer med å inkludere barn med annen bakgrunn nå på skolen og på fritidsaktiviteter likevel. Anonymkode: a3e34...ef3
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi bor på en liten plass med ca 6000 innbyggere. Selv om vi har hatt en ganske god innvandring til bygda fra både vestlige og andre land har på en eller annen måte både barnehage og skolen vi sogner til vært nærmest fullstendig blendahvit. I barnehagen var det to stk med norsk far og filippinsk mor og en adoptert fra Sør-Amerika. Samme på skolen. Noen få fra østeuropeiske land, noen halvt fillipinske og en som er halvt afrikansk. Altså ingen med ikke-vestlig bakgrunn og knapt noen med annen hudfarge. Jeg føler at barna mine går glipp av noe som har blitt en vesentlig del av det norske samfunn. De blir jo ikke på noen måte vant til å forholde seg til folk fra andre kulturer og folk med andre religioner, hudfarger og klesplagg blir fremmedartet og unormalt. Andre som gjør seg lignende tanker? Det er ikke så lett å lære barna om inkludering og respekt for andres bakgrunn når alle er like 😁 Anonymkode: 294a1...031 Det at du kaller skolen «blendahvit» o, the ironi Anonymkode: 28ebf...943
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 Mitt eldste barn gitt på en "helt hvit" barnehage og jeg tenkte faktisk litt over det den gang da. Da han startet på skolen var det ikke mer enn noen få med utenlandsk bakgrunn. Men barn er herlige sånn sett, for barn er ikke dette noe de tenker over. De ekskluderer ikke med bakgrunn i hudfarge/religion (så fremt ikke foreldrene oppfordrer til dette hjemme). Tvert om syns mitt barn at det er spennende at X er fra Kina, at Y snakker kun Persisk hjemme og ikke minst at Z snakker arabisk, ikke spiser svin, feirer Id og skiver baklengs! Selv om han ikke var "vant" til dette fra barnehagen. Det har ført til mye god snakk om andre kulturer både på skolen og hjemme. Men nå syns jeg selv at andre kulturer er kjempespennende så dette kan jo fort være en tanke barnet har fått med seg hjemmefra. For det tror jeg er viktigere enn at barnet går på skole med mange med utenlandsk bakgrunn. Anonymkode: ab8f4...2f6
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 Skjønner hva du mener. Vi byttet barnehage, og den nye barnehagen er påfallende blendahvit. I den gamle barnehagen kjøpte asylmottaket opp endel plasser, noe jeg satte pris på. På skolen er det heldigvis langt større mangfold, blant annet fordi det er en mottaksskole. Men det er selvsagt mange som har permanent opphold eller er norske også. Anonymkode: 2eb36...979
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 Barn er ofte ikke så opptatt av hudfarge som voksne, så tror det er helt det samme for de altså... man lærer om andre kulturer og religioner uansett... da jeg gikk på barneskolen var det mest eksotiske en gutt som kom fra Sverige. Med årene mistet han status som eksotisk da vi fikk en ny gutt i klassen med downs syndrom. Vi syntes det var stas med barn som var litt «annerledes» men ikke mer enn at vi behandlet de som alle andre. Jeg er allikevel en voksen med god forståelse, respekt og omtanke for andre mennesker. Anonymkode: 2f0ca...b96
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 Dere kan dra motsatt vei slik at barna i for eksempel Iran får oppleve deg og barna dine. Annen hudfarge, kultur, kanskje religion. Da kan barna gå i en mokkabrun barnehage Anonymkode: 57410...8f7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere kan dra motsatt vei slik at barna i for eksempel Iran får oppleve deg og barna dine. Annen hudfarge, kultur, kanskje religion. Da kan barna gå i en mokkabrun barnehage Anonymkode: 57410...8f7 Hva var det du ville fram til her? Kan du artikulere dette budskapet på en saklig måte? Anonymkode: a2d32...56f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva var det du ville fram til her? Kan du artikulere dette budskapet på en saklig måte? Anonymkode: a2d32...56f I en stadig mer internasjonalisert verden, bør mangfold være godt i alle land. Dette for å lære barna om nettopp inkludering og respekt for andres bakgrunn som er vanskelig når alle er like. Jeg mener jeg svarte på samme form som Hi, ref saklighet. Anonymkode: 57410...8f7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 På 2.9.2018 den 14.37, Anonym bruker skrev: Det at du kaller skolen «blendahvit» o, the ironi Anonymkode: 28ebf...943 Hva mener du? Anonymkode: 437c8...17f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 På 2.9.2018 den 