Gå til innhold

Unge Venstre vil utvide grensen for selvbestemt abort til uke 24

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i sånne saker ungdomspolitikere viser sin umodenhet og hvorfor de ikke er klar for ansvaret enda..

Jeg kan tenke meg at noen ikke finner ut av graviditet innen 12 uker, men innen 6 måneder...altså, hvor mange ville trengt så mye tid?

Anonymkode: d5be8...dba

Skrevet

Uke 24, det barnet kan fint leve utenfor livmoren. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er i sånne saker ungdomspolitikere viser sin umodenhet og hvorfor de ikke er klar for ansvaret enda..

Jeg kan tenke meg at noen ikke finner ut av graviditet innen 12 uker, men innen 6 måneder...altså, hvor mange ville trengt så mye tid?

Anonymkode: d5be8...dba

Dette. 

Anonymkode: 9e01d...be4

Skrevet

Jeg er ikke abortmotstander, men liker ikke forslaget. Synes det er helt fint med 12 uker som det er nå, synes ikke det bør økes. Men jeg er for at man kan søke om abort senere i spesielle situasjoner. Jobber bla med rusmisbrukere, og har opplevd flere ganger at de ikke har oppdaget graviditet før de er 16-20 uker på vei. Ofte ønsker de ikke barnet, de er ikke i stand til å ta vare på det, fostret har vært utsatt for mengder med rus i svangerskapet osv. Og nei, det er ikke sånn at de blir like lykkelige i et fosterhjem... om man kan slippe synes jeg ikke man bør føde barn inn i et fostersystem. I tillegg har disse barna ofte store senskader som reduserer livskvaliteten. 

Anonymkode: c23d2...628

Skrevet

Jeg har tatt abort i uke 11/12. Det var helt forjævlig for kropp og psyke! Det jeg ikke var forberedt på var at jeg faktisk fikk se det lille embryoet under en runde på do, det var lett å se at det skulle bli et menneske. Lite støtte og forståelse var det også å få på sykehuset. Å gå gjennom en abort i uke 24 vil iallefall være tungt belastende for psyke og kropp. Ikke bare for den som velger å ta abort, men også de som jobber på sykehuset og må forholde seg til dette.

Anonymkode: c70a0...5eb

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er ikke abortmotstander, men liker ikke forslaget. Synes det er helt fint med 12 uker som det er nå, synes ikke det bør økes. Men jeg er for at man kan søke om abort senere i spesielle situasjoner. Jobber bla med rusmisbrukere, og har opplevd flere ganger at de ikke har oppdaget graviditet før de er 16-20 uker på vei. Ofte ønsker de ikke barnet, de er ikke i stand til å ta vare på det, fostret har vært utsatt for mengder med rus i svangerskapet osv. Og nei, det er ikke sånn at de blir like lykkelige i et fosterhjem... om man kan slippe synes jeg ikke man bør føde barn inn i et fostersystem. I tillegg har disse barna ofte store senskader som reduserer livskvaliteten. 

Anonymkode: c23d2...628

Enig i alt, bortsett fra dette med fosterhjem.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt abort i uke 11/12. Det var helt forjævlig for kropp og psyke! Det jeg ikke var forberedt på var at jeg faktisk fikk se det lille embryoet under en runde på do, det var lett å se at det skulle bli et menneske. Lite støtte og forståelse var det også å få på sykehuset. Å gå gjennom en abort i uke 24 vil iallefall være tungt belastende for psyke og kropp. Ikke bare for den som velger å ta abort, men også de som jobber på sykehuset og må forholde seg til dette.

Lignende historie her. Uke 12 her også. Traumatisk å se fosteret i trusa. 

Abort i uke 24.. ikke bra. 

Anonymkode: aa064...877

Skrevet

Nei, fy fader!!! 

Anonymkode: 1a62a...0d3

Skrevet

I uke 24 vil det jo rett og slett være drap siden babyen kan overleve utenfor livmoren med riktig pleie. 

Anonymkode: 9035b...984

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fint at noen også ser konsekvensene for helsepersonell oppi dette. Det gjelder også for forslaget om å åpne for aktiv dødshjelp, noe som vil utsette leger og annet helsepersonell for store dilemmaer og belastninger. Dette forslaget kom jo også fra ungdomspolitikere, typisk nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...