Gå til innhold

Husarbeid og gjester...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi på 12 har ei venninne som er her minst 4 dager i uka, fra etter skolen til leggetid, noe som er helt greit for oss. 

For hver gang min datter er der, er hun her minst 20 ganger. Spiser, er med bort osv. Familien er ikke ressurssvak, jentene liker bare å henge sammen her. 

Her om dagen kom jeg til å be denne jenta være med min jente å ta ut søppelet, noe hun gjorde, om enn litt motvillig. Og nå har jeg fått melding av foreldrene at jeg bare kan glemme å be henne gjøre husarbeid uten betaling?! Altså... Hun får mat, ferietur til hytta, tur i svømmehall osv. av oss. Er det da så urimelig at hun hjelper til litt? 

Mine unger får forresten ikke penger for husarbeid. Det forventer jeg at alle bidrar med. 

Anonymkode: c9ddb...213

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt en prat med foreldrene, og sagt akkurat det du skrev her. Uansett, ditt hus dine regler -alle bidrar, uten lønn.

Anonymkode: b7f4f...00f

Skrevet

Say what?? Spesielle foreldre de der!

Skrevet

Jøss. Bare... jøss. Jeg hadde svart akkurat det du sier ang hva hun får av dere og hva dine barn gjør uten å få penger. Å ta ut søpla er altså ikke å gjøre husarbeid. 🤣🙄

Anonymkode: d8350...9ef

Skrevet

Haha hadde sendt henne hjem før middag hver dag, eller satt henne på rommet til dere hadde spist. Har en sånn unge her i området å. Lever på andre. De har penger. Men kaller Sånne ressurssvake uansett 

Anonymkode: c6d75...7f6

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dattera mi på 12 har ei venninne som er her minst 4 dager i uka, fra etter skolen til leggetid, noe som er helt greit for oss. 

For hver gang min datter er der, er hun her minst 20 ganger. Spiser, er med bort osv. Familien er ikke ressurssvak, jentene liker bare å henge sammen her. 

Her om dagen kom jeg til å be denne jenta være med min jente å ta ut søppelet, noe hun gjorde, om enn litt motvillig. Og nå har jeg fått melding av foreldrene at jeg bare kan glemme å be henne gjøre husarbeid uten betaling?! Altså... Hun får mat, ferietur til hytta, tur i svømmehall osv. av oss. Er det da så urimelig at hun hjelper til litt? 

Mine unger får forresten ikke penger for husarbeid. Det forventer jeg at alle bidrar med. 

Anonymkode: c9ddb...213

Seriøst? Noen foreldre er bare på en helt annen planet altså, lurer på hva som foregår i hodene deres. Du får sende de en regning på alt hun har kostet dere av mat, svømmehall, ferier osv. Kanskje de får litt perspektiv....men sannsynligvis ikke.

Anonymkode: 3ef21...258

Skrevet

Haha!

Enten er dette er artig trollinnlegg, eller så var det en slags unnskydning fra forldrene "hun gjør [dessverre] ikke en dritt uten å få penger for det", eller så har hun fortalt en litt kreativ variant av hva som skjedde hjemme - eller så er ikke foreldrene fullt så oppgående som de gir inntrykk av. Jeg hadde nok tatt en telefon og spurt dem hva de egentlig mente med en sånn beskjed. 

Anonymkode: 58082...43f

Skrevet

La meg se om jeg har forstått dette riktig... Hun er hos dere 4-5 dager i uka, får mat. Er med i svømmehallen... regner med at dere betaler for det også? Det hadde ikke vi hatt råd til.

Og så får du sånn melding fra foreldrene, betale for å ta ut søpla? Hæ?

Det var det frekkeste....

Her var det null selvinnsikt. 

Ikke ta henne med på noe uten at foreldrene spytter i. Du kan jo prøve å sende melding, ev ringe og si at hos dere er det naturlig at alle hjelper til uten at det utløser betaling, men tviler på at du når gjennom. Tror faktisk jeg ville ringt i stedet for å sende melding, hadde dødd av nysgjerrighet på hvordan foreldrene resonnerer.

Men skjønner at det er en litt kinkig situasjon, du vil sikkert ikke ødelegge vennskapet mellom jentene heller..

Skrevet

Kjenner meg igjen. Datterens venninne er her hele tiden, og hun spiser her, får lørdagsgodt, leker, utstyr og med klær. De to gangene i året jentene er hos henne, blir datteren min sendt hjem når de skal spise... Syns det er smålig. 

Anonymkode: 15ba2...af4

Skrevet

Hehe, her må alle bidra. Ungene har alle hatt noen venner som  mer eller mindre har blitt adoptert hit, og de har samme plikter som mine egne og får samme goder også når de er her.

Anonymkode: 4bf7f...475

Skrevet

Nå har jo foreldrene bare hørt dattern sin verson da. Og den versonen handler om at hun gjorde MYE husarbeid hehe.

Snakk med foreldrene Om hvordan det egentlig var. 😊

Anonymkode: 39406...9b2

Skrevet

Vi har ingen venner som er her like mye som jenta i HI. Men når de er her er de med på det vi finner på, og vi betaler selvsagt for mat, godteri og aktiviteter for gjestene. Jeg vil gjerne være et åpent og gjestfritt hjem som barna mine føler seg vel med å ta med venner hjem til. 

Når det gjelder arbeidsoppgaver har barna sine faste, daglige plikter, som å gå med søppel og tømme oppvaskmaskin. Det må de gjøre mens de har besøk. De fleste vennene hjelper til helt av seg selv, eller står og «henger» ved oppvaskmaskinen og holder gutten med selskap til han er ferdig. Et par velger å vente på rommet med mobilen sin imens.  Jeg ser det ikke som naturlig å sette gjester i arbeid, uansett om det er voksne eller barn. Tilbyr de seg å hjelpe er det fint. 

Men når det er sagt må jentas foreldre være langt ute å kjøre. Man krever selvfølgelig ikke betaling på vegne av sine barn😂, og man oppdrar dem til å bidra og stille opp for dem rundt seg...🙈

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jo foreldrene bare hørt dattern sin verson da. Og den versonen handler om at hun gjorde MYE husarbeid hehe.

Snakk med foreldrene Om hvordan det egentlig var. 😊

I så tilfelle er både datteren (som er 12 år, ikke 12 måneder), og foreldrene, sterkt mentalt reduserte.

HI trenger ikke forklare noe som helst. Om folk ikke klarer å bruke hjernen og fornuften i mer enn ett sekund av gangen, kan det bare være det samme. Man har det bedre uten folk som trenger å få alt inn med teskje og forklaringer.

Skrevet

Troll8ng?

Anonymkode: 46deb...819

Skrevet

Her i huset må gjestene som er her mye hjelpe til om det er noe jeg trenger hjelp til der og da. Opplevd at en forelder klaget, men da sa jeg også ifra. Når ungen er så mye her, spiset, roter, jeg hjelper det med lekser, jeg plastrer og jeg trøster. Da forventer jeg faktisk at de rydder inn fatet i oppvaskmaskinen. Går ut med søppelet om det flyter over mens jeg lager mat eller er veldig opptatt. For meg er dette helt normal høflighet og en selvfølge, men om det ikke er det så kan jeg godt ta betaling for hvert måltid og tiden jeg bruker på å hjelpe barnet med lekser. Den tiden kunne jeg brukt på noe helt annet. Da kom det beklager og jo, det var en selvfølge å hjelpe til når barnet var der så mye. 

Mine unger har alltid hjulpet til hjemme uten å få betaling, noen ting får de betalt for men det meste er ubetalt. De må gjøre ting selv om de har besøk, oppvaskmaskinen kan ikke alltid vente. Ungene mine yns det er helt greit å gjøre med venner på besøk, det tar de kort tid. 

Jeg forventer at mine unger rydder etter seg når de er på besøk og blir de bedt om å gjøre noe så gjør de det. Forskjell på å ts ut søppla og ta husvasken altså. Jeg hadde nok muligens reagert om de måtte ha ukesvasken hos noen, men dagligdagse småting har de bare godt av å gjøre. Også erfare at de gjør det på andre måter enn vi gjør det. 

Anonymkode: ba2d3...d8a

Skrevet
2 timer siden, Fru Banderas skrev:

I så tilfelle er både datteren (som er 12 år, ikke 12 måneder), og foreldrene, sterkt mentalt reduserte.

HI trenger ikke forklare noe som helst. Om folk ikke klarer å bruke hjernen og fornuften i mer enn ett sekund av gangen, kan det bare være det samme. Man har det bedre uten folk som trenger å få alt inn med teskje og forklaringer.

Hissig much ? 

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor foreldrene til denne jenta synes det er greit at hun er så mye og lenge på besøk. At hun spiser middag borte 4 dager i uken. Jeg synes det er greit at ungene kommer hjem og spiser middag, selv om de er på besøk hos venner. Da får vi pratet litt og jeg får sjekke at de har gjort leksene. Greit å spise middag hos venner en gang i blant, men ikke 4 ganger i uken. Har hun ikke fritidsaktiviteter hun går på?

Skrevet

Når vi har gjester, enten det er middagsbesøk, kaffebesøk eller overnattingsbesøk over kortere eller lengere tid, så hjelper de faktisk med husarbeid, kaffegjester bærer gjerne koppen sin på kjøkkenet når de går (ikke alltid, men ofte). Middagsbesøk hjelper ofte å rydde av bordet og sette i oppvaskmaskina etterpå (da bruker jo vi kortere tid på det, og vi har mer tid til å kose oss). Overnattingsbesøk hjelper til der det trengs når de er her, alt fra å rydde inn/ut av oppvaskmaskina til å ta en runde med støvsugeren.

Nå er dette snakk om voksne mennesker, men synes man kan forvente det samme fra barn.

Anonymkode: ece38...83f

Skrevet

Jeg ville sagt rett ut at siden jenta så godt som har flytta inn og forventer sin plass i familien, må hun følge familiens regler. Og at foreldrene hennes kan bestemme over henne når hun er "på besøk" hjemme hos seg selv.

Anonymkode: 25c24...43d

Skrevet

Når en person er hos noen såpass mye, og blir en del av hverdagslivet i huset, så er det helt greit at den personen gjør mer husarbeid enn hva man vil satt en annen gjest til. Jeg har ikke erfaring fra egne barn, men jeg selv hadde ei venninne som jeg var sammen med hele tiden. Vi var alltid sammen hos henne eller meg. Vi ble begge stilt mer krav til i hverandres hjem enn noen av de andre vennene vi hadde med hjem. Det er helt naturlig synes jeg. Og egentlig ganske riktig og sunt. Er man så inkludert i livet til noen, så kan man både få og bidra litt. Og virkelig - ta ut søppel tar tre minutter fra start på kjøkkenet til man er inne igjen. 

Anonymkode: 0d204...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...