Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #1 Skrevet 2. september 2018 Noen som har hatt flere SA på rad, hvilke oppfølging fikk dere fra lege? Hørt at med 3 sa på rad så kan man få utredning hos lege. Fant de evt ut hva som var gale? Har reggelmessig mens og eggløsninger. Jeg har også et barn fra på 1.5år og ikke hatt problemer med sånt før det. Skal til legen om 2 uker. Kjenner jeg gruer meg. Håper noen vil dele erfaringer. Anonymkode: 8f19d...f7d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #2 Skrevet 2. september 2018 Jeg har hatt flere SA, men må vet jeg vi har en arvelig sykdom i familien som gjør det vanskelig å gå ett svangerskap ut. Jeg hadde ikke behov for utredning eller ekstra oppflgning, jeg har mistet tidlig alke ganger og alt har vært normalt på kontroller og ul. Min søster mistet senere enn meg en gang, da måtte hun på sykehuset. Hun valgte også å ikke få ekstra oppfølgning. Jeg fikk vite om denne sykdommen når jeg gikk gravid med mitt første barn, så da innstilte jeg meg på at slik var det og jeg får ikke gjort noe fra eller til. Det samme gjorde min søster. Vår farmor mistet flere ganger tidlig, men da hun mistet i 5mnd fant de ut hun hadde denne sykdommen. Hun syns dette var en skam så hun holdt dette sjult helt til jeg ble gravid, hun kom vel heller sldri helt over barnet hun mistet så sent. Når vi fikk vite om denne sykdommen falt mange brikker på plass. Min holdning rundt dette har nok mye å gjøre med at jeg vet jeg har en slik sykdom, sliter med å gjennomføre ett svangerskap og har laget meg ett lite skjold. Jeg har aldri blitt trist eller lei meg når jeg har mistet, men gleden når barnet vokser og begynner å kjenne det har nok vært større og anderledes enn hos noen. Aldri vært redd eller nervøs for st noe skulle skje, jeg tok det som evt kom og gledet meg over det jeg hadde der og da. Anonymkode: 8fd8a...e37
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #3 Skrevet 2. september 2018 Ja, var gjennom genetester av meg og samboer Bl.a. Men det var fastlegen som fant ut at jeg hadde Antitrombinmangel , og satt meg på Fragmin sprøyter (blodfortynnende) så fort jeg ble gravid -Det var første som gikk over 12uker, og en velskapt gutt kom i uke 40 5år etterpå begynte jeg proaktivt når vi startet å prøve, og ble gravid på første forsøk. Gikk på Fragmin til uke 25, og friskt barn ble født i uke 38 Anonymkode: 43362...8d4
Anniedoug Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 Jeg hadde fire på rad. Var til utredning etter den tredje. Var ikke mye de fant men prøvene viste noe utslag som tydet på at blodet mitt koagulerer lett. Det kan være sårbart for en morkake med alle sine små blodkar så jeg fikk ettehvert blodfortynnende og betennelsesdempende. Ble også sykemeldt for å unngå stress. Har i ettertid fått to gutter tett etter hverandre. Hadde to barn fra før før alle mine SA, men jeg var en god del yngre da de ble født.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 Åtte på rad her. Fant til slutt ut at jeg hadde En genfeil og måtte ta blodfortynnende hele svangerskapet. Anonymkode: 10fa6...c30
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 Har hatt 3 på rad. Vi har begge tatt blodprøver uten at de har funnet noe galt. Tok prøver av det siste fosteret (mistet i uke 8.)uten å finne noe galt. Fått progesteron som jeg skal bruke mellom el og evt mens, og videre dersom jeg blir gravid. Har fått resept på blodfortynnende som jeg skal hente ut dersom jeg blir gravid igjen, uten at de har funnet ut at jeg nødvendigvis trenger det. Jeg har sagt neitakk til prøverør, da vi har 3 barn, og jeg tenker at dersom jeg ikke blir gravid, så får det heller bare være. Anonymkode: b4355...e4c
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Har hatt 3 på rad. Vi har begge tatt blodprøver uten at de har funnet noe galt. Tok prøver av det siste fosteret (mistet i uke 8.)uten å finne noe galt. Fått progesteron som jeg skal bruke mellom el og evt mens, og videre dersom jeg blir gravid. Har fått resept på blodfortynnende som jeg skal hente ut dersom jeg blir gravid igjen, uten at de har funnet ut at jeg nødvendigvis trenger det. Jeg har sagt neitakk til prøverør, da vi har 3 barn, og jeg tenker at dersom jeg ikke blir gravid, så får det heller bare være. Anonymkode: b4355...e4c Så det er etter ditt 3 barn du har mistet og gått til utredning? Anonymkode: 8f19d...f7d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det er etter ditt 3 barn du har mistet og gått til utredning? Anonymkode: 8f19d...f7d Ja. Men hadde ingen dokumentasjoner på de 2 første svangerskapene, de hadde kun mitt ord på at jeg hadde mistet, men trodde på det, og jeg fikk utredning/undersøkelser på bakgunn av det. Jeg mistet i uke 6 de 2 første gangene. Anonymkode: b4355...e4c
Anonym bruker Skrevet 2. september 2018 #9 Skrevet 2. september 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Men hadde ingen dokumentasjoner på de 2 første svangerskapene, de hadde kun mitt ord på at jeg hadde mistet, men trodde på det, og jeg fikk utredning/undersøkelser på bakgunn av det. Jeg mistet i uke 6 de 2 første gangene. Anonymkode: b4355...e4c Såpass. Jeg har bare dokumentasjon på 1 sa. Trodde ikke man måtte gå til legen for å bekrefte en sa når det er så tidlig? Mistet alle i uke 6. Gruer meg til å gå til legen og redd for at det skal være noe gale som gjør at det ender opp i sa. Anonymkode: 8f19d...f7d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2018 #10 Skrevet 3. september 2018 Jeg har mistet ni ganger, men er nå gravid i uke 30 etter ivf. Det er håp! 🙂 Anonymkode: e470b...5ea
Anonym bruker Skrevet 3. september 2018 #11 Skrevet 3. september 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har mistet ni ganger, men er nå gravid i uke 30 etter ivf. Det er håp! 🙂 Anonymkode: e470b...5ea Uff så forferdelig. Er dette første baby? Anonymkode: 8f19d...f7d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2018 #12 Skrevet 3. september 2018 På fjerde SA ble jeg hentet med ambulanse. Hadde voldsomme blødninger, falt og slo hodet og kastet opp. Snakket da med en spesialist som ville følge meg opp for habituell abort. Fikk innkalling til utredning etter fire måneder, da viste det seg at jeg alt var gravid. Jeg hadde i mellomtiden vært på privatklinikk for kontroll etter aborten. Sykehuset ville ikke sjekke om alt var ute så kjøpte time privat. Uansett, gynekologen på det private trodde jeg kunne ha hormondropp etter unnfangelse, så fikk resept på crinone vaginalgel i tilfelle jeg ble gravid. De første tolv ukene er spiren avhengig av hormonene jeg produserer for å overleve, rundt uke tolv begynner navlestrengen å ta opp næring (om jeg husker forklaringen riktig, ta det med en klype salt) Legen på sykehuset støttet at jeg skulle ta dette. Da satt den og jeg har nå en toåring. Anonymkode: e8219...67e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå