Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Har tenkt på det et par år nå. Har lyst på valp, men er jo redd det vil bli for mye. Vi er begge vokst opp med hund og nå er barna våre såpass store ( to på mellomtrinnet) og en på 4.5 år. Vi jobber fullt begge, men jeg vil kunne ha valpen med på jobb litt, og barna er jo hjemme fra skolen relativt tidlig og kan lufte og være med hunden, mannen er også hjemme i 14-15 tiden. Vi bor greit til med skog rundt oss, fine turløyper. Vi er en ganske aktiv familie så hunden må nok bli endel med på lasset i starten, Funker det? Eller bør vi vente, satse på hund i forbindelse med ferie? Anonymkode: 58de0...51d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Ha med litt på jobb høres ikke ut som et godt utgangspunkt for å venne valp til å være alene hjemme. Hva er litt? Anonymkode: 5555c...e44
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 Men når du er på jobb, kan du gå ut med hunden hvert 15. minutt da? De må seriøst ut 'hele tiden' i begynnelsen hvis de ikke skal gjøre fra seg inne. Mer jobb med valp enn med baby synes jeg, hehe! Anonymkode: 725ce...e5f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 Jeg tror dere kan klare det. Men vent med å kjøpe den til dere skal ha en periode med fri, så dere får god til til å venne til å være alene noen timer og til å bli stueren. Det e rlurt å bruke lang tid på det - gjerne en sommerferie. Jeg er enslig, men med store barn. Fikk hund for noen år siden, etter å ha lengtet etter hund i mange år. Nølte lenge pga redselen for all tid det tar, jobb, ansvar osv. Men det har gått utrolig fint. Jeg syns valpeperioden var kjempegøy, og det gjorde meg lite å stå opp om nettene og ta den ut de første månedene (var litt treg med å bli husren). Barna er stort sett flinkt til å hjelpe til med turer, og ellers kan jeg ta den med på jobb. Å gå turer med den er bare kosleig og deilig. Jeg elsker kveldsturene, de tar jeg stort sett hver kveld. Den klarer fint å være alene i de maks 6 timene vi må gå fra den. Den må børstes, bades, mates, lekes med, as med til veterinær når en er syk osv osv. Men helt ærlig syns jeg ingenting av dette er et ork. Og den lykken det er med en sånn morsom, snill, glad, søt og kosete liten hund, som hele familien er fullstendig forelsket i, den veies for oss opp for alt som eventuelt kunne kalles stress. Den gir oss så utrlig mye latter og glede og kjærlighet hver eneste dag. Vi valgte en ganske liten hund, selv om jeg er vokst opp med større hunder og har hatt det også som voksen - og det er mYE enklere med liten hund enn med stor, bare så det er sagt. Men er i hvert fall kjempeglad for at jeg våget å få meg hund igjen. Anonymkode: ed57b...8ad
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Hi her. Nei tenkte om vi får så kan den være med meg på jobb noen dager så den ikke blir så mye alene. Fant en valp vi kunne tenke oss som er leveringsklar rett før høstferien, men da er det jo bare 10 dager fri. Kanskje neste års sommerferie er bedre. På jobb kan jeg ta den ut hvert 15 minutt ja😂. Det jeg kjenner litt på er om vi er for travle, med treninger og turnering og barn som skal hit og dit. Men stort sett er jo en av oss hjemme unntatt fra 08.30 til ca 14. Men det er kanskje alt for lenge å være alene? jeg er jo ny på dette og vil ikke skaffe oss hund med mindre vi er sikre på at det vil fungere:) Anonymkode: 58de0...51d
Superdolly Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 08.30 til14.00 er alt for lenge for en valp å være alene. Det utgår. Da må du enten basere deg på å ta med valpen på jobb hver dag, eller så må du finne en annen løsning. Da mine foreldre kjøpte hund på 1980-tallet var det vanlig med dagmamma. En hjemmeværende kvinne i nabolaget var dagmamma for vår hund hele det første året. Jeg har opp gjennom årene hatt med hund når jeg har kjørt mine barn på trening. Jeg går tur med hunden mens barna trener. Mange har med hund på kamper også, de rusler litt rundt i området mens barna spiller. Men dette forutsetter at ungene driver med utendørsidrett da.
KellyTaylor Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 Dere har ikke en hundebarnehage i nærheten da? Valpen trenger minst like mye stimuli, sosialisering osv som et baby/ barn. Så det å ha med den på jobb synes jeg ikke er god ide.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 Kan ihvertfall være en idé å vente til juleferien,som er litt lengde på. Men en ting du ikke bør ta med i beregningen er at barna skal bidra. Det er morsomt i starten,men dabber ofte av. Og du kan ikke legge vekt på barnas lovnader om at de skal lufte etc. Tenåringer får fort andre interesser enn hunden... Anonymkode: 75383...280
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 Kanskje vi bør vente litt da. Har en mor som bør 5 min unna som sikkert vil hjelpe litt. Men hundebarnehage var å dra det litt langt🤣 det er da ikke sånn at bare hjemmeværende kan ha hund! Og her vil ikke barna ha noe valg, de er innforstått med å bidra på samme måte som med andre oppgaver i hjemmet. Å få hund er et felles prosjekt, så klart har vi hovedansvaret, men å forvente at de tar en kort luftetur etter skolen er innafor syntes jeg! Anonymkode: 58de0...51d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå