Gå til innhold

Trives du som ungdomskolelærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som jobber som lærer på ungdomskolen, trives du? Hva liker du og hva liker du ikke? Jeg har jobbet i barneskolen og er nysgjerrig på hvordan det er på ungdomskolen.

Anonymkode: 0d389...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i barne- og ungdomsskole. Aldri mer. Jeg jobber i vgs nå, og kjenner jeg får angst bare ved tanken på å gå ned til u-skole. 

Anonymkode: fd519...96d

Skrevet

Elsker å jobbe i ungdomsskolen. Liker ungdommer og deres helt spesielle energi. Synes det er flott å følge dem fra åttende til tiende. De utvikler seg så mye både faglig og som mennesker. 

Anonymkode: 6504b...d2d

Skrevet

Det er en fantastisk aldersgruppe å jobbe med, de er spennende i sine tanker og utfordrende i sine valg, og de kan få til så utrolig mye bra i fagene. Men du må ha autoritet, og du må være tydelig, og du må være trygg både sosialt og faglig.

Anonymkode: d1880...1f9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Elsker å jobbe i ungdomsskolen. Liker ungdommer og deres helt spesielle energi. Synes det er flott å følge dem fra åttende til tiende. De utvikler seg så mye både faglig og som mennesker. 

Hvordan er elevene sin atferd og motivasjon for læring? Er det veldig mye arbeid med vurdering? Og føles det som at elevene blir presset for hardt ved å hele tiden bli vurdert?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet i barne- og ungdomsskole. Aldri mer. Jeg jobber i vgs nå, og kjenner jeg får angst bare ved tanken på å gå ned til u-skole. 

Hva er det du ikke liker med barneskole og ungdomsskole? Hva er bedre i videregående?

HI

Skrevet

Er det noen som har gått fra å jobbe i barneskolen til å jobbe i ungdomskolen? Hvordan var det?

HI

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er elevene sin atferd og motivasjon for læring? Er det veldig mye arbeid med vurdering? Og føles det som at elevene blir presset for hardt ved å hele tiden bli vurdert?

Motivasjon er selvfølgelig varierende, men det er også en spennende utfordring. Atferd opplever jeg som et ganske lite problem. God klasseledelse og gode relasjoner er alfa omega. Gjensidig respekt og masse humor er viktig for meg. Ja, det er mye arbeid med vurdering(jeg har norsk og engelsk). Vi jobber mye med vurdering for læring, og forsøker å lette trykket på elevene. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det du ikke liker med barneskole og ungdomsskole? Hva er bedre i videregående?

HI

Jeg orker ikke å ha "småunger" både på jobb og hjemme. Jeg vil jobbe med fag, jeg vil ikke tørke snørr og knytte skolisser. 

Nå slipper vi slett ikke unna sosiale, psykososiale og andre problemer i vgs heller, men jeg tror det er mindre av det i vgs enn grunnskolen. Ved vår skole er vi også ganske godt utstyrt med ulike ressurspersoner. 

Skal også innrømme at det godt å slippe inspeksjon... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...