20.19, Anonym bruker skrev: Barn er ofte ikke så opptatt av hudfarge som voksne, så tror det er helt det samme for de altså... man lærer om andre kulturer og religioner uansett... da jeg gikk på barneskolen var det mest eksotiske en gutt som kom fra Sverige. Med årene mistet han status som eksotisk da vi fikk en ny gutt i klassen med downs syndrom. Vi syntes det var stas med barn som var litt «annerledes» men ikke mer enn at vi behandlet de som alle andre. Jeg er allikevel en voksen med god forståelse, respekt og omtanke for andre mennesker. Anonymkode: 2f0ca...b96 Det er ikke nødvendigvis hudfargen hi savner, det er the diversity. Mangfoldet I kultur og bakgrunn. Anonymkode: 437c8...17f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke nødvendigvis hudfargen hi savner, det er the diversity. Mangfoldet I kultur og bakgrunn. Anonymkode: 437c8...17f Akkurat 👍 Det blir altfor snevert å bare gjøre det til snakk om hudfarge. Man kan lære om andre kulturer og religioner til man blir blå, men det er ikke før man lever tett på alle typer mennesker man virkelig får se mangfoldet. Anonymkode: 294a1...031
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du? Anonymkode: 437c8...17f Ser du ikke selv ironien? Synes du mokkabrun, bæsjebrun, kinagul er akseptable uttrykk å bruke? Neppe. Anonymkode: 59b83...e6f
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #15 Skrevet 11. september 2018 Hva er egentlig poenget med mangfold? Hvis man har mennesker fra alle land i alle land. Hva har man egentlig oppnådd? Kultur og folk med andre religioner, respekt, hudfarger og klesplagg. Alt dette lærer vi om på skolen, ser det på TV. I samfunnet ser det ut til å føre til konflikter og er en stor trussel for velferdsstaten. Mennesker flyttes fra et liv de kjenner til et helt annet som de ikke har forutsetninger til å klare seg i. En viss andel asylsøkere klarer et samfunn å betale for. Men ikke dersom gruppen stadig blir større. Mange drar hjem på ferie til sitt "krigsherjede" land. Barna sendes på koranskole. Kona hentes fra hjemlandet. Enten må nye landsmenn velge å integrere seg, noe arbeidstallene tilsier skjer i kun 5-35% av tilfellene hos kvinner, eller så må vi møtes på midten i kulturkræsjen. Det krever da arbeid fra 2 parter og vi er like langt. Det er fint å hjelpe andre. Både hjemme og borte, men det fører med seg mer kriminalitet og stønader enn det som rimelig. Dagsnytt 18 med SSB-sjefen tilstede er med på notene nå også. Det er noe som heter at snille mennesker blir utnyttet. Det blir også hele land. Det er ikke alltid de som fortjener hjelp, som ender opp med å få den. Jeg er ganske lei en unyansert debatt, hvor folk hysjes ned med ord som rasist, høyrepopulist etc, uten at de selv er i stand til å snakke om det faglige, dokumenterbare tall for sysselsetting og hvem som domfelles i dette landet. Anonymkode: 57410...8f7
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #16 Skrevet 11. september 2018 Hva er problemet med det egentlig? Er det ikke bra nok at det kun er "hvite barn" i barnehagen? Du er rasist!!! Anonymkode: a26ac...32d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er problemet med det egentlig? Er det ikke bra nok at det kun er "hvite barn" i barnehagen? Du er rasist!!! Anonymkode: a26ac...32d Du beviser poenget mitt 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ganske lei en unyansert debatt, hvor folk hysjes ned med ord som rasist, høyrepopulist etc, uten at de selv er i stand til å snakke om det faglige, dokumenterbare tall for sysselsetting og hvem som domfelles i dette landet. Anonymkode: 57410...8f7 Anonymkode: 57410...8f7
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #18 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du beviser poenget mitt Anonymkode: 57410...8f7 Man er rasist dersom man synes det er et problem at en barnehage i Norge består av etnisk norske nordmenn. "Dere er ikke bra nok for mitt barn, dere er mindreverdige". Kvalmt. Anonymkode: a26ac...32d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #19 Skrevet 11. september 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man er rasist dersom man synes det er et problem at en barnehage i Norge består av etnisk norske nordmenn. "Dere er ikke bra nok for mitt barn, dere er mindreverdige". Kvalmt. Anonymkode: a26ac...32d Stråmann. Siter en person i denne tråden som har skrevet det. Ingen har skrevet det. Anonymkode: 57410...8f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå