Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg har ei datter på 15 år. Hun har en kjæreste som er 18 (ja jeg vet det er altfor stor aldersforskjell...) De har vært sammen i nesten ett år nå. Da dette begynte, var både jeg og faren hennes veldig imot hele forholdet. Vi formante så godt vi kunne, men ingenting nyttet. Det gikk ikke an å nekte henne å treffe ham. Etter hvert har vi jo sett at de har det veldig kjekt sammen. Tidvis har hun gått litt lei, men så har det gått seg til igjen. Det som er greia her, er at han blir så fryktelig lei seg når hun føler det slik. Nylig hadde hun fortalt at hun var usikker på følelsene sine overfor ham, og han hadde gått helt i kjelleren. Han hadde grått og grått. Så hadde jenta mi sagt at de kunne fortsette som før. Jeg sa hun ikke måtte si dette, dersom hun ikke egentlig mente det. At det var helt greit at hun gjorde det slutt, dersom det var det hun innerst inne ønsket. Neida, hun ville fortsette sa hun. Helt i starten av forholdet, da hun var i tvil, så hadde han sagt at han ikke lenger ønsket å leve dersom det ble slutt. Fortalte henne da, at dette mente han ikke innerst inne, og at han aldri kom til å ta livet av seg fordi om hun gjorde det slutt. Det er liksom nå denne ganga at jeg øyner sjansen min for at dette nå kan ta slutt, og har litt lyst til å holde dette litt varmt for henne. Men hvor mye kan man egentlig blande seg som mor i sånt? Han er en snill og grei gutt, og er veldig god mot henne. Men det er aldersforskjellen som spiller inn her, ser jeg. Hun er for barnslig og umoden på flere måter, og selv om han sikkert ser det, så vil han ikke gi slipp på henne. Bør jeg kanskje prate med han? Er redd for at hun skal bli rasende da. Jeg vil ikke gå bak ryggen på henne. Anonymkode: 5b8e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Ingen som har innspill? Anonymkode: 5b8e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Jeg ville i hvert fall ikke pratet med han! Dette må de nesten få ordne opp i selv syns jeg. Du kan selvsagt snakke med datteren din, men ikke driv å snakk med han bak ryggen hennes. Hun er 15 år og er nok følelsesmessig umoden enda, sånn er det i tenårene. Anonymkode: 492b9...d73
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Du burde nektet henne å få seg kjæreste i første omgang Anonymkode: b547a...920
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Alt du burde gjøre er å gi henne styrke til å stå i hennes egne meninger. Forklar henne at «jeg tar livet mitt hvis det blir slutt»-frasen er manipulerende og dårlig gjort. Om han mener det så er det hans valg, ikke hennes skyld. ...tror ikke det hjelper at du sier noe, ikke uten at hun vil det selv. Sansynligvis vil dette dø ut av seg selv. Min første kjæreste hadde jeg fra jeg var 12år til jeg var 16 Han var 3år eldre. De siste to årene ble jeg bare på vane og på frykten for endring. Derfor sier jeg at din jobb er å styrke hennes selvbilde og egenverd, og vise at verden er større en hun tror (uten å være nedlatende iforhold til hennes snevre livserfaring) Anonymkode: c0ea7...f4c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt du burde gjøre er å gi henne styrke til å stå i hennes egne meninger. Forklar henne at «jeg tar livet mitt hvis det blir slutt»-frasen er manipulerende og dårlig gjort. Om han mener det så er det hans valg, ikke hennes skyld. ...tror ikke det hjelper at du sier noe, ikke uten at hun vil det selv. Sansynligvis vil dette dø ut av seg selv. Min første kjæreste hadde jeg fra jeg var 12år til jeg var 16 Han var 3år eldre. De siste to årene ble jeg bare på vane og på frykten for endring. Derfor sier jeg at din jobb er å styrke hennes selvbilde og egenverd, og vise at verden er større en hun tror (uten å være nedlatende iforhold til hennes snevre livserfaring) Anonymkode: c0ea7...f4c Dette Anonymkode: 074a6...296
