Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Hva syntes du om programmet "Alle i arbeid" på Tv2 / Sumo i dag? https://sumo.tv2.no/programmer/fakta/alle-i-arbeid/ Anonymkode: 45b38...447
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Var greit nok det 🙂 Anonymkode: 20aca...5e6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Det var mye kjent, men de beskrev kun deler av diagnosen. Aspergere blir fort mentalt sliten, men det var ikke et tema i programmet. Ellers håper jeg at programmet kan være med på å fjerne fordommer. Anonymkode: 99af2...895
graa Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 2 minutes ago, Anonym bruker said: Det var mye kjent, men de beskrev kun deler av diagnosen. Aspergere blir fort mentalt sliten, men det var ikke et tema i programmet. Derfor syntes jeg det var rar han ene orket jobbe i butikk. Virker utrolig slitsomt. Det hadde jeg ikke klart.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var mye kjent, men de beskrev kun deler av diagnosen. Aspergere blir fort mentalt sliten, men det var ikke et tema i programmet. Ellers håper jeg at programmet kan være med på å fjerne fordommer. Anonymkode: 99af2...895 Det er nok individuell variasjon på dette, og det hørtes ikke ut som om dette var aller mest utfordrende for ham de fulgte i dag. Når det er sagt så er verken fysisk og mental slitenhet uvanlig blant dem uten en diagnose heller i dagens samfunn. Jeg syntes programmet var veldig bra, og gleder meg til å se videre. Det eneste jeg kjente at jeg ble skeptisk til var at begge de to som ble fulgt i dag, ble tilbudt praksis istedenfor ordinær lønnet jobb. Kan forstå at praksis er hensiktsmessig når det gjelder han med aspergers uten relevant erfaring, men han med tourettes som allerede hadde prøvejobbet og gjorde det bra, burde virkelig ha gått direkte over i en lønnet stilling. Det er dessverre alt for mange bedrifter som utnytter ansatte og systemet slik fordi de kan. De ønsker flinke folk, men vil helst ikke betale for det. Anonymkode: 2478c...6db
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 4 timer siden, graa skrev: Derfor syntes jeg det var rar han ene orket jobbe i butikk. Virker utrolig slitsomt. Det hadde jeg ikke klart. Det hadde han nok ikke klart hvis akkurat dette symptomet var noe som preget ham veldig. Anonymkode: 2478c...6db
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nok individuell variasjon på dette, og det hørtes ikke ut som om dette var aller mest utfordrende for ham de fulgte i dag. Når det er sagt så er verken fysisk og mental slitenhet uvanlig blant dem uten en diagnose heller i dagens samfunn. Jeg syntes programmet var veldig bra, og gleder meg til å se videre. Det eneste jeg kjente at jeg ble skeptisk til var at begge de to som ble fulgt i dag, ble tilbudt praksis istedenfor ordinær lønnet jobb. Kan forstå at praksis er hensiktsmessig når det gjelder han med aspergers uten relevant erfaring, men han med tourettes som allerede hadde prøvejobbet og gjorde det bra, burde virkelig ha gått direkte over i en lønnet stilling. Det er dessverre alt for mange bedrifter som utnytter ansatte og systemet slik fordi de kan. De ønsker flinke folk, men vil helst ikke betale for det. Anonymkode: 2478c...6db Helt enig med deg i dette. Kjenner en som har asberger, han er ett IT geni, og jobber fulltid i ett firma, gjør en veldig god jobb, men er veldig dårlig på det sosiale. Han har jobbet der i mange år, men får lavere lønn. Det er så dårlig gjort, for han gjør jo en like bra jobb som de andre. Anonymkode: 453d2...629
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt enig med deg i dette. Kjenner en som har asberger, han er ett IT geni, og jobber fulltid i ett firma, gjør en veldig god jobb, men er veldig dårlig på det sosiale. Han har jobbet der i mange år, men får lavere lønn. Det er så dårlig gjort, for han gjør jo en like bra jobb som de andre. Anonymkode: 453d2...629 Ofte holder det ikke å gjøre en god jobb teknisk. De fleste må samarbeide med noen. På min manns jobb er det en ansatt som du beskriver. Han er så dårlig på samarbeid at han påfører kollegaene masse ekstraarbeid og frustrasjon. Han kan aldri være alene på kontoret i tilfelle kunder eller andre dukker opp, kan ikke overlates noen kontakt direkte med kundene. Ofte henger han seg helt opp i en problemstilling og er håpløs å få til å gjøre andre ting som sjefen mener haster mer osv. Selv om han er teknisk flinkere enn de fleste veier ikke det opp for utfordringene. Det er helt naturlig at han har lavere lønn enn de andre på avdelingen. Anonymkode: 3b31e...369
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 Men er det noen som har fått seg fast jobb? Virker mest som det er «arbeidstrening» i regi av nav. Anonymkode: 45b38...447
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er det noen som har fått seg fast jobb? Virker mest som det er «arbeidstrening» i regi av nav. Anonymkode: 45b38...447 Jeg håper det! Jeg er sikker på at de får en sjanse til ansettelse når de får vist hva de kan gjennom programmet. Det jeg er mer usikker på er om de i det gelé tatt hadde fått sjangser uten TV-team i ryggen. Her har arbeidsgiverne noe å jobbe med! Anbefaler dere å se denne TED talken om autismespekteret og hvilke uutløste ressurser som ligger der. Holdt av Temple Grandin som revolusjonerte kvegdriften i Amerika og dermed fikk stopp på unødige dødsfall under slusing av kveg - fordi hun hadde evnen til å tenke annerledes. Anonymkode: e70e3...294
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg håper det! Jeg er sikker på at de får en sjanse til ansettelse når de får vist hva de kan gjennom programmet. Det jeg er mer usikker på er om de i det gelé tatt hadde fått sjangser uten TV-team i ryggen. Her har arbeidsgiverne noe å jobbe med! Anbefaler dere å se denne TED talken om autismespekteret og hvilke uutløste ressurser som ligger der. Holdt av Temple Grandin som revolusjonerte kvegdriften i Amerika og dermed fikk stopp på unødige dødsfall under slusing av kveg - fordi hun hadde evnen til å tenke annerledes. Anonymkode: e70e3...294 Anonymkode: e70e3...294
Anonym bruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Anonymkode: e70e3...294 Merkelig.. den kommer ikke frem når jeg poster.. forsøker med vanlig lenke: https://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds/up-next Anonymkode: e70e3...294
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 På 19.09.2018 den 8.38, Anonym bruker skrev: Jeg håper det! Jeg er sikker på at de får en sjanse til ansettelse når de får vist hva de kan gjennom programmet. Det jeg er mer usikker på er om de i det gelé tatt hadde fått sjangser uten TV-team i ryggen. Her har arbeidsgiverne noe å jobbe med! Anbefaler dere å se denne TED talken om autismespekteret og hvilke uutløste ressurser som ligger der. Holdt av Temple Grandin som revolusjonerte kvegdriften i Amerika og dermed fikk stopp på unødige dødsfall under slusing av kveg - fordi hun hadde evnen til å tenke annerledes. Anonymkode: e70e3...294 Undersøkelser har dessverre vist at arbeidstrening gjør at arbeidsgiverne vurderer de ansatte som noe mindre kompetente og interessante, enn om de kun hadde vært arbeidssøkere i samme periode. Så langt i serien er det kun en som har fått et lønnet engasjement. To stykker har vært i arbeidstrening i et helt år, m.a.o. fått praksiskontrakten sin forlenget fire ganger, uten å få tilbud om verken midlertidig eller fast ansettelse etterpå. Det kaller jeg utnyttelse. Anonymkode: 2478c...6db
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 6 hours ago, Anonym bruker said: Undersøkelser har dessverre vist at arbeidstrening gjør at arbeidsgiverne vurderer de ansatte som noe mindre kompetente og interessante, enn om de kun hadde vært arbeidssøkere i samme periode. Så langt i serien er det kun en som har fått et lønnet engasjement. To stykker har vært i arbeidstrening i et helt år, m.a.o. fått praksiskontrakten sin forlenget fire ganger, uten å få tilbud om verken midlertidig eller fast ansettelse etterpå. Det kaller jeg utnyttelse. Anonymkode: 2478c...6db Sånn fungerer det i praksis. Dessverre er det ikke jobb til alle. Anonymkode: 72c7e...75e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 Litt trist og deprimerende serie. Var det kun én som fikk fast jobb (og hun var 50% ufør)? Anonymkode: 45b38...447
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Litt trist og deprimerende serie. Var det kun én som fikk fast jobb (og hun var 50% ufør)? Anonymkode: 45b38...447 Ja det er trist, men det er virkeligheten. Jeg synes det er veldig greit at alle de som påstår at «alle kan jobbe litt hvis de bare vil» får se hvor vanskelig det faktisk kan være for noen av oss. Anonymkode: 2a617...92d
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #17 Skrevet 6. oktober 2018 På 21.9.2018 den 3.39, Anonym bruker skrev: Undersøkelser har dessverre vist at arbeidstrening gjør at arbeidsgiverne vurderer de ansatte som noe mindre kompetente og interessante, enn om de kun hadde vært arbeidssøkere i samme periode. Så langt i serien er det kun en som har fått et lønnet engasjement. To stykker har vært i arbeidstrening i et helt år, m.a.o. fått praksiskontrakten sin forlenget fire ganger, uten å få tilbud om verken midlertidig eller fast ansettelse etterpå. Det kaller jeg utnyttelse. Anonymkode: 2478c...6db Man ansetter jo ingen med mindre man forventer å tjene penger på dem. Det er jo hele poenget. Hvis arbeidsevnen er så lav at utgiftene til lønn, tilrettelegging og skatter blir høyere enn inntekten er det økonomisk bedre at de går på trygd. Anonymkode: 3b31e...369
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå