Gå til innhold

Finansiere varer med lån?


voy_voy

Anbefalte innlegg

Trenger desperat nytt kjøleskap og fryser, men har ikke nok til å betale det kontant. Har sett på ulike tilbud, hvorav Thorn ser ut til å kunne hjelpe. Tok en nærmere titt på tallene og ble mildt sagt overrasket. Dette er hentet direkte fra siden deres;

Eksempel: Ved produktkjøp på 10 000,- betales 315,- pr. måned i 60 måneder + termingebyr 45,- ved en saldo over 1 000,-. Fast rente 21,60%. Kredittbeløp 10 495,-. Kredittkostnad 10 398,-. Totalt 21 397,-. Eff. rente 42,01%. Beregningen er inkl. levering til 999,- (ved hvitevarer). Eksemplet er beregnet ut ifra at avtalens nedbetalingsplan overholdes

Det betyr altså at jeg ville endt opp med å betale over x2 av prisen hvis jeg valgte å inngå en avtale om delbetaling over 60 måneder. Dette er jo et ekstremt eksempel, men jeg var ikke klar over at det kostet så mye penger 🙄

Er det noen av dere som har erfaring med leasing? Vet jo at det koster en del penger, men vil nesten tippe at det er rimeligere å velge den løsningen fremfor å betale dobbelt på krona for varefinansiering. Siste alternativ er å ta opp et forbrukslån, men der vet jeg ikke hvilken rente som er sannsynlig. Vil tippe at svaret er nedslående...

Endret av voy_voy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat samme som et forbrukslån, men med en fancy innpakning. Vet ikke hvordan økonomien din er, men hvis du ikke har råd til et kjøleskap bør du heller kanskje vente litt?

Det finnes flere billige varer på nett. Hvis ikke bør du sjekke den lokale huskelappen hvor de ofte selges for tusenlappen og under. Finansier det hvertfall ikke til 42,01% rente. Det er galskap.

Anonymkode: bb206...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bort gamle hvitevarer på gratistorget på Finn.no flere ganger. Det er garantert mange andre som gjør det også. Få noe stygt gammelt som virker, og ha mens du sparer penger. I stedet for å gi finansieringsselskapet 1000-vis av kroner.

Anonymkode: 75491...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/31/2018 at 5:20 PM, Anonym bruker said:

Akkurat samme som et forbrukslån, men med en fancy innpakning. Vet ikke hvordan økonomien din er, men hvis du ikke har råd til et kjøleskap bør du heller kanskje vente litt?

Det finnes flere billige varer på nett. Hvis ikke bør du sjekke den lokale huskelappen hvor de ofte selges for tusenlappen og under. Finansier det hvertfall ikke til 42,01% rente. Det er galskap.

Anonymkode: bb206...38c

Har ikke veldig dårlig råd, men foretrekker å ha litt penger stående som buffer på konto fremfor å skrape på bunnen. Ønsker i tillegg å kjøpe noe nytt da jeg har slitt med gamle hvitevarer i mange år som konstant behøver fikses. Skjønner at det virker litt selvmotsigende, men nå ønsker jeg noe nytt som jeg slipper å bruke mye tid på. Alle lån vil heldigvis ikke ha 41% rente, og det virker heller som å være et ekstremt eksempel.

Har sjekket priser via www.forbrukslån.no/ og der står det at prisene begynner fra rundt 8%. Det er jo ikke akkurat kjempebillig, men fortsatt under 1/4 av hva jeg skulle betalt hos Thorn. Forutsetningen er da naturligvis at jeg faktisk får den renta det fristes med..

Jeg har sett litt mer på leasing, og det virker egentlig til å være det samme som delbetaling. Kostnadene blir fortsatt mye høyere over tid, sammenlignet med å kjøpe produktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/31/2018 at 5:25 PM, Anonym bruker said:

Jeg har gitt bort gamle hvitevarer på gratistorget på Finn.no flere ganger. Det er garantert mange andre som gjør det også. Få noe stygt gammelt som virker, og ha mens du sparer penger. I stedet for å gi finansieringsselskapet 1000-vis av kroner.

Anonymkode: 75491...d9d

Takk for tipset. Jeg er ikke super kresen, men som jeg svarte ovenfor har jeg slitt med gamle hvitevarer som behøver reparasjon eller gir maten frostbitt i lang tid. Skal sjekke hva det er som ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen butikker har sånn at du betaler et etableringsgebyr på ca 400, også får du rentefri betalingsutsettelse i 9 mnd. Mener Elkjøp hadde det en gang.

Anonymkode: 9387c...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.9.2018 den 17.51, voy_voy skrev:

Har ikke veldig dårlig råd, men foretrekker å ha litt penger stående som buffer på konto fremfor å skrape på bunnen. Ønsker i tillegg å kjøpe noe nytt da jeg har slitt med gamle hvitevarer i mange år som konstant behøver fikses. Skjønner at det virker litt selvmotsigende, men nå ønsker jeg noe nytt som jeg slipper å bruke mye tid på. Alle lån vil heldigvis ikke ha 41% rente, og det virker heller som å være et ekstremt eksempel.

Har sjekket priser via www.forbrukslån.no/ og der står det at prisene begynner fra rundt 8%. Det er jo ikke akkurat kjempebillig, men fortsatt under 1/4 av hva jeg skulle betalt hos Thorn. Forutsetningen er da naturligvis at jeg faktisk får den renta det fristes med..

Jeg har sett litt mer på leasing, og det virker egentlig til å være det samme som delbetaling. Kostnadene blir fortsatt mye høyere over tid, sammenlignet med å kjøpe produktet. 

Hvis du har penger på bufferkonto så er det mye bedre at du bruker derfra for å kjøpe kjøleskapet enn at du tar lån. Så setter du tilbake på bufferen hver måned like mye som du ville betalt på lånet.

Sannsynligheten for at det skjer noe du må bruke buffer til i den perioden du bruker på å betale tilbake er jo liten, men om det skulle skje noe du må ha penger til er det jo bedre at du tar et lite lån da. Sannsynligvis slipper du jo det og sparer heller masse på å kjøpe kjøleskap med dine egne penger.

Anonymkode: 97278...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...