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 Hun var fjorten og han sytten. Selvfølgelig kunne du nektet henne å bli sammen med denne gutten! En ting er at nå er han juridisk sett en voksen mann og din datter under den seksuelle lavalder. En annen ting er den modenheten du snakker om. Tre år i tenårene er MYE. Man utvikler seg og lærer mye om seg selv, andre og mellommenneskelige relasjoner og samvandling. Samt hvem man er i møte med disse. Han er i en annen liga enn henne sånn sett og kan snurre henne rundt lillefingeren i søvne. Det kommer jo helt klart frem at han manipulerer henne, og dette på den verste måten. Helt i starten truet han med å ta livet sitt om det ble slutt og du satte ikke ned foten?! Hvordan kan du tillate at noen setter barnet ditt i en slik emosjonell knipe? Voksne mennesker synes det er vanskelig å håndtere slike situasjoner når de står i det, og du bare lar det skure og gå når datteren din blir utsatt for denne type manipulering og kontrollering? Anonymkode: fa7cc...534
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun var fjorten og han sytten. Selvfølgelig kunne du nektet henne å bli sammen med denne gutten! En ting er at nå er han juridisk sett en voksen mann og din datter under den seksuelle lavalder. En annen ting er den modenheten du snakker om. Tre år i tenårene er MYE. Man utvikler seg og lærer mye om seg selv, andre og mellommenneskelige relasjoner og samvandling. Samt hvem man er i møte med disse. Han er i en annen liga enn henne sånn sett og kan snurre henne rundt lillefingeren i søvne. Det kommer jo helt klart frem at han manipulerer henne, og dette på den verste måten. Helt i starten truet han med å ta livet sitt om det ble slutt og du satte ikke ned foten?! Hvordan kan du tillate at noen setter barnet ditt i en slik emosjonell knipe? Voksne mennesker synes det er vanskelig å håndtere slike situasjoner når de står i det, og du bare lar det skure og gå når datteren din blir utsatt for denne type manipulering og kontrollering? Anonymkode: fa7cc...534 Du må gjerne prøve selv å sette ned foten og si at du får ikke lov. Jeg tillater det ikke! Og det er mulig det hadde funket på din datter, hvis hun hører på alt du sier hun skal gjøre og ikke. Jeg prøvde også. Men min datter holdt på ham likevel. I dette tilfellet, er det nok mer min datter som bestemmer i forholdet. Hun får det stort sett som hun vil, og han kjører og henter og bringer og handler til henne. Så sånn sett så tror jeg ikke han er slem. Men jeg ser jo at han vet hvilke knapper han skal trykke på for å beholde henne. Og det er ikke greit. Men så tror jeg nok også at han faktisk ikke klarer å kontrollere det. At han faktisk blir veldig fra seg. HI Anonymkode: 5b8e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må gjerne prøve selv å sette ned foten og si at du får ikke lov. Jeg tillater det ikke! Og det er mulig det hadde funket på din datter, hvis hun hører på alt du sier hun skal gjøre og ikke. Jeg prøvde også. Men min datter holdt på ham likevel. I dette tilfellet, er det nok mer min datter som bestemmer i forholdet. Hun får det stort sett som hun vil, og han kjører og henter og bringer og handler til henne. Så sånn sett så tror jeg ikke han er slem. Men jeg ser jo at han vet hvilke knapper han skal trykke på for å beholde henne. Og det er ikke greit. Men så tror jeg nok også at han faktisk ikke klarer å kontrollere det. At han faktisk blir veldig fra seg. HI Anonymkode: 5b8e6...7f0 For å ta den siste delen: det er vel igrunnen utpressing han driver med. Det er ulovlig. Hvorfor gikk du ikke direkte til ham eller foreldrene hans og tok tak i det? Helt seriøst er det ikke særlig støttende eller trygt å forklare det med at han "sikkert ikke mente det". Han truer med å være voldelig (mot seg selv) dersom hun slår opp. Men han er en fin fyr da, kors på halsen! 🤦♀️ Anonymkode: fa7cc...534
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 Stakkars, hun vil jo helt sikkert egentlig gjøre det slutt, men tør ikke. Jeg hadde en sånn kjæreste da jeg var i tenårene (men jeg var 17, ikke 15 som din, så hvertfall litt eldre). Han truet med at han kom til å kjøre bilen inn i en fjellvegg for han hadde ikke noe å leve for når jeg hadde gjort det slutt. Det var tøft! Men jeg holdt på mitt, og heldigvis gjorde han jo ikke alvor av det. Når datteren din har tatt mot til seg og forteller deg dette, må du støtte henne og gjør henne trygg på at dette bare er noe gutten sier i affekt. Hun er uansett ikke ansvarlig for hans handlinger, og er fri til å gjøre det hun føler er riktig for seg. Hun skal ikke bli fordi hun er redd han kan skade seg selv. Kanskje du skal ta en prat med han eller foreldrene hans? Spørre om han har behov for psykolog hjelp? Min ex drev og kuttet seg etter jeg gjorde det slutt, alvorlig nok. Det er litt skummelt med gutter i den alderen.. Anonymkode: 28921...5ac
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #11 Skrevet 28. august 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stakkars, hun vil jo helt sikkert egentlig gjøre det slutt, men tør ikke. Jeg hadde en sånn kjæreste da jeg var i tenårene (men jeg var 17, ikke 15 som din, så hvertfall litt eldre). Han truet med at han kom til å kjøre bilen inn i en fjellvegg for han hadde ikke noe å leve for når jeg hadde gjort det slutt. Det var tøft! Men jeg holdt på mitt, og heldigvis gjorde han jo ikke alvor av det. Når datteren din har tatt mot til seg og forteller deg dette, må du støtte henne og gjør henne trygg på at dette bare er noe gutten sier i affekt. Hun er uansett ikke ansvarlig for hans handlinger, og er fri til å gjøre det hun føler er riktig for seg. Hun skal ikke bli fordi hun er redd han kan skade seg selv. Kanskje du skal ta en prat med han eller foreldrene hans? Spørre om han har behov for psykolog hjelp? Min ex drev og kuttet seg etter jeg gjorde det slutt, alvorlig nok. Det er litt skummelt med gutter i den alderen.. Anonymkode: 28921...5ac Ja, jeg har sagt til henne at hun må stole på sine egne følelser, og ikke fortsette å være sammen med han bare fordi han gråter og ber. Hun sier at hun vet det. Jeg prøver på alle mulige måter å støtte henne i valget hun tok, og sa endatil i går at hun må gjøre som HUN vil. Jeg har sagt at sånt går over, at han vil kommer over det. Men nå er alt tilsynelatende helt greit. Jeg tror også hun egentlig vil gjøre det slutt ja...... HI Anonymkode: 5b8e6...7f0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #12 Skrevet 28. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: For å ta den siste delen: det er vel igrunnen utpressing han driver med. Det er ulovlig. Hvorfor gikk du ikke direkte til ham eller foreldrene hans og tok tak i det? Helt seriøst er det ikke særlig støttende eller trygt å forklare det med at han "sikkert ikke mente det". Han truer med å være voldelig (mot seg selv) dersom hun slår opp. Men han er en fin fyr da, kors på halsen! 🤦♀️ Anonymkode: fa7cc...534 Jeg har tenkt på snakke med ham. Men så blir datteren min så sint når jeg foreslår at jeg skal gjøre det. Hun vil ikke at jeg skal blande meg. Jeg skriver at han er snill og grei, og det synes jeg er bra. Han behandler henne fint, og er ingen drittsekk. Men det er helt klart at måten han tar "bruddene" på, er barnslig ja. HI Anonymkode: 5b8e6...7f0
Syngensang Skrevet 28. august 2018 #13 Skrevet 28. august 2018 Han er ein dritsekk når han seier han ikkje vil leve lenger om det blir slutt. Det er eit stort ansvar å gje ei på 15 år som ikkje har nok livserfaring til å sjå at det er urimeleg å seie slikt.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #14 Skrevet 28. august 2018 Han er gammel nok til å skjønne at trusler og manipulering ikke vil føre til kjærlighet. Og det er jo trusler og manipulering han driver med. Det kan traumatisere en 15-åring på livstid. TRO MEG, jeg har prøvd! Anonymkode: 2f108...808
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #15 Skrevet 28. august 2018 synes ikke 3 år er mye,men slik han holder på ,er ikke greit i forhold til din datter Anonymkode: f27de...84e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #16 Skrevet 28. august 2018 De er begge veldig unge og umodne. Her skaffer de seg verdifull livserfaring. Hun må faktisk ta egne valg her, du støtter henne veldig fint synes jeg. Minn henne på hennes integritet, egenverd og grenser ofte. Hun må kjenne det inni seg. Hjelper ikke at du forsøker å ordne opp eller snakke han til fornuft. Det kommer til å gli over, som noen påpekte, og de har erfart sine første kjærlighetsforhold. Anonymkode: d0b4c...ebc
Nyttårs barn Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 Dette forholdet kommer selvsagt ikke til å vare,og tror egentlig de begge lærer mye. En femtenåring er ung ja, men en gutt på 18 er også et barn på mange måter. La datteren din få brenne ut selv, men støtt henne i at hun må sette grenser og ikke bli for enhver pris. Om gutten er snill og god, så har hun med seg erfaringen til neste forhold.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #18 Skrevet 28. august 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun var fjorten og han sytten. Selvfølgelig kunne du nektet henne å bli sammen med denne gutten! En ting er at nå er han juridisk sett en voksen mann og din datter under den seksuelle lavalder. En annen ting er den modenheten du snakker om. Tre år i tenårene er MYE. Man utvikler seg og lærer mye om seg selv, andre og mellommenneskelige relasjoner og samvandling. Samt hvem man er i møte med disse. Han er i en annen liga enn henne sånn sett og kan snurre henne rundt lillefingeren i søvne. Det kommer jo helt klart frem at han manipulerer henne, og dette på den verste måten. Helt i starten truet han med å ta livet sitt om det ble slutt og du satte ikke ned foten?! Hvordan kan du tillate at noen setter barnet ditt i en slik emosjonell knipe? Voksne mennesker synes det er vanskelig å håndtere slike situasjoner når de står i det, og du bare lar det skure og gå når datteren din blir utsatt for denne type manipulering og kontrollering? Anonymkode: fa7cc...534 Det svaret hjalp sikkert HI veldig 🤨 Anonymkode: 9bf04...cb7
Nyttårs barn Skrevet 28. august 2018 #19 Skrevet 28. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det svaret hjalp sikkert HI veldig 🤨 Anonymkode: 9bf04...cb7 Ja nemlig.. Helt vanlig at en tenåringsjente blir forelsket i en gutt som er noen år eldre. Jentene er i tillegg mer modne enn de guttene som er på deres egen alder(sånn i snitt i hvert fall)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #20 Skrevet 28. august 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Du burde nektet henne å få seg kjæreste i første omgang Anonymkode: b547a...920 Hvor mange år var du da du fikk din første kjæreste ? Anonymkode: 5a96e...c08
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #21 Skrevet 28. august 2018 Jeg husker godt da jeg var 15 1/2 og ble sammen med en på 18. Vi var også sammen i over ett år. Foreldrene min mislikte denne gutten så mye. De hadde knapt hilst på han. Var vel aldersforskjellen de ikke likte. Han bodde et stykke unna. Jeg syns den dag i dag at foreldrene mine var veldig urimelige. De sa den gang at jeg kom til å takke dem for at de hold oss fraskilt. Kommer aldri til å gjøre det. Syns de gjorde så mange feil mtp dette. Forholdet vårt var på vei til å dø ut av seg selv, men de måtte lage voldsomt drama ut av dette. Pappa og kjæresten kranglet fælt med hverandre. Uff. Jeg begynte med selvskading . Pga mine foreldre, ikke denne gutten. Det ble slutt da, fordi pappa truet med å anmelde han. Vi hadde sex én mnd før 16 års dagen min. Jeg syns foreldrene mine taklet dette helt feil. Anonymkode: 5a96e...c08
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #22 Skrevet 28. august 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det svaret hjalp sikkert HI veldig 🤨 Anonymkode: 9bf04...cb7 Men hun har jo noen viktige poenger, da... Anonymkode: 2f108...808
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #23 Skrevet 28. august 2018 44 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Ja nemlig.. Helt vanlig at en tenåringsjente blir forelsket i en gutt som er noen år eldre. Jentene er i tillegg mer modne enn de guttene som er på deres egen alder(sånn i snitt i hvert fall) Det er da IKKE vanlig at en 3 år eldre gutt truer med selvmord hver gang et ungdomssvermeri knaker litt! Anonymkode: 2f108...808
Nyttårs barn Skrevet 29. august 2018 #24 Skrevet 29. august 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da IKKE vanlig at en 3 år eldre gutt truer med selvmord hver gang et ungdomssvermeri knaker litt! Anonymkode: 2f108...808 Det er kanskje ikke vanlig, men det er mye sterke følelser og drama i den alderen. En gutt på 18 kan ofte være på følelsemessig samme nivå som en jente et par år under.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2018 #25 Skrevet 29. august 2018 5 timer siden, Nyttårs barn skrev: Det er kanskje ikke vanlig, men det er mye sterke følelser og drama i den alderen. En gutt på 18 kan ofte være på følelsemessig samme nivå som en jente et par år under. Vi snakker altså om en som er stemmeberettiget ved valg og som kan kalles inn til militærtjeneste. Det er noe feil på folk som truer med selvmord etter puberteten, altså! Anonymkode: 2f108...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå