Gå til innhold

Jeg lyver til eksen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Allerede fra barnet vårt var 6 mnd gammel begynte han å mase på at jeg skulle slutte å amme. Jeg gjorde babyen avhengig av meg, var argumentet. Av forskjellige grunner ble det slutt og han har nesten ikke hatt samvær med barnet. Barnet nærmer seg 2 år og av forskjellige grunner (vært mye syk pga mandler og polypper) har jeg ammet barnet. Helsesøster mente dette var bra for barnet siden hun i perioder fikk i seg lite næring. Uansett, nå vil han ha henne på overnatting. Flott synes jeg. Men han sa for noen dager siden at «jeg håper du har kuttet ut puppen, ellers gjør du det vanskelig for meg». Jeg sa at joda vi har kuttet ut ammingen. Jeg orker bare ikke en ny diskusjon, han kan bli så ekkel og usaklig når han diskuterer. Barnet sovet godt i barnehagen, uten pupp selvsagt. Kjenner litt på en dårlig samvittighet .. burde jeg bare innrømme at jeg ammer av og til ? Planen er å slutte nå snart, men det har bare ikke blitt enda. Er helt alene , full jobb og mye som skjer rundt meg. Tenkte å vente til ting har roet seg, så vi får tatt avvenningen i ro og fred, uten stress.

Anonymkode: 35218...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud for en typer, er han helt i lodd eller er det sykelig sjalusi med i bildet ? Klart du skal amme barnet så lenge du ønsker, og særlig hvis helsesøster mener det er fordelaktig. Jeg hadde gitt den mannen inn så det holdt og sagt som sant var , at barnet blir ammet. Det er jo ikke uvanlig å,amme barn til de ihvertfall er årsgammelt, jeg har venninner som har ammet lengre enn det også, uten at det har hatt noe negativ effekt ifht til barnefar, Gi han sannheten, han tåler den, hvis det er en voksen , ansvarlig , oppegående mann det er snakk om.

Anonymkode: 23913...524

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud for en typer, er han helt i lodd eller er det sykelig sjalusi med i bildet ? Klart du skal amme barnet så lenge du ønsker, og særlig hvis helsesøster mener det er fordelaktig. Jeg hadde gitt den mannen inn så det holdt og sagt som sant var , at barnet blir ammet. Det er jo ikke uvanlig å,amme barn til de ihvertfall er årsgammelt, jeg har venninner som har ammet lengre enn det også, uten at det har hatt noe negativ effekt ifht til barnefar, Gi han sannheten, han tåler den, hvis det er en voksen , ansvarlig , oppegående mann det er snakk om.

Det er normalt å forsatte amme en 12 mnder gammel baby ja,men er ikke normalt å fortsatt amme en unge som snart er 2 år!!

Anonymkode: 16ba1...ecb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er normalt å forsatte amme en 12 mnder gammel baby ja,men er ikke normalt å fortsatt amme en unge som snart er 2 år!!

Normalt og normalt, det kommer vel helt  Ann på hva man ønsker selv... 

Skrevet

Who anbefaler amming i to år minst. Vær stolt og amm med rak rygg.

Anonymkode: 217fb...a6b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva som er normalt og ikke vil jeg ikke komme med påstander om. Dersom vi allikevel tar utgangspunkt i at du har rett, at det er unormalt, så ekskluderer ikke det muligheten for at det allikevel er helt greit i denne saken. Kanskje til og med det beste for akkurat dette barnet. Pga sykehistorie, immunforsvar og andre omstendigheter virker det ikke ulogisk at hs mener det kan være fordelaktig. Tviler ihvertfall på at noen kan bevise at det er til ulempe for barnet. Så hva så om det da evt er "unormalt". 

Synes det er rimelig frekt at folk skal stille ammende mødre til veggs og omtrent kreve en redegjørelse for hvorfor de fremdeles ammer barnet sitt etter x-antall måneder. Særlig er det merkelig at fedre er så ivrige på at ammingen skal slutte.

Anonymkode: 28295...77a

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke normalt? Hva er normalt da? Når mener du man skal slutte å amme?

Anonymkode: 35218...15e

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Who anbefaler amming i to år minst. Vær stolt og amm med rak rygg.

Anonymkode: 217fb...a6b

I u-land ja, hvor tilgang på rent vann og næringsrik mat ikke er hverdagskost. Her er ikke det en problemstilling og amming etter fylte året kan kun forsvares med kos, tilknytning og trygghet. Sier ikke det ikke er legitime grunner - det er det, men who's anbefalinger er av helt andre årsaker. 

Anonymkode: c5c15...b70

Skrevet

Det er da bare positivt å amme lenge, barnet får verdifull støtte gjennom morsmelk og det er koselig for dere begge.

Skrevet

Du trenger ikke å si at du ammer hvis du ikke vil. Han har da ikke noen rett til å vite dette?

Hvis du derimot ammer barnet til det sovner om kvelden kan dette bli vrient og da synes jeg du enten burde venne barnet av med akkurat det, eller gi beskjed til eksen slik at han vet at dette kan bli en kamp ved leggetid.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I u-land ja, hvor tilgang på rent vann og næringsrik mat ikke er hverdagskost. Her er ikke det en problemstilling og amming etter fylte året kan kun forsvares med kos, tilknytning og trygghet. Sier ikke det ikke er legitime grunner - det er det, men who's anbefalinger er av helt andre årsaker. 

Det er flere vestlige land som følger WHOs anbefaling om at man skal amme til barnet er to år gammelt, bl a UK og Australia.

Morsmelk slutter ikke å være næringsrik etter barnet har fylt ett år, og er fremdeles en nyttig kilde til kalorier og næringsstoffer. De KAN få i seg dette fra vanlig mat og kumelk etter fylte ett år, men hvorfor ikke morsmelk? Det anbefales jo at hvis man ikke ammer skal de ha så og så mye kumelk mtp kalorier og diverse næringsstoffer, så da er det vel like greit å gi melk som er spesielt laget for menneskebarn?

Skrevet

Morsmelk er full av miljøgift og man bør amme kortest mulig, muligens helst ikke i det hele tatt.. Man forgifter barnet! 

Anonymkode: f0686...af1

Skrevet
49 minutter siden, Pobie skrev:

Det er flere vestlige land som følger WHOs anbefaling om at man skal amme til barnet er to år gammelt, bl a UK og Australia.

Morsmelk slutter ikke å være næringsrik etter barnet har fylt ett år, og er fremdeles en nyttig kilde til kalorier og næringsstoffer. De KAN få i seg dette fra vanlig mat og kumelk etter fylte ett år, men hvorfor ikke morsmelk? Det anbefales jo at hvis man ikke ammer skal de ha så og så mye kumelk mtp kalorier og diverse næringsstoffer, så da er det vel like greit å gi melk som er spesielt laget for menneskebarn?

Jeg siterte innlegget om who's anbefalinger. Som nevnt, det er ikke noe galt i å amme lengre enn nødvendig, men det trengs ikke heller da det finnes andre muligheter og like gode løsninger i dette landet. Her går i tillegg ammingen over i løgn og en eventuell negativ påvirkning ift barnets tilknytning til far. På den annen side lurer jeg på hvorfor ts ønsker å sende barnet på overnatting til en far som nesten ikke har hatt samvær med barnet, men nå var det nå en gang ikke det hun ønsket svar på. Selvsagt burde hun fortelle far at hun enda ammer og er hun komfortabel med det fortsetter hun så lenge barnet ønsker. Gjør ammingen det vanskelig for far å bli kjent med barnet må hun ta en avveining på hva som er best per i dag, legge til rette for amming eller barnets og fars tilknytning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...