Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg? Netthandel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt en vare som var på tilbud. Betalte med kort. Etter ca en uke fikk jeg beskjed om at varen er utsolgt. De tilbyr meg en annen, som ser annerledes ut. Jeg synes ikke den er fin, og vil ikke ha den. Da jeg bestilte var mange varer på tilbud. Jeg spør om jeg kan få tilbudspris på en annen vare, og betale mellomlegget. Det kan jeg ikke. De kan kun tilby den varen jeg ikke synes er fin, eller kansellere kjøpet. 

Kan de bare gjøre det? Er det mitt problem at de annonserer varer de ikke har på lager? 

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de kan gjøre det. Så lenge du får tilbake pengene dine, har du ingeting å klage på.

Skrevet
23 minutter siden, hysterika skrev:

Ja, de kan gjøre det. Så lenge du får tilbake pengene dine, har du ingeting å klage på.

Tror ikke det stemmer helt. Vi har gjort en avtale om salg. Det kan man normalt ikke bryte. Butikker som annonserer varer til feil pris må også normalt levere varen.

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det stemmer helt. Vi har gjort en avtale om salg. Det kan man normalt ikke bryte. Butikker som annonserer varer til feil pris må også normalt levere varen.

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Men er det tomt, så er det jo tomt, de kan jo ikke trylle heller

Anonymkode: bcc8b...e54

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det tomt, så er det jo tomt, de kan jo ikke trylle heller

Anonymkode: bcc8b...e54

Nei, ikke trylle, men de kan tilby en erstatningsvare som ikke er glorete.

Er det noen som kjenner regelverket rundt dette?

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det stemmer helt. Vi har gjort en avtale om salg. Det kan man normalt ikke bryte. Butikker som annonserer varer til feil pris må også normalt levere varen.

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Selvsagt kan de det. De er jo tom for den varen du bestilte. Så lenge du får pengene igjen, kan du ikke kreve noe mer.

Anonymkode: e2da7...6a0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke trylle, men de kan tilby en erstatningsvare som ikke er glorete.

Er det noen som kjenner regelverket rundt dette?

Anonymkode: 0f4aa...ba3

De har jo tilbudt deg en erstatning, de kan ikke noe for at du ikke liker den. Hva er det de har tilbudt deg da?

Anonymkode: bcc8b...e54

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har jo tilbudt deg en erstatning, de kan ikke noe for at du ikke liker den. Hva er det de har tilbudt deg da?

Anonymkode: bcc8b...e54

En vare med samme funksjon med et annet utseende.

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En vare med samme funksjon med et annet utseende.

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Jeg skjønte jo det da....

Anonymkode: bcc8b...e54

  • 1 måned senere...
Skrevet

Bare til opplysning til dere som svarte at jeg ikke hadde noe å klage på: 

Jeg klagde saken inn for Forbrukerrådet. De ga meg medhold, og mente at butikken ikke kan tilby en hvilken som helst vare med samme funksjon men helt annet utseende (eksempel: Har man bestilt en pen kåpe, kan ikke butikken tilby en allværsjakke i stedet og mene at varen er tilsvarende). Så nå har jeg fått den varen jeg ønsket meg. 

HI

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bare til opplysning til dere som svarte at jeg ikke hadde noe å klage på: 

Jeg klagde saken inn for Forbrukerrådet. De ga meg medhold, og mente at butikken ikke kan tilby en hvilken som helst vare med samme funksjon men helt annet utseende (eksempel: Har man bestilt en pen kåpe, kan ikke butikken tilby en allværsjakke i stedet og mene at varen er tilsvarende). Så nå har jeg fått den varen jeg ønsket meg. 

HI

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Så da hadde de den varen du hadde bestilt først alikevel?

Anonymkode: bcc8b...e54

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så da hadde de den varen du hadde bestilt først alikevel?

Anonymkode: bcc8b...e54

Nei. De ga meg en vare som liknet i utseendet. 

HI

Anonymkode: 0f4aa...ba3

Skrevet

Jeg opplevde noe liknende. 

Bestilte ski på xxl på tilbud. Bestillingen gikk igjennom, fikk ordrebekreftelse og varen ble betalt. Senere fikk jeg beskjed om at varen likevel var utsolgt. De ville heve kjøper og ville gi meg pengene tilbake. Jeg nektet. Jeg ville ha varen jeg faktisk hadde bestilt og betalt eller en tilsvarende erstatningsvare. I ordrebekreftelsen var det ikke tatt forbehold om at varen kunne være utsolgt. 

Jeg fikk medhold, og xxl måtte gi meg tilsvarende ski til samne pris, bare nyere modell. Forbrukerrådet mente xxl var pålagt  p levere ut varer de faktisk haddd solgt eller fremskaffe tilsvarende eller bedre erstatningsvare.

Anonymkode: cd401...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...