Gå til innhold

Bare jeg som syns det blir for mange bursdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i helga var det tre bursdager bare til eldste barnet. Idag er det bursdag for en fetter, og til onsdag er det til en i klassen igjen. Til helgen skal mellomste i bursdag, og på tirsdag er det nok en feiring til en venninnes datter.

Jeg orker snart ikke mere. I tillegg er det våre egne unger snart, og da forventer besteforeldre, søsken og venninner, samt barnehage/skole at det skal feires. Hele trinnet eller hele avdelingen. 18-20 unger hver gang. 

Ungene er 7, 5 og 3 år. Når roer det seg litt? Bursdager er jo ikke noe moro lenger, verken for oss foreldrene eller barna.

Anonymkode: 4c91c...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småen i 2.klasse er sjeldent i bursdag syns jeg. Selv han om selvfølgelig blir innvitert til alle guttene i klassen. Ingen bursdager etter sommerferien i verken familien eller i klassen.

Anonymkode: 1d36c...7ab

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Nå i helga var det tre bursdager bare til eldste barnet. Idag er det bursdag for en fetter, og til onsdag er det til en i klassen igjen. Til helgen skal mellomste i bursdag, og på tirsdag er det nok en feiring til en venninnes datter.

Jeg orker snart ikke mere. I tillegg er det våre egne unger snart, og da forventer besteforeldre, søsken og venninner, samt barnehage/skole at det skal feires. Hele trinnet eller hele avdelingen. 18-20 unger hver gang. 

Ungene er 7, 5 og 3 år. Når roer det seg litt? Bursdager er jo ikke noe moro lenger, verken for oss foreldrene eller barna.

Bli Jehovas Vitner.

Anonymkode: 44f90...d5a

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Vi har en i tredjeklasse. Der inviterer man hele trinnet så det er 20 bursdager i året, bare for han. Men heldigvis har foreldrene begynnt å slå sammen bursdager så ikke uvanlig at tre feirer sammen. Et hjelper MYE!

En annen fordel er at når man er tre foreldrepar som spleiser er det plutselig økonomisk overkommelig å ha bursdagen på lekeland, kino, bowling osv. Så slipper man å invitere hele bølingen hjem til seg. Sist gang vi feiret bursdag bakte jeg en kake og fant frem finklær. Resten ble arrangert av bowlinghallen vi leide. Utrolig deilig. Kanskje noe å foreslå for foreldregruppen?

Skrevet

Hvis dere må bli med på feiringer til venners barn også så forstår jeg at det blir mye. Her har jeg 3 i barneskolealder og det blir mye til tider. Spesielt når de blir invitert til begge kjønn i klassen. 

Men det er som regel ikke sånn at det er bursdag hver helg året rundt, men at det hoper seg litt opp noen ganger.

Anonymkode: 5a8af...193

Skrevet

Her har det aldri vært sånn. Men her går ofte 4 stk sammen og feirer, og guttene inviterer guttene bare, og noen har ikke feiring. Men synes ikke helt noe om at 4 går sammen, nå er de i den alderen at vi gir penger, og jeg har ikke 400 kr å gi for en bursdag.

Anonymkode: 89354...1b7

Skrevet

Her er det ikke vanlig av venners barn feires, så vi har "bare" bursdagene i klassen og familien. Selv med fire barn er det helt overkommelig. Det hoper seg jo opp noen deler av året, men så er det lange perioder uten bursdager, så det går fint.

Anonymkode: 8106b...a0d

Skrevet

Hvorfor skal hele trinnet/hele avdelingen  inviteres. Her er det ikke slik. Synes ikke det er mye bursdager...

Anonymkode: 1485e...434

Skrevet

Min eldste på 5 har vært i 2 bursdager fordelt på 2 år. Han har ikke invitert noen fra bhg i bursdag. 

Anonymkode: b14a7...a60

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hele trinnet/hele avdelingen  inviteres. Her er det ikke slik. Synes ikke det er mye bursdager...

Anonymkode: 1485e...434

For at ingen skal bli utenfor så klart. Om alle bare skal invitere 4-6 stykker vil de fleste invitere bestevennen sin pluss de mest populære på kullet, og du risikerer at de minst populære aldri blir invitert i en eneste bursdag.

Derfor er det helt vanlig at man av sosiale grunner skal invitere hele kullet/klassen eller alle med samme kjønn som bursdagsbarnet. Det er ganske viktig, man legger tross alt et grunnlag for mange år sammen på skolen, og da skal ingen ekskluderes.

Anonymkode: 8106b...a0d

Skrevet

Jeg er enig, det blir drøyt mye bursdager. I klassen til min eldste er de 25 stk. Guttene inviterer kun guttene i klassa +bestevenner utenom, men jentene inviterer stort sett alle. De slår også sammen gjerne 3-4 i slengen. Det blir snakket om at de gjør det kun for at de får så mye penger... Blir så dyrt! Her gir alle 100 kr i gave. 

Anonymkode: 60ce5...b0d

Skrevet

Jeg synes ikke det er så mange bursdager. Jeg har tre barn, de inviteres vel i ca 10-15 bursdager hver per år. 

Ikke synes jeg det er veldig strevsomt heller. Har gavekasse, kort og alltid noe kontanter liggende så må ikke ut å handle. Deretter kjører man barn i bursdag og plukker opp noen timer senere. Skjønner ikke at dette er så strevsomt?

Å ha bursdagsfeiring selv er litt heftig, men samtidig hyggelig.

Anonymkode: 3928b...f18

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har tre tette barn. Derfor oppleves det som at det blir så veldig mye i en periode. Vi som har lengre mellomrom mellom barna, har akkurat like mange bursdager og andre «forpliktelser», men opplever det ikke like hektisk - fordi det spres seg over en lengre periode. 

Problemet er ikke «for mange bursdager», men «for mange og for tette barn».0

Skrevet

Du klager over at det er for mange barnebursdager i klassen/vennekretsen. Så kutt dem ut da. Dine barn trenger ikke å gå på dem. Og samtidig kutt ut å invitere barn til dine barns bursdager, for det vil jo irritere andre foreldre. 

Anonymkode: 2f32b...2c6

Skrevet

Det er ikke bare deg nei, synes alle rundt meg klager over dette, men har ikke oppleved det selv. Min sønn går i en klasse hvor de er 7 gutter, og 2 av dem er tvillinger, så han blir bedt i 5 bursdager i året. 3 av dem pluss hans egen er i august/september, så det er ganske stusselig på den fronten resten av året. 😛

Anonymkode: 5f4c4...270

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var skikkelig "slem" mamma. Mine fikk familiebursdag (dvs verken klassen eller trinnet eller hele barnehageavdelingen) til de gikk i 2.klasse. Da kom mamma, broren min med familie og ellers foreldre og søsken. De fikk gaver, kake og ballonger og var såre fornøyd. Vi gikk i barneselskap når vi hadde tid og lyst, men ikke i alle. Prioriterte barnas fettere og kusiner. Ingen klagde.

Nå går de i alle selskaper, og for meg er det mer enn bra nok om gutter kun ber gutter, for eksempel. Da blir det halvparten så mange selskaper å gå i, uten at noen blir fornærma.

Anonymkode: e489c...3a7

Skrevet
1 time siden, aanonym skrev:

Du har tre tette barn. Derfor oppleves det som at det blir så veldig mye i en periode. Vi som har lengre mellomrom mellom barna, har akkurat like mange bursdager og andre «forpliktelser», men opplever det ikke like hektisk - fordi det spres seg over en lengre periode. 

Problemet er ikke «for mange bursdager», men «for mange og for tette barn».0

Nei, vet du hva. Uansett tette eller mindre tette barn: sosialt liv er ikke en forpliktelse. Å be en helt avdeling inn til barneselskap for en treåring er uansett aldri nødvendig.

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vet du hva. Uansett tette eller mindre tette barn: sosialt liv er ikke en forpliktelse. Å be en helt avdeling inn til barneselskap for en treåring er uansett aldri nødvendig.

Hvor mange gjester man invitere i treårsdagen får nå bli opp til den enkelte. Det er nå bare p takke nei om man ikke vil gå. La du merke til st jeg skrev «forpliktelse» i gåsøyne?

Om man ikke synes det noe gøy, så dropp det da! Ikke forvent at andre skal la bære å lage selskaper bare fordi sånne som HI (men tre barn på rappen) har det litt hektisk for tiden. 

Skrevet

Det går an å takke nei, særlig om du vet at det uansett kommer mange gjester.

Det går og an å innføre en regel i deres familie om at barnebursdager kun feires fra barna starter på skolen og at de da inviterer kun jentete eller guttene på trinnet(alt ettersom)

Feiring av venners barn kan dere vel også droppe, uansett er dette en kort periode, Min sønn kan nå sykle selv til bursdager alt jeg må gjøre er å skaffe en hundrelapp i en konvolutt.

Anonymkode: a43a6...f2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...