Gå til innhold

Etter en lang periode med stress, er jeg blitt fullstendig likegyldig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en periode på nesten to år, hvor det har vært et helt vanvittig press og stress på jobb. I sommer var første gang på veldig lenge at jeg hadde ordentlig fri, jeg logget meg av og senket skuldrene.

Nå har jeg jobbet to- tre uker etter ferien, og jeg får ikke gjort noen ting! Kroppen og hodet føles helt fraværende og jeg kommer bare ikke igang. Jeg har ting jeg burde og må gjøre og levere, men jeg klarer ikke samle tankene og få gjort det.. Jeg føler meg helt likegyldig til jobben. Når kolleger forteller om morsomme prosjekter som er på gang, spiller jeg engasjert, men jeg bryr meg ikke. Før vill jeg blitt oppriktig oppspilt og glad!

Flere som har hatt det på samme måte? Tips til å komme igang igjen?

Anonymkode: 7031b...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til legen du

Anonymkode: 744f5...4c1

Skrevet

Kanskje du skal lytte til kroppen din, og innse at du jobbet for mye og at det ikke er nok for at livet skal kjennes meningsfylt ut.

Sykemelding gir deg bare en pause. Du må gjøre noe med det faktiske problemet, som er for mye stress på jobben. Vil nesten si at sykemelding er kontraproduktivt, fordi du muligens vil tåle stresset lengre med sykemelding, uten å få endret på noe.

Anonymkode: 64b0b...878

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt en periode på nesten to år, hvor det har vært et helt vanvittig press og stress på jobb. I sommer var første gang på veldig lenge at jeg hadde ordentlig fri, jeg logget meg av og senket skuldrene.

Nå har jeg jobbet to- tre uker etter ferien, og jeg får ikke gjort noen ting! Kroppen og hodet føles helt fraværende og jeg kommer bare ikke igang. Jeg har ting jeg burde og må gjøre og levere, men jeg klarer ikke samle tankene og få gjort det.. Jeg føler meg helt likegyldig til jobben. Når kolleger forteller om morsomme prosjekter som er på gang, spiller jeg engasjert, men jeg bryr meg ikke. Før vill jeg blitt oppriktig oppspilt og glad!

Det er et klassisk første tegn på for høyt stressnivå og utbrenthet, de som jobber i omsorgsyrker er mest utsatt. Har du mulighet til å roe litt ned fremover?

Anonymkode: 89ab1...53d

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det helt likt som deg. Og kan bare si t jeg føler med deg. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg opp. Jobb som jeg elsket gir meg så lite. 

Til og med ting i fritiden som jeg syns var helt fantastisk gøy og gledet meg til får meg til å føle likegyldig. Har ikke lyst til noen ting. 

Har jobbet så mye i snart 2,5 år og har aldri kunnet «gå av» jobb i det hele tatt. Har jobbet 200 timer overtid før vi var kommet i juni. 

Føler jeg står på og gir alt, men blir ikke verdsatt heller noe som også stresser meg. 

Følger her for å se om du får noe gode tips. 

Klem

Anonymkode: 999e6...075

Skrevet

Har det sånn jeg også. Vet ikke hva du bør gjøre, eneste jeg drømmer om er å ta et friår. Reise bort fra alt. 

Anonymkode: e78a1...ddd

Skrevet

Dessverre er dette utviklingen i effektiviseringssamfunnet våres. Lå nettopp et innlegg ute med at antall uføre øker og kanskje stressnivå er en av årsakene? Jeg opplevde selv stress i jobben og har vært borte fra arbeidslivet i 7 år. Sliter litt med helsen generelt og. Men stresset var årsaken til at jeg ble utbrent og gjorde at helseplager ble forverret. Skal prøve meg igjen i arbeidslivet nå, og håper jeg går funnet en arbeidsplass som ikke er for stressende.

Det er vanskelig å gi råd til deg HI. For det eneste som har fungert for meg til å komme meg igjen er å være borte fra arbeidslivet. Det første året jeg var sykemeldt brukte jeg store deler av tiden til å sove. Nå 7 år senere har jeg mer overskudd, men tåler lite stress. 

Du burde kanskje tatt en tur til legen. For å unngå sykemelding, så kan legen be om at arbeidsplassen skal tilrettelegge for deg. Fungerer ikke det ville jeg vurdert å se etter andre jobber. Selv om jeg vet at det ikke nødvendigvis er lett å få andre jobber. Håper andre kan komme med flere råd. 

Anonymkode: cd725...342

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det helt likt som deg. Og kan bare si t jeg føler med deg. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg opp. Jobb som jeg elsket gir meg så lite. 

Til og med ting i fritiden som jeg syns var helt fantastisk gøy og gledet meg til får meg til å føle likegyldig. Har ikke lyst til noen ting. 

Har jobbet så mye i snart 2,5 år og har aldri kunnet «gå av» jobb i det hele tatt. Har jobbet 200 timer overtid før vi var kommet i juni. 

Føler jeg står på og gir alt, men blir ikke verdsatt heller noe som også stresser meg. 

Følger her for å se om du får noe gode tips. 

Klem

Ingenting du kan gjøre for å slippe å jobbe så mye overtid? Blir du pålagt det? Kan jeg spørre hva slags jobb du har? 

Skrevet
9 hours ago, Anonym bruker said:

Er du deprimert?

Anonymkode: 5fdd1...b32

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting du kan gjøre for å slippe å jobbe så mye overtid? Blir du pålagt det? Kan jeg spørre hva slags jobb du har? 

Det er satt igang tiltak med flere ansatte men de blir ikke operative før til sommeren igjen. 

Det er vel noe som heter frivillig tvang. Gjør jeg det ikke blir det ikke gjort. Og mange tidsfrister vi må overholde. 

Jeg jobber og stort sett litt for meg selv også og har mange arbeidsoppgaver resten av teamet mitt ikke har. 

Jeg jobber som innkjøper i en offentlig etat. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er satt igang tiltak med flere ansatte men de blir ikke operative før til sommeren igjen. 

Det er vel noe som heter frivillig tvang. Gjør jeg det ikke blir det ikke gjort. Og mange tidsfrister vi må overholde. 

Jeg jobber og stort sett litt for meg selv også og har mange arbeidsoppgaver resten av teamet mitt ikke har. 

Jeg jobber som innkjøper i en offentlig etat. 

Får håpe arbeidsforholdene blir bedre etterhvert. Hørtes slitsomt å ha det sånn. Du ønsker kanskje ikke å bytte jobb heller? Bare ta vare på deg selv. Blir det for mye over lang tid, så kan en fort gå på en smell. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du deprimert?

Anonymkode: 5fdd1...b32

Depresjon er bare ett av mange symptomer som etterhvert kan oppstå om man har drevet rovdrift på egne ressurser eller vært i en posisjon med høyt stressnivå og lav grad av kontroll, men da starter det ikke med depresjon som gjør at du ser mørkere på ting og mister glede, det starter med reell langvarig overbelastning og gjerne noen fysiske symptomer.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å sykemelde meg, tror det bare vil gjøre meg mer stresset egentlig. Har vurdert å skifte jobb. Men er en klassisk «flink pike», så blir vel fort at jeg tar på meg altfor mye ansvar i en evt ny jobb også.

Når jeg kommer hjem fra jobb, er jeg nesten apatisk. Ligger på sofaen og orker ikke gjøre NOE.. prøver å logge meg på jobb PC’en da det er ting som burde gjøres, men blir bare sittende og stirre på skjermen.. Har aldri følt meg så tiltaksløs før😢 Vil bare ringe meg inn syk og blir i senga hele dagen.., men det er ingen som gjør min jobb om jeg ikke er der, så blir bare dobbelt stress å komme tilbake.

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg ønsker ikke å sykemelde meg, tror det bare vil gjøre meg mer stresset egentlig. Har vurdert å skifte jobb. Men er en klassisk «flink pike», så blir vel fort at jeg tar på meg altfor mye ansvar i en evt ny jobb også.

Når jeg kommer hjem fra jobb, er jeg nesten apatisk. Ligger på sofaen og orker ikke gjøre NOE.. prøver å logge meg på jobb PC’en da det er ting som burde gjøres, men blir bare sittende og stirre på skjermen.. Har aldri følt meg så tiltaksløs før😢 Vil bare ringe meg inn syk og blir i senga hele dagen.., men det er ingen som gjør min jobb om jeg ikke er der, så blir bare dobbelt stress å komme tilbake.

Du virker å ha selvinnsikt.  For ja, er det noen som blir utbrente så er det snille piker.

Greia er at ingen andre enn deg selv kan passe på deg selv. Jeg jobber et sted fullt av snille piker, som stadig er sykemeldt pga for mye belastning.

Og jeg både skjønner og skjønner det ikke. Det ER vanskelig å si nei. Men ikke umulig. 

Jeg ville kanskje prøve å forstå hvorfor du må være snill pike. Er du redd for at sjefen blir sur på deg? At hun vil like deg mindre? Fordi ja, det kan skje. Samtidig som sjefer respekterer folk som setter grenser mer enn snille piker.

Jeg jobber 100%, men reiser hjem kl 16 hver dag, lar meg ikke presse til "frivillig" overtid, og sier klart i fra om arbeidsmengde. Jeg tror sjefen min synes det er greit å forholde seg til meg, selv om han sikkert liker snille piker bedre.

Jeg tror ikke jeg er verken dyktigere eller mer effektiv enn mange av mine kolleger, men jeg tåler å bli mislikt bedre...

Anonymkode: 64b0b...878

Skrevet

Jeg syns du skal ta en tur til legen og høre hva han sier. Du har klassiske symptomer på utbrenthet. 

Mulig du trenger å skifte beite, men du må ut av apatien først. Regner med at legen foreslår (gradert) sykmelding. Og det syns jeg i tilfelle du skal ta imot. Sånn som det er nå har du ingenting på jobb å gjøre. Du risikerer å bli en belastning for arbeidsgiver og ødelegger bare for deg selv.

Ønsker deg god bedring 😘

Skrevet

Møte veggen, kalles det vel.

Det er ikke verd det. Man bruker mye lengre tid på å bli normal igjen hvis man ikke lytter til signalene!

Anonymkode: 09f2b...f24

Skrevet

Men kjære folk, det er ikke rart vi har høye sykemeldingstall i dette landet - man trenger virkelig ikke misbruke sykemeldingsretten fordi det er tungt å komme i gang etter ferien, altså. Heller ikke fordi det ikke er like godt å jobbe som å ha ferie, og engasjementet i jobbben er kun måtelig de første ukene. Gudbedre, for en sykeliggjøringtankegang! Hvor motiverte og superglade forventer dere egentlig at jobben skal gjøre dere?

Anonymkode: 8ada4...b22

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære folk, det er ikke rart vi har høye sykemeldingstall i dette landet - man trenger virkelig ikke misbruke sykemeldingsretten fordi det er tungt å komme i gang etter ferien, altså. Heller ikke fordi det ikke er like godt å jobbe som å ha ferie, og engasjementet i jobbben er kun måtelig de første ukene. Gudbedre, for en sykeliggjøringtankegang! Hvor motiverte og superglade forventer dere egentlig at jobben skal gjøre dere?

Kan du lese? 

Anonymkode: ccffd...ec3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest et ord av hva ts skriver? Eller hva hun ene skriver som har jobbet 26 ekstra DAGER innen utgangen av mai? Er det slik du ønsker å ha det på jobben din, eller at det er et slikt arbeidsmiljø barna dine møter i fremtiden? Dette handler virkelig ikke om om latskap og uengasjerte ansatte, men at mange bedrifter driver rovdrift på sine ansatte. 

Anonymkode: 679c6...c0d

Skrevet
På 27.8.2018 den 14.20, Anonym bruker skrev:

Dette er hovedinnlegger. Så hva du her under henger deg opp i er vanskelig å se. Hovedinnlegger har hatt stress på jobb, det er normalt om ikke ønskelig. Så er hun ikke lenger så engasjert, hun kommer tilbake etter ferien og er ikke så motivert og glad og entusiastisk. Nei vel.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest et ord av hva ts skriver? Eller hva hun ene skriver som har jobbet 26 ekstra DAGER innen utgangen av mai? Er det slik du ønsker å ha det på jobben din, eller at det er et slikt arbeidsmiljø barna dine møter i fremtiden? Dette handler virkelig ikke om om latskap og uengasjerte ansatte, men at mange bedrifter driver rovdrift på sine ansatte. 

Det er ikke tvil om at arbeidslivet er hardt til tider. Men det er ingen grunn til å sykeliggjøre alt som ikke er sprudlende arbeidsglede og overskudd.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er hovedinnlegger. Så hva du her under henger deg opp i er vanskelig å se. Hovedinnlegger har hatt stress på jobb, det er normalt om ikke ønskelig. Så er hun ikke lenger så engasjert, hun kommer tilbake etter ferien og er ikke så motivert og glad og entusiastisk. Nei vel.

Det er ikke tvil om at arbeidslivet er hardt til tider. Men det er ingen grunn til å sykeliggjøre alt som ikke er sprudlende arbeidsglede og overskudd.

Stress som varer i flere år kan ta knekken på de fleste. Slik jeg leser hi, har hun gått fra å være engasjert og glad i jobben sin til å ha null overskudd til å bry seg lenger. Det er ikke slik det skal være og det er hverken tegn på latskap eller urimelige forventninger heller. Har du hørt om utbrenthet og hvor skadelig det kan være å ikke ta det på alvor? 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sprudlende arbeidsglede og overskudd? 

Hi beskriver jo at hun ikke får gjort jobben sin, hun kommer ikke igang med noe. 2-3 uker ETTER ferien. Dette er virkelig ikke normalt. Det er ikke bra for hi, og ikke for arbeidsgiver heller.

Nå vet jeg ikke hva slags jobb hi har, men hvis hun ikke tar tak i dette og kommer seg til legen risikerer hun kanskje at hun mister jobben...

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg, hvis du er over 18, så er det nok på tide at du lærer deg å skjelne det ene fra det andre.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes 😂. Ta et kurs hvor du lærer det aller mest grunnleggende om stress og psykisk helse. Det behøves åpenbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...