Gå til innhold

Ufint å omtale seg selv som feit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er en som har like store eller muligens enda større vektproblemer enn deg selv i nærheten?

Jeg har gått opp 30 kg de siste årene. Skade, medisin og sykdom. I sommer gikk det på syv kilo og jeg har nå nådd det ubehagelige punktet. Jeg er uhøytidelig og fleipete. Jeg fleipet med egen overvekt og har nå startet på Roede kurs. Vi snakket om hva jeg hadde lært om mat på kurset og de lurte på hva som fikk meg til å bestemme meg for å gjøre dette. Jeg sa jeg var lei av å være en feit kjerring. Så enkelt var det, jeg er lei av at bukseknappen gnager i magefettet når jeg sitter, at alle klær føles bittelitt trange osv. Nå er en nær slektning dødelig fornermet på meg fordi hun mener jeg siktet til henne. Jeg er tankeløs som snakker slik om overvekt. Jeg snakket jo ikke om overvekt generelt, jeg snakket om MIN overvekt og MIN kropp.

Jeg er enig i at min kommentar var tankeløs men jeg tenkte virkelig ikke på henne. Faktum er at jeg er sterkt overvektig nå, jeg er faktisk over i fedme1. Det er jo sant at jeg er feit, er det ikke lov å omtale seg selv som feit når det er andre i rommet med samme problem?

Jeg er forresten nå nesten helt frisk og fikk lov å begynne å trene forsiktig igjen før sommeren. Men med alt som har skjedd med avslutninger på skole, ferie osv så har jeg ikke fått tatt tak før nå. 

Nå er jeg uansett skikkelig motivert og kjenner jeg gleder meg til å «bli helt frisk»  

Hva tenker dere? Ikke lov å fleipe med egen kropp fordi det alltid er noen som har det verre?

Anonymkode: 715d7...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at riktig nok har sender et ansvar for hva man sier, men det har jaggu mottaker også. Så Joda, jeg kan se at hun reagerte litt -Men du svarte jo bare på spørsmål om deg, og ja da må du jo få svare på det.

Også er hun sensitiv. Syntes ikke at hun har god grunn til å bli dødelig fornærmet nei.

Lykke til med trening osv da! Stå på 😊💪🏼

Anonymkode: 79cc9...6c8

Skrevet

Jeg tenker at dere må ta litt hensyn begge to. Jeg er veldig obs på dette å ikke snakke om meg selv som feit foran andre som er mer overvektig enn meg.  For jeg har selv tenkt tanken når noen tynnere enn meg snakker om seg selv som feit.. "Om hun synes hun selv er feit hva synes hun da om meg som er enda større?".. så kan jeg bli lei meg.. Men jeg tar det selvfølgelig aldri opp med den det gjelder og blir dødlig fornærmet da 😅

Anonymkode: 867a7...d64

Skrevet

Jeg må tilføye at jeg bryr med nada om andres kropper og størrelse. Jeg beskriver aldri mennesker som hun tykke med lyst hår feks. Når andre blir beskrevet som overvektig så tenker jeg, næææh er hun så stor da. Man skal være rimelig diger for at jeg legger merke til det. 

Slektningen er mye lavere enn meg så det legger seg liksom anderledes på korte mennesker. Jeg vil tippe hun er i samme fedmeklasse som meg, så hun er ikke 50 kg tyngre liksom. 

Takker for svar. 

Til du siste. Du skal da ikke skamme deg over overvekt. Det er beinhardt for oss som sliter. Slankeindustrien er så stor av en grunn. Alle mennesker er like mye verdt, har like stor rett på respekt, de fortjener å bli elsket og akseptert. Slutt å være hard mot deg selv, du er ikke din overvekt. Du er deg selv. 

Jeg er lei av å være feit fordi jeg føler det er livshemmende for meg, ikke fordi jeg føler jeg er mindre verdt pga kiloene mine. 

Feit er nok et brutalt ord, jeg liker å snakke rett frem. 

HI

Skrevet

Jeg er selv overvektig og omtaler meg selv som feit. Jeg har øyne og kan lett se at andre er større enn meg, men det er jo ikke andres kropp jeg sliter med, men min egen! Så når jeg snakker om å slanke meg og snakker om at jeg mistrives med å være feit, tenker jeg ikke på at det er noen andre som er større og at jeg dermed må "passe" meg for hvordan jeg formulerer meg. Det er jo MIN kropp jeg snakker om, ikke noen andres!?! 

Anonymkode: 841ef...6dc

Skrevet

Jeg er veldig glad når folk snakker rett frem om utseendet sitt, fordi det bidrar til å ufarliggjøre det. Jeg er en pen dame, men nesen min er veldig lang. Når jeg sier det høyt, f.eks at nesen min er i veien når jeg drikkker av smale vinglass, blir folk kjempestresset og sier herregud neida, DU har da ikke lang nese. Men jeg har speil og vet jo godt at nesen min er lang, og at det ikke gjør meg til et dårlig menneske og at jeg likevel er pen å se på. Det er ikke så farlig liksom! Mannen min og jeg nevner for hverandre hvis vi har blitt litt bløte i kantene i ferien, og så ler vi av det og kutter lørdagsgodtet noen måneder. Det er bare kropp! Hvis man ikke kan snakke om det blir det skamfullt, og skam har meg bekjent aldri bidratt positivt med noe som helst. 

Anonymkode: df9b3...b62

Skrevet

Ufint nei...men nødvendig? Det er alltid litt slitsomt med folk som snakker seg selv ned. Setter folk i en skvis. Skal man motsi dem? Kan ikke si seg enig i hvert fall.. 

Anonymkode: b0857...67f

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg er veldig glad når folk snakker rett frem om utseendet sitt, fordi det bidrar til å ufarliggjøre det. Jeg er en pen dame, men nesen min er veldig lang. Når jeg sier det høyt, f.eks at nesen min er i veien når jeg drikkker av smale vinglass, blir folk kjempestresset og sier herregud neida, DU har da ikke lang nese. Men jeg har speil og vet jo godt at nesen min er lang, og at det ikke gjør meg til et dårlig menneske og at jeg likevel er pen å se på. Det er ikke så farlig liksom! Mannen min og jeg nevner for hverandre hvis vi har blitt litt bløte i kantene i ferien, og så ler vi av det og kutter lørdagsgodtet noen måneder. Det er bare kropp! Hvis man ikke kan snakke om det blir det skamfullt, og skam har meg bekjent aldri bidratt positivt med noe som helst. 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig.  For de aller fleste har du en nese. En nese de sikkert ikke har tenkt noe særlig over. Ved å kommentere den selv må de plutselig både tenke på den og prøve å finne en ufarlig måte å gi et tilsvar.

Hva i alle dager mener du folk skal si og mene om din nese? Jeg har null behov for å påpeke negative ting om andres utseende..

Skrevet

Jeg er 180 høy og rundt 100 kilo, har null problem med å omtale meg selv som feit, for det er jeg jo. Og folk kan være akkurat den størrelse de vil, men jeg ser jo på de som overvektige og jeg syntes ikke overvekt er pent.

Anonymkode: dc4c1...7f8

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Jeg hadde likt deg. Det er jo ikke å snakke seg selv ned synes jeg, slik en annen nevner. 

Det er fakta. Jeg kan lage litt humor av min egen vekt, og jeg flirer oppriktig av det selv. Satt på en yogaball sammen med en venninne. Hun veier 50 kg. Så sier jeg, herregud så dårlig gjort å gi hu feite den ballen med minst luft, den var ikke rund lengre, den var oval liksom. Vi lo godt sammen av det. Jeg sa jo ikke det fordi jeg snakket ned meg selv, jeg var sarkastisk på egne vegne. 

Sarkasme er humoren min. 

HI

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg er helt enig.  For de aller fleste har du en nese. En nese de sikkert ikke har tenkt noe særlig over. Ved å kommentere den selv må de plutselig både tenke på den og prøve å finne en ufarlig måte å gi et tilsvar.

Hva i alle dager mener du folk skal si og mene om din nese? Jeg har null behov for å påpeke negative ting om andres utseende..

Må man gi noe svar da? 

Er det sagt med humor og glimt i øyet så er det jo lov å le?

Ikke helt perfekt (etter dagens standard) er jo ofte penest. Se på Meryl Streep. Hun har jo litt lang nese feks, hun er jo kjempe pen synes jